torsdag, juli 17, 2008

Hva var det nye Luther kom med? Del 3


Det er et utbredt misforståelse at reformasjonen kom bare ved at folk fikk adgang til å lese Bibelen. Det var ikke slik at Reformasjonen bestod i at visse misbruk ble avskaffet og nye skikker ble innført i stedet, for eksempel at bibellesning ble innført i stedet for de tidligere, ubibelske fromhetsøvelsene. I den forrige artikkelen har jeg allerede påvist at det fantes flere bibeloversettelser på tysk, før Luther kom med sin, faktisk hele 18 stykker.
La oss derfor lytte til hva Luther selv mente var forskjellen mellom ham og foreksempel Wyclif og Huss. Mens de to siste stort sett angrep det ytre misbruket Romerkirken sto for, kom Luther med den rette forståelsen av evangeliet!


Og her har Luther alldeles rett! Det er ingen tvil om at reformasjonen kom da Luther under sitt arbeid med Bibelen fant fram til dens budskap om frelse ved tro alene og for Jesu skyld alene.
Reformasjonen handler først og fremst om dette: Budskapet om at Jesus er død for våre synder og oppreist til vår rettferdiggjørelse, og at dette må bli tatt imot ved tro alene, uten noen form for gjerninger eller av fortjeneste av noe slag.


Dette var jo ikke noe nytt i seg selv, men det var likevel revolusjonerende - og er det fremdeles! Det som skjedde med Luther var at Bibelens eget budskap, Det nye testamentes hovedtema, ble gravd frem igjen. Luthers tolkning av Skriften var å skjelne rett mellom loven og evangeliet. Vi skal se nærmere på dette i en egen artikkel. En rett forståelse av lov og evangelium er blitt hyperaktuelt i vår tid.


For noen år siden arbeidet jeg i Norsk Misjon i Øst, som redaktør for deres magasin, Ropet fra Øst. Da hadde jeg gleden av å arbeide under en fantastisk sjef, som i dag er sogneprest i Den Norske Kirke, nemlig John Victor Selle. Jeg lærte mye av ham på mange livsområder, men det viktigste jeg tok med meg da jeg sluttet, var dette: En dag vi snakket sammen på hans kontor henvendte Selle seg til meg og sa: Det viktigste du kan formidle i din forkynnelse, Bjørn Olav, er evangeliet. Du må forkynne lov og evangelium, og vite å skjelne mellom disse. Da vil Gud stadfeste sitt ord. Jeg kommer aldri til å glemme det rådet. Jeg har i praksis sett at min "gamle" sjef hadde helt rett. Mennesker blir frelst når evangeliet om synd og nåde forkynnes rett.