mandag, november 24, 2014

Bønneleder: Valget av Romanias nye president en guddommelig intervensjon

16. november fikk Romania ny president. Min gode venn, Ioan Peia, som er koordinator for Sentral-Europa i Det internasjonale bønnerådet, kaller valget 'en guddommelig intervensjon'.

For Romanias femte president, Klaus Iohannis (bildet), er en kristen med et personlig forhold til Gud.

Valget var svært spennende. Fra tidlig om morgenen valgdagen, til to på ettermiddagen hadde sosialdemokraten, Victor-Viorel Ponta, et stort forsprang. Men plutselig snudde det. De politiske kommentatorene og valgekspertene ble svært overrasket over en bølge av stemmer som sørget for at Iohannis vant valget med klar margin: 54,43 prosent for å være nøyaktig.

Selv motstanderne til Klaus Iohannis ble svært overrasket. Når nestlederen blant sosialdemokratene ble spurt av journalistene om hvem som hadde skylda for at de tapte, svarte han ganske bittert:

'Gud. Det synes som om det ikke var meningen at vi skulle ha presidenten'.

'Etter 100 år har rumenerne valgt en president som er en rollemodell', sier Ioan Peia i en epost.

Her er noen av svarene den nyvalgte presidenten ga til en TV-kanal:

- Hvilken bok har hatt mest innflytelse på livet ditt?
- Bibelen.
- Tror du på Gud?
- Ja, jeg tror på Gud.
- Er du en bekjennende lutheraner?
- Jeg er en bekjennende kristen.
- Er du sikker på at du aldri mottatt bestikkelser?
- Ikke bare er jeg sikker på at jeg har mottatt bestikkelser, jeg har aldri bestukket noen. Ikke under noen omstendighet.

Ioan Peia ber om forbønn for Romanias president og nevner disse forbønnsemnene:

* Om beskyttelse av president Klaus Iohannis og hans kone Carmen.
* For valget av gode rådgivere for presidenten
* For en åndelig rengjøring av presidentpalasset

Ingen kommentarer: