"Når det ikke er nok å vri på skriftsteder, så har jeg sett - uten unntak - at alle disse moderne skribentene har vendt seg til den unge kirkens skriftlige materiale for å forsvare deres stillingstagen," skriver Dean Taylor, redaktør av The Remnant.
Så legger Dean Taylor til:
"Dette er kanskje den mest uærlige delen av deres argumenter. Det synes som om det ikke spiller noen rolle hva slags historiske bevis disse folkene finner, ingenting vil endre deres syn på det de tror den første menighet så ut som."
Taylor trekker i denne sammenhengen frem Frank Violas og Geoge Barnas bok: Pagen Christianity som et grellt eksempel. Dean Taylor skriver:
"I denne boken, etter at premissen er lagt om at de første kristne ikke hadde noe organisert lederskap, går Viola rett til den før-konstantinske kirken. Problemet for Viola og hans like, er at de ikke finner noe vityne - nei ikke et eneste - i den tidlige, førkonstantinske kirken som har samme synspunkter som dem."
Et eksempel på dette er når Viola ikke finner noe eksempel i den førkonstantinske kirken som stemmer med sitt syn, så begynner han sin diskusjon om de første kristne ved å føre dem inn i sin lange oversikt over mennesker som han hevder rotet alt til.
"Han starter med brevet til Ignatius. Denne tidlige tilsynsmannen (biskop) skrev sine brev til de omkringliggende kirker på vei til martyrdom rundt år 90 etter Kristus. Det er tydelig at Ignatius hadde et helt motsatt syn på menighetens lederskap enn det Viola har. Men i stedet for å innrømme at dette er litt flaut at et så tidlig tidsvitne sier det motsatte av hva Viola sier, så hevder Viola at Ignatius fant på det hele. Det Viola ikke sier, er at alle tidlige vitnesbyrd vi har fra denne tiden bekrefter det Ignatius skriver."
Taylor henviser her til kanskje det tidligste kristne dokumentet vi har utenom Det nye testamemte, nemlig Didache, eller De 12 apostlers lære. Dette ble skrevet, mest sansynlig rundt år 90 etter Kristus. Allerede på dette tidspunktet så er det nedskrevet hva de første kristne tenkte om lederskap:
"Velg dere derfor tilsynsmenn og diakoner som er Herren verdige, tålsomme menn som ikke er glad i penger, som er troverdige og som har stått sin prøve. For også de utfører profeters og læreres tjeneste for dere. Se ikke ned på dem; for sammen med profetene og lærerne er de deres fremste ledere." (Didache 15/De apostoliske fedre/Luther forlag, side 29)
I neste artikkel skal vi se nærmere på et annet vitne fra den tidlige kirkens historie, nemlig Klemens av Rom.
(fortsettes)
2 kommentarer:
Jeg er blant de som er glad for at du setter søkelys på dette. Så langt som jeg har lest norske nettsteder om samme tema, synes det meg som om disse miljøene er sterkt preget av Viola. Det er fantasifulle forklaringer på bibelsteder, og en svært lettvint omgang med historiske fakta. Samtidig raljerer man med kristne i de såkalt historiske kirkesamfunnene. Ordet religiøs er jo nærmest et skjellsord i disse sammenhengene. Så igjen, takk for informasjon om det som skjer.
Ole Petter
Jeg vil tro disse husmenighetsfolkene som ikke vil ha ledere i sine sammenhenger, blir en døgnflue. Slike grupper har kommet og gått gjennom kirkens historie.
Legg inn en kommentar