lørdag, april 04, 2009

Betingelser for å motta Herrens styrke



Herren har i sitt ord gitt løfte om å gi styrke til den som ingen krefter har. Det er godt å vite for alle som kjenner at kroppen ikke lenger er like sterk som før, når sykdom setter sitt preg på en hverdagsliv. Jeg har søkt i Skriften for å finne svar på et spørsmål jeg har stilt jeg i den sammenhengen: Finnes det noen betingelser for å motta Herrens styrke, og jeg ble overrasket over å finne 7 skriftsteder som hver på sin måte svarer på dette viktige spørsmålet. Her er hva jeg fant:

1. Svakhet: "Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet. Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg. Og derfor er jeg fylt av glede når jeg for Kristi skyld er svak, blir mishandlet, er i nød, forfølgelser og vanskeligheter. For når jeg er svak, da er jeg sterk." (2.Kor 12,9-10)

2. Ingen krefter: "Han gir den trette kraft, og den som ingen krefter har, gir han stor styrke." (Jes 40,29)

3. Venter på Herren: "Men de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette." (Jes 40,31)

4. Forholder seg i ro og tillit: "For så sier Herren, Herren, Israels Hellige: Dersom dere vender om og holder dere i ro, skal dere blir frelst. I stillhet og i tillit skal deres styrke være." (Jes 30,15)

5. Har glede i Herren: "... for glede i Herren er deres styrke." (Neh 8,10)

6. Den som er hjelpeløs og fattig: "For du har vært et vern for den hjelpeløse, et vern for den fattige i hans trengsel, et ly mot regnskyll, en skygge mot hete." (Jes 25,4)

7. Den som blir i Kristus: "Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk." (Fil 4,13)

Kompletter gjerne artikkelen med andre skriftsteder som du har funnet, som omhandler det samme tema.

Bildet er hentet fra øya Lindisfarne.

2 kommentarer:

leins sa...

Hei Bjørn Olav!
Takk for bokpakken. Det gledet!

Kom til å tenke på en av betingelsene for å bli ringe og ydmyk, som står i pofeten Nahum 2,11:
- Tomt!Tømt!Uttømt!

Kan det defineres bedre! Guds Ord er suverent.

Ha en god dag, og Guds velsignelse
over Palmehelga, med Lovsang og
Hosiannarop til Han som kom, og som kommer!

Bjørn Olav sa...

Takk for bidraget til listen, leins. Dette punktet er viktig.

Guds rike velsignelse over deg og dine også, denne palmehelgen. La oss svinge med palmegrenene, og glede oss i Herren. En dag skal disse glade Hossiannaropene ønske Messias velkommen til Kongens store by, Jerusalem. Hvilken dag det skal bli.