Tre av premissleverandørene i den nye husmenighetsbevegelsen er James Rutz, Gene Edwards og Frank Viola. Sistnevnte har ganske nylig skrevet boken "Pagan Christianity". Fellesnevneren for disse tre er påstandene om at det i den første menighet ikke fantes noen ledelse, ingen form for liturgi, ingen preken, kun husmenigheter hvor alle kunne bryte inn og komme med sine meninger. Et annet trekk ved deres påstander er en svært lettvint omgang med det historiske kildematerialet.
En som har satt seg ned for å se nærmere på denne trenden er Dean Taylor (det lille bildet). Dean Taylor er redaktør av tidsskriftet "The Heartbeat of Tne Remnant", som er en del av Charity Christian Fellowship i Ephrata i Pennsylvania, USA. Dette bladet har tusenvis av lesere verden over. Charity Christian Fellowship er en del av de anabaptistiske gruppene i Amerika, og springer ut av den rike anabaptistiske tradisjonen som finnes i Lancaster County. Siden Rutz/Edwards og Viola også henter noe av sitt tankegods fra anabaptismen, er det spesielt interessant å høre hvordan Dean Taylor vurderer denne retningen. Tross alt så har Dean Taylor levd i et radikalt kristent fellesskap i mange år, og vet av erfaringen hva det vil si. Dessuten har han også en teologisk ballast til å kunne uttale seg med en viss tyngde. Den anabaptistiske gruppen Dean Taylor tilhører har sin bakgrunn i et konservativt bibelsyn og med en dyptfølt lengsel etter å se vekkelse og uttrykk for radikalt kristent liv.
Læremessig representerer dette trekløveret noe som er nokså marginalt også i den nye husmenighetsbevegelsen, i hvert fall her til lands. Men det er en lengsel hos mange etter å vende tilbake til urkirkens menighetsliv, etter original kristentro, etter apostolisk lære. Derfor er det så viktig å ta denne trenden på alvor, og vise til det bibelske og historiske materialet som faktisk finnes. Min bakgrunn er at jeg ble frelst under Jesusvekkelsen i 1972, har erfaring fra en form for kristent kommunitetsliv i 10 år, studert teologi og holder for tiden på med å skrive en bok om anabaptismens historie.
Dean Taylor forteller at det var i 1992, i forbindelse med en bokmesse, at han traff James Rutz og Gene Edwards første gang. I forbindelse med denne bokmessen ble Rutz intervjuet av av en journalist fra Trinity Broadcasting. På spørsmål fra journalisten:
"Så det du sier er at den tidlige kirken hadde ingen eldste eller pastorer som tok bestemmelser, eller som sa hvor pengene skulle brukes?" svarer Rutz: "Det er helt rett forstått."
Dean Taylor, som overhørte det hele, fikk en brosjyre av Rutz som presenterte de første kapitlene av hans bok: "The Open Church". Taylor leste brosjyren. Her ble det hevdet at moderne kristendom helt og fullt hadde rotet til den originale kristendommen. "Denne konklusjonen var jeg helt enig med Rutz i," sier Dean Taylor. De første kapitlene av boken til Rutz var en blanding av bibelsteder, forfatterens påstander og sitater fra øyenvitnene og skriftene til den tidlige kristne kirken.
Nå hadde det seg slik at Dean Taylor på denne tiden hadde lest svært mye av de tidlige kristne forfatterne. Han hadde til og med ta med seg bind tre av Tertullians skrifter i bokserien "Ante-Nicene Fathers" på bokmessen.
"Men den kvelden på hotellet leste jeg om en helt annen urkirke i boken til Rutz enn det jeg hadde lest i det historiske kildematerialet."
(fortsettes)
11 kommentarer:
Vranglære kan snike seg inn over alt, ser det ut til.
karin
Ja, det ser slik ut. Det er ingen tvil om at deler av den nye husmenighetsbevegelsen har sporet av, når den f.eks hevder at det ikke fantes ledere i de første menighetene. Dean Taylors analyse, som jeg kommer tilbake til i denne artikkelserien, vil vise hvor feilaktig dette er.
Hedensk kristendom - litt av en tittel denne Viola har satt på boken sin.
Takk for at du setter søkelyset på den nye husmenighetsbevegelsen.
Det er tydeligvis verdt å lytte til Dean Taylor. Tidsskriftet "The Heartbeat of The Remnant" ser ut til å inneholde spennende lesestoff.
Stener
Jeg opplever også hos en del frikirkelige menigheter og kirkesamfunn en lignende lengsel tilbake til "det opprinnelige", dvs da det ikke var noen organisering, men alt var "herlig frihet under Åndens vidunderlige ledelse". Fint at du retter søkelys på dette, Bjørn Olav. Ser fram til fortsettelsen.
Ja, hvor salig hadde ikke det blitt! Uten pastorer! Uten ledelse - bare Ånden. :D
Jeg møter også noen slike. Enkelte av dem har sluttet å gå på møter. De er ikke åndelige nok for dem, da holder de seg heller hjemme, hvor "Ånden" virker så mye sterkere.
Bjørn Olav, og Anonym:
Det kunne kanskje kommet bedre frem hva som var ment med "pagan christianity"
Den hedenske kristedommen det vises til, og som er bakgrunnen til tittelen på boka er er ikke den kristendom boken fremmer.
Boken prøver derimot å si at kirken opp igjennom historien har tatt på seg veldig mye hedenske skikker, og tradisjoner som man ikke burdte føle seg bundet av.
Jeg synes vel i det hele tatt at tittelen på denne artikkelserien er litt snodig da det knapt har stått et ord om hverken boken, eller forfatterne av boken.
Hva jeg "krittiserer" er altså to ting:
1. Artikkelserien handler hverken om boken oversskriften viser til, eller dens forfattere.
2. Artikkelserien klargjør ikke på noen måte bokens innhold, og hva som er ment med pagan\hedensk kristendom.
Kanskje det kommer?
Mvh.
Lars
Mvh.
Lars
Litt tålmodighet, Lars, så hadde du fått svar på det du spør om. Dette er en artikkelserie, og på grunn av dens omfang vil det måtte bli flere.
Andre del ble forøvrig presentert i dag, 7.juli 2009.
Bjørn Olav:
Joda, det var jo det jeg selv åpnet for ved å si at det kanskje kommer.
Hadde foressten allerede lest del 2.
Mvh.
Lars
Men da var det kanskje litt tidlig å komme med kritiske kommentarer. :D
Legg inn en kommentar