"Herre, er det på den tiden du vil gjenreise riket for Israel," (Apgj 1,6) er det spørsmålet som brenner i disiplenes hjerter før himmelfarten. Spørsmålet er ikke blitt mindre aktuelt med tiden, og i særdeleshet ikke etter at Israel fikk sitt land tilbake i 1948 og Jerusalem i 1967.
Men ennå er menighetens tid. Så lenge det varer. Jesus sier jo selv at "Jerusalem skal ligge nedtrådt av hedninger inntil hedningefolkenes tider er til ende". (Luk 21,24) Etter 1967 er ikke Jerusalem lenger i hedningenes hender, så vi lever på lånt tid.
Det går klart frem av Bibelen at Israel blir den ledende nasjon og Jerusalem jordens fremste sentrum i fredsrikets tid, når Kristus skal være deres Konge. I Matt 19,28 leser vi disse ordene av Jesus: "Sannelig sier jeg dere: I gjenfødelsen - når Menneskesønnen sitter på sin herlighets trone - da skal også dere som har fulgt meg, sitte på tolv troner og dømme Israels tolv stammer."
Et underlig uttrykk dette: I gjenfødelsen. Det er snakk om noe fremtidig. Ut av den store trengsel, som når sitt klimaks i Jesu gjenkomst, fødes noe vidunderlig frem: Riket for Israel. I Apgj 15,16 leser vi en profeti om dette: "Deretter vil jeg vende tilbake og igjen oppbygge Davids falne hytte. Det nedbrutte av den vil jeg igjen oppbygge, og jeg vil gjenreise den." Vi finner det samme i Apgj 3,20-21: ".., og han kan sende den Messias som forut er utkåret for dere, Jesus, ham som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenoppbygget som Gud har talt om fra eldgamle dager av."
Det kommer altså en fullstendig gjenopprettelse av Israel, men selv om dette er en tid som får en særlig betydning for løftesfolket, vil hele verden oppleve velsignelsen av denne tiden. Dette er tiden da Jesus skal være konge over Israel, og jorderike. "Da skal Herren bli konge over hele jorden. På den dagen skal Herren være èn og hans navn ett." (Sak 14,9) Vi finner det samme hos profeten Mika: "Og Herren skal være konge over dem på Sions berg fra nå av og til evig tid." (Mika 4,7)
Jesus protesterte aldri over hyllesten som ble Han til del da Han red inn i Jerusalem. Dette er gjengitt slik i Mark 11: "De som gikk foran, og de som fulgte etter, ropte: Hosianna! Velsignet være han som kommer i Herrens navn! Velsignet være vår far Davids rike som kommer! Hosianna i det høyeste!" (v.9-10) Dette riket kom ikke den gangen, men det kommer! Inntoget i Jerusalem var symbolsk den gangen, men ikke neste gang! Da er det endelig. Kongetittelen har Gud Herren selv gitt Ham: "Det er jeg som har innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg." (Salme 2,6)
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar