torsdag, februar 17, 2011

Den fortapte sønnens søndag

Søndag feires i Den ortodokse kirke Den fortapte sønnens søndag. Også denne søndagen hører med i forberedelsene til fastetiden som vi nå snart går inn i.

Beretningen om Den fortapte sønnen, eller Den bortkomne sønnen, finner vi hos Lukas, og den hører med til en av de aller kjæreste lignelsene Jesus forteller.

I en kommentar til Evangeliet etter Lukas, skriver den hellige Kyrillos av Aleksandria følgende:

"Jeg gir meg på hjemvei til min far (Luk 15,18) ... Du tenker kanskje: Jeg er tilsmusset av mange synder. Hvordan skal jeg som har fått så mange flekker bli ren? Hør hva jeg sier: Du vet at du har syndet i alt? Du kjenner din sykdom? Du minnes hvordan du falt? Da er du nær redningen. Syndsbekjennelsen er begynnelsen til renselsen. For det står skrevet: "Tal først om dine synder for at du kan bli frikjent." (Jes 43,26 LXX) For vår alles Herre er ikke hard og ubevegelig men mild og forbarmende og god."

Tekstene som leses denne søndagen er foruten Luk 15,11--32 også 1.Kor 6,12-20.

Ingen kommentarer: