tirsdag, februar 08, 2011

En keltisk inspirert bønn

I dag byr jeg på en bønn skrevet av Ray Simpson (bildet), anglikansk prest og leder for det økumeniske og verdensvide fellesskapet "Aidan og Hilda" kommuniteten, som har sin norske avdeling i AnamCara:

Jeg betrakter Guds evige Logos,
og det faller lys over hele skaperverket.
Jeg betrakter det evige Lyset,
og det faller lys over hvert menneske.
Jeg betrakter det evige Livet,
og det faller lys over Guds himmel.

Jeg betrakter den elskede disippelen ved Det siste måltid, og det faller lys over Guds sakrament.

Jeg betrakter den elskede mor og apostelen ved Korset, og det faller lys over Kristi kirke.

Jeg betrakter den oppstandne Kristus ved Genesaretsjøen, og det faller lys over alle våre påsker.


Jeg betrakter det evige Guds Lam,

og det faller lys over evighetens ømhet.

Jeg betrakter strålene fra lyset i øst,

og ber om at det vil gi en herlig forvandling i vest.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hvordan er det kristne syn på blod?

Bjørn Olav sa...

Jeg er litt usikker på om hvordan jeg skal forstå spørsmålet ditt, men om det er snakk om blodoverføring, så er dette helt uproblematisk for en kristen. Så langt jeg vet er det også uproblematisk for jøder. Det er ingen ting i Guds ord som tilsier at vi ikke kan motta blod.