tirsdag, juli 07, 2009

Grundig bibelkunnskap mangler hos moderne pastorer og menigheter



Dagen i Sverige har et svært interessant intervju med baptistpastor Roland Hellsten (bildet), som inntil nylig var pastor for Tabernaklet i Göteborg. Pastor Hellsten uttaler seg om noe som ikke bare er et fenomen i vårt naboland, men like mye her i Norge.

I intervjuet uttrykker pastor Roland Hellsten sin uro over manglende bibelkunnskap hos moderne pastorer:

”Jag tror den grundliga bibelkunskapen inte finns hos moderna pastorer”

Det er kanskje en drøy påstand, men jeg tror den er riktig. Hellsten legger til:

"Utan bibelläsning riskerar församlingen sin identitet."

Jeg legger merke til at det siteres lite fra Bibelen i mange av de prekener jeg har hørt de senere årene. Det handler mye om allmennmenneskelige ting, om behovet for å få et bedre selvbilde, det fortelles mange morsomme historier, det leses av og til noen bibelvers, men det er veldig liten bibelutleggelse. Liten eller ingen systematisk gjennomgang av de bibelske skriftene. Det serveres for det meste melk, sjeldent fast føde. Hvordan skal man da få forsamlingene til å vokse i modenhet? Hvordan skal de da kunne stå imot vrang lære?

Pastor Hellsten oppmuntrer oss til å lese hele Bibelen, også Det gamle testamente.

Det er en oppfordring jeg gjerne gir videre.

Om det er lite forkynnelse fra Det nye testamente i våre dagers forsamlinger, er det enda mindre fra Det gamle testamente. Jeg ser det når jeg ber folk slå opp i Bibelen, f.eks for å finne Jobs bok. Flere aner ikke hvor den finnes.

Vi trenger virkelig en bibelvekkelse i Norge. Takk til en svensk kollega som viser vei!

Les det interessante intervjuet her:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=173444

Foto: Dagen.se

10 kommentarer:

Karin sa...

Ja BjornOlav,mitt hjärta säger ja och amen till det som du skriver här!Det är ofta som man hör predikanter talar om självbilden,att den ska växa till sej.Men är det inte tvärtom?
Paulus säger ju i Gal. 2:20
"Och nu lever icke mer jag,
utan Kristus lever i mej!
Och det liv som jag nu lever i köttet det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mej och utgivit Sig själv för mig!"
För i oss själva har vi inte något gott att komma med inför Jesus och berömma oss av!
Det är Han som mer och mer ska ta plats helt och hållet i oss!
Guds Välsignelse etill dej BjornOlav!
Karin

Karin sa...

BjornOlav jag har skrivit ett inlägg till dej,här i bloggen där du skrev om Basil A Malof.
Karin

Anonym sa...

Slapp av. Du er elsket. Ikke lev i frykt, men i kjærlighet.

Bjørn Olav sa...

Jo, det er sant, men det skader ikke å ha litt Bibelkunnskap for det! Guds ord er herlig det, skjønner du, det er god mat og det bringer frihet og glede. Dessuten så trenger vi alle og enhver litt korrigering av og til. Det gjør nok du også!

Bjørn Olav sa...

Du har aldeles rett, Karin. Selvlivet vårt skal dø det, slik at Kristus skal leve i oss og skape sitt bilde i oss. Det er så altfor mye fokus på hvordan jeg skal bli velsignet, ha fremgang, lykkes, i stedet for korset og Guds rike. Så fattige mange av våre menigheter er.

Anonym sa...

Ja når pastorer ikke vet forskjelen på ånd og sjel så står det dårlig til i forsamlingene.
Det er vel på tide at pastorene blir voksene i ånden så dem kan undervise om der Gud er i ånden og virker igjennom sjel og kropp.
Man trenger ikke å forstå minst mulig om Guds natur selv om man er kristen.
La pastorene vokse opp så dem kan lede brødre mot ånden i Jesus ønske.
For Jesus sier Gud er ånd så vi må bee i ånd for å tale med han.
Hvis man ikke lærer om menneskets ånd så fornekter man kunnskapen som jesus selv viser til fra egen munn.

Broderlig i kristus

Dagfinn Stærk sa...

Når jeg leser kirkefedrenes forkynnelse, brukte de GT mye mer enn det som er vanlig i dag. De var opptatt av alle forbildene i GT, som går på Kristus og på menigheten. Jeg leste i dag hvordan menigheten i Jerusalem ca 380 sang en hymne om de tre guttene i ildovnen (Dan 3) mens de nydøpte toget inn til sin første nattverd. Hvorfor sang de en slik hymne da? Grunn litt på det. Det viser i alle fall hvordan de tenkte helhetlig om Skriften.

En annen ting er dåpsopplæringen, enten den nå kommer før eller etter dåpen. Da den spanske kvinnen Egeria reiste til Jerusalem i 381, la hun merke til den grundige opplæringen av dem som skulle døpes. Det gjorde, skriver hun, at de kristne lett kunne følge med når Skriften ble sitert i forkynnelsen, for de var allerede blitt så godt opplært i Skriften.

La meg til slutt nevne at når vi i dag leser de lange prekenene som mange av kirkefedrene holdt, bør vi være klar over at de talte uten manus. De siterte derfor også Skriften ut fra hukommelsen. Det er imponerende hvordan de kom med det ene sitatet etter det andre, ofte fra ulike steder i Skriften, og bandt det hele sammen. Dagens predikanter har nok en del å lære her.

Karin sa...

Ja Dagfinn Staerk,det ligger mycket i det du säger här!Våra
Kyrkofäder som talade förr,de talade enbart vad Gud la på deras hjärtan!Tror inte att de hade några långa listor de talade efter utan enbart vad som Gud lade på deras hjärtan!Tänk på Jeremia t.ex. i kap.20:vers 9 hur han säger;
Men när jag sade"Jag vill inte tänka på Honom,eller vidare tala i Hans Namn,så var det i mitt hjärta såsom brann där en Eld instängd i mitt innersta,jag mödade mig med att uthärda den,men jag kunde det icke.
Den gråtande profeten,som han kallas,han var den profet som verkligen talade enbart vad som Gud lade på hans hjärta,och han blev väl inte särskilt bra mottagen bland de sina,eftersom han blev kastad i en brunn.
Guds Frid!
Karin

Anonym sa...

Jeg leste dine ord Karin som rørte dypt i mitt hjerte.
Det er så lett å bli lovisk å glemmme at Gud taler idag igjennom dem hjerter som er rene av hjerte.
Jesus var vel den som advarte mest om ord som misbrukes og slår ned på andre med makten fra lovens tolkning.
Hvem kan framfor Gud si at en predikant kan nå Gud bedre en kvinnen ved brønnen eller karin idag.
Gud ser på hjerte og ikke diplomen som henger på veggen, slik har han alltid vært i evigheten.
Gud har alltid valgt sine egene stemmer ofte fra fattige enkle stemmer som ble hånet av ledere og presteskapet.
Dem glemmer at det er Gud som velger sinwe og ikke en fysisk gruppe som stemmer på sine favoritter som ikke trenger å være Guds favoritter amen

Ydmykt broderlig i kristus

Karin sa...

Må Gud rikligen Välsigna dej Ydmykt broderlig i Kristus!
Låt oss be om väckelse för våra Länder,och att vi får nåd att vara en Guds Röst i denna sena tiden!
En systerlig hälsning från Sverige!
Karin