I år er det nøyaktig 480 år siden en av de fremstående lederne for den anabaptistiske frihetsbevegelsen på begynnelsen av 1500-tallet, Balthasar Hubmaier (det lille bildet) led martyrdøden. Han var kanskje en av de fremste blant 1500-tallets døperteologer, og hans bok: "Om den kristne dåpen" gir et særdeles viktig innblikk i den radikale tenkningen som preget denne delen reformasjonen. Hubmaier, som ble født på begynnelsen av 1480-tallet i Friedberg, som ligger nært Ausburg i Sør-Tyskland. Han studerte filosofi og teologi i Freiburg, og i 1512 fikk han doktorgrad i teologi. Studier i Den Hellige Skrift og møtet med den fremvoksende anabaptistiske bevegelsen førte til brudd med Romerkirken.
Hubmaier oppfattet dåpen som et synlig vitnesbyrd på og en ytre bekreftelse av en tro som mennesket allerede har tatt imot i sitt indre, som en forpliktelse og en løfteshandling. Troen forsto Hubmaier som en Guds gave, dåpen derimot som menneskets svar på den guddommelige handling gjennom Ordet. Hubmaier så verken dåpen eller nattverden som nådemiddel hvor Gud handler med mennesket.
Fra sommeren 1526 til juli 1527 var Hubmaier leder for døperbevegelsen i Nikolsburg, og kunne virke nokså fritt som forkynner, forsamlingsleder og teologisk forfatter. Men så ble han arrestert og ble holdt i fengsel på slottet Kreuzenstein som ligger i nærheten av Wien. I mars 1528 føres han til Wien hvor han utsettes for hard tortur, og 10. mars brennes han på bålet for sin overbevisning. Tre dager senere druknes hans hustru Elsbeth i Donau.
Hans bok "Om den kristne dåpen" er interessant av flere grunner. Først og fremst er det en grundig gjennomgang av Det nye testamentes skriftsteder om dåp, og det er spesielt interessant å se hvor nøye Hubmaier bruker det bibelske materialet. Han hadde tilgang til Luthers oversettelse av Det nye testamente fra 1522 og den såkalte Zurich-Bibelen hvis tredje opplag utkom i 1525. Han tar for seg Døperen Johannes' embete, skriftstedene om Johannes-dåpen, apostlenes embete, skriftstedene om dåpen til Kristus, og besvarer en rekke spørsmål. Dessverre finnes det ingen norsk oversettelse, men det finnes en svensk, etter en oversettelse av Torsten Bergsten. Den ble utgitt av Bokförlaget Libris i samarbeide med Westerbergs förlag i 1977. Den kan sikkert lånes på et bibliotek.
For Hubmaier var dåpen avgjørende viktig for forståelsen av det kristne liv. Cambridge teologen A. Vildler, som er anglikaner, skriver i en artikkel om det han karakteriserer som en forvirring i den anglikanske dåpslæren: "Alle de kristne hoved-dogmene influeres av dåpsteologien." (1) det er ikke vanskelig å dele verken Hubmaier's eller Vildner's syn. Ved siden av læren om rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen er dåpen et av Bibelens mest sentrale emner. Og viktigst av alt er jo dette: Jesus har befalt det. Egentlig er vel dette den eneste grunnen til at vi skal la oss døpe. På Jesu ord om dåpen hviler så apostlenes og den kristne forsamlingens dåpspraksis. Misjonsbefalingen er jo samtidig en dåpsbefaling. Jesus sier: "Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn..." (Matt 28,19) Etter disse ord er faktisk dåp en betingelse for disippelskap. Det å la seg døpe er dermed en lydighetshandling mot Jesu egne ord og Hans vilje. I den sammenhengen må vi ikke glemme ordene til apostelen Johannes: "For dette er kjærligheten til Gud, at vi holder hans bud, og hans bud er ikke tunge." (1.Joh 5,3)
Bildet er tatt av dåpsstedet i Jordanelven, Israel.
Kilder: Baptismal Disgrace, Theology, bind XLI, side 8.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar