søndag, juli 13, 2008

Nærmest kilden er vannet renest, del 1




Jeg tror Den Hellige Ånd skaper den påtagelige lengselen hos mange kristne, etter å vende tilbake til troens og den kristne forsamlingens røtter. Skal vi finne røttene må vi grave dypt, og vi må lenger tilbake enn til reformasjonstiden. Vi må tilbake til Sion! I Jes 28,16 kan vi lese disse ordene som Herren selv uttaler: "Se, jeg har lagt i Sion en hjørnestein, en prøvet stein, en kostbar, fast hjørnestein." Hvor sentralt dette ordet er viser det faktum at Jesus henviser til dette profetiske ordet, da Han forteller lignelsen om de onde vingårdsarbeiderne, slik det er gjengitt i Matt 21,42. Det samme gjør apostelen Paulus i Rom 9,33 og apostelen Peter i 1.Pet 2,6. Det er vel ingen tvil om hvem denne hjørnesteinen er? Det er Jesus. Men hvor er den lagt? I Sion. Utgangspunktet er ikke Rom, men Jerusalem. Her på Øvresalen (det lille bildet) kom Ånden over 120 mennesker som ventet på at Gud skulle oppfylle sitt løfte. Det løftet som Jesus kalte Faderens løfte i Luk 24,49: "Og se, jeg sender over dere det som min Far har lovt. Men dere skal bli i byen til dere blir ikledd kraft fra det høye." På denne dagen, på Sions høyder, ble den kristne forsamlingen grunnlagt. Gud har utvalgt Sion - her la Han den kostbare, faste hjørnesteinen, den som ikke kan rokkes. Om Sion heter det i Den Hellige Skrift: "Mange folkeslag skal gå av sted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi kan vandre på hans stier! For fra Sion skal lov utgå, og Herrens ord fra Jerusalem." (Jes 2,3)

Ingen kommentarer: