søndag, juli 13, 2008

Gjelder virkelig 290 bud for ikke-jøder?



Skal vi tro nettsiden til Messianska föreningen i Sverige, så skal ikke-jøder holde 290 av Torahens 613 bud. En liste med de 290 budene er nå offentliggjort. Foreningens målsetning er "att fullfölja det uppdrag som Israels Messias givit sina efterföljare och som nedtecknats i Bibelns bok Matteus kap. 28 versarna 18-20." Dette virker underlig, all den stund foreningen nylig offentliggjorde en uttalelse, hvor de understreker at de ikke lenger kaller seg kristne. I vårt naboland er det mange som har forlatt sine forsamlinger for å bli en del av denne foreningen. Listen med lovene som altså ikke-jøder er pålagt å holde, finner jeg vanskelig forenelig med apostelen Paulus skriver i Gal 3,10-13: "For alle de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved ALT det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det. Og at ingen blir rettferdiggjort for Gud ved loven, det er klart, for: Den rettferdige ved tro skal leve. Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den som gjør det, skal leve ved det. Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse ved at han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre." Hos Jakob leser vi: "For den som holder hele loven, men snubler i ett bud, han er blitt skyldig i dem alle." (Jak 2,10)

Her finnes oversikten over de 290 budene: http://www.messianskaforeningen.se/se/se.htm

6 kommentarer:

Anonym sa...

Til Bjørn Olav
Du skriver at kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse. Det er ikke det samme som at han kjøpte oss fri fra loven, men at han kjøpe oss fri fra den forbannelsen vi kommer under når vi synder (Synd er lovbrudd, 1.Joh. 3,4)
Vedr. Jak 2,10 (”For den som holder hele loven, men snubler i ett bud, han er blitt skyldig i dem alle.”) Jakob bruker dette i sin argumentasjon for å understreke hvorfor det er viktig å ikke forskjellsbehandle folk.

Sagt med andre ord, det hjelper ikke om du holder hele loven, men forskjellsbehandler mennesker, det er jevngodt med å bryte hele loven. Argumentet hans detter da fra hverandre hvis han ikke samtidig mener det er rett å holde loven. (Noe han også bekrefter at han mener i siste del av Ap. Gj. 22, 24 ”…at du selv også lever rett og holder loven”)

Du skriver om den svenske foreningen at det er mange som har forlatt sine forsamlinger… Vet vi hvorfor de har gjort det? Kan det være noen som føler seg missforstått, baktalt etc.? Kan noen ha fått munnkurv fordi de kommer med nye tanker, alt nytt er jo som kjent farlig.

Når det gjelder hvilke bud som gjelder for en hedning kan det være interessant å lese noen artikler på nettet.

-What parts of Torah can we still keep today?
http://www.therefinersfire.org/torah_rules1.htm

-The Big Debate: Should Christians follow Torah?
http://www.therefinersfire.org/should_gentiles_keep_torah.htm

-Galatians proves that we should observe the Torah. -Galatians, what a misunderstood book!
http://www.eliyah.com/galatianskjv.html

Anonym

Anonym sa...

Da den ene linken ble borte:
-The Big Debate:
Should Christians follow Torah?

http://www.therefinersfire.org/
should_gentiles_keep_torah.htm

Bjørn Olav sa...

Nå er det ikke jeg som sier at Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse. Det er Guds eget ord.

Ellers viser jeg til mitt svar under dagens hovedartikkel (den om Luther).

At noen forlater en forsamling kan det sikkert være ulike årsaker til. I Sverige er det nå flere som går til denne messianske foreningen, som altså ikke består av jøder, men svensker. De mener at vi må holde 290 bud, hvor det blant annet heter at de som har surdeig i huset, skal utryddes av landet. Hvem skal sette den loven ut i gjerning og ta livet av et menneske?

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav

Ja det er Guds eget ord at vi er kjøpt fri fra lovens forbannelse. Det er også Guds eget ord at Torahen er hellig og Torahen er god og den er åndelig. Så det er fint hvis du ser at det ikke er Torahen som er forbannelsen.

På spørsmålet om Hvem skal sette den loven ut i gjerning og ta livet av et menneske?

På det må jeg svare at det vet jeg ikke. Det står at han skal dø. Men det står ikke på hvilken måte, eller hvem som skal gjøre det. En mulig måte å forstå dette på er at man dør åndelig, og da er det han selv eller JHVH som gjør det.

Siden Torahen er åndelig, vet vi at dette også peker frem på at når man spiser påskelammet, så lærer det oss at vi skal holde oss borte fra synd.

Vi som ikke er jøder har mistet en årlig påminnelse om at etter at vi har spist påskelammet skal vi holde oss borte fra synd. Blant jødene gjør man veldig mye som fører til at barna lettere forstår ting etterhvert som de vokser til. I vår generasjon er det mange som kaller seg kristne og likevel lever i synd, fordi de ikke forstår at Bibelen sier at vi må rydde synden bort fra livene våre. Vi har ikke maktet å lære dem leksen om hva det betyr å rydde surdeig ut av husene våre. Det er et kjempeproblem blant troende i dag.

Anonym

Bjørn Olav sa...

Det er ikke snakk om noen åndelig død i teksten jeg viste til. Det er snakk om at man skal utryddes av landet. Og da spør jeg: Om man skal leve etter loven, slik den "messianske" foreningen i Sverige mener, så må man også følge loven slik det står. Da må man rydde av veien (les: ta livet av) de som har surdeig i huset. Hvem skal i så fall gjøre det?

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav

Hvis jeg har forstått rett, så forstår jødene at det er to typer død. En fysisk, og en åndelig.
I de tilfellene der det vsr snakk om en fysisk straff, så var det Sanhedrin som var øverste rettsinstans, og ansvarlig for å få den fullbyrdet.

Jeg er ikke så helt sikker på at jeg er enig med deg i at vi skulle tolke skriften dit hen at det i dag skulle vært dødsstraff for å ha gjærbakst i huset. Og i alle fall så blir det et hypotetisk spørsmål, da vi ikke har et høye råd som styrer i Norge.

Paulus forstod at i Korint kunne man ikke synd i menigheten, fordi det ville ødelegge menigheten, og at det derfor var viktig at den personen som levde i hor ble utryddet fra menigheten. Paulus (som var meget skriftlærd, og kunne loven utenat, og også levde rett og holdt loven Ap.gj.21,24) tolker teksten dit hen at den aktuelle personen skulle støtes ut fra menigheten, ikke drepes.

Når det gjelder syndefallet, så sa JHVH til Adam at den dagen du spiser av kunnskapens tre, så skal du dø. Og helt riktig den dagen Adam spiste av frukten, den dagen døde han.

Om skriften noen ganger kan virke rar, så kan det skyldes vår manglende forståelse av hva JHVH prøver å si oss, eller det kan være feil i oversettelser etc.

Adam og Eva lot seg dåre av slangen, har Gud virkelig sagt……
Vi setter oss ofte selv over skriften, fordi vi med intellektet skal prøve å forstå hva den sier, og forstår vi det ikke, eller vi ikke liker det, så forkaster vi det, det glir over i avgudsdyrkelse fordi vi setter oss over JHVH og ikke bryr oss om hva han har sagt, og da er vi heller ikke lovens gjørere men dens dommere.

Anonym