lørdag, oktober 24, 2009

Et personlig veivalg - en fortsettelse

Reaksjonene på gårsdagens artikkel: "Et personlig veivalg" uteble ikke, og det er jeg både glad og takknemlig for. Noen av reaksjonene kom i form av spørsmål, slik noen av de som ble gjengitt i kommentarfeltet, andre kom som eposter og telefoner. Disse var altoverveiende positive. Flere har takket meg fordi jeg har satt ord på noe de selv går og tenker mye på. Noen har lurt på hva jeg tenker om veien videre, og noen mener å lese noe inn i teksten som jeg ikke har ment.

Det som går igjen i mye av responsen på det jeg skrev, handler om at mange kjenner seg fremmede og hjemløse i de sammenhenger de står i - og, det de opplever som et frafall fra Guds ord. Flere av disse står som medlemmer av Den norske kirke, andre er medlemmer av ulike frikirkesamfunn. De har fulgt med og enkelte har også vært deltagende i opprivende prosesser, og kjenner en djup sorg over tilstanden i Kristi kropp i Norge. De frikirkelige er redd for at deres sammenhenger skal følge etter det som har skjedd i Den norske kirke, og tror det er bare et tidsspørsmål før vi er der.

Mange av de jeg har snakket med gir også uttrykk for noe annet: de lengter inderlig etter sant kristent fellesskap. Denne lengselen er for enkeltes vedkommende like smertefull som det frafallet de er vitne til i sine egne sammenhenger. Hvor skal de i såfall gå? Flere bor på små steder hvor kristenflokken er liten. Hva med dem?

Jeg har ikke noe svar på det spørsmålet, annet enn dette: Vi må be og vi må søke Gud for Hans løsninger. To ting er helt sikkert:

1. Kristus elsker sin menighet og gav seg selv for den.
2. Dødsrikets porter skal ikke få makt over den.

Kristi forsamling har opplevd vanskelige tider siden dens grunnleggelse. Det har vært tider med store prøvelser og forfølgelser, og djevelen har gjort det som står i hans makt for å ødelegge den. Men aldri klart det. Jesus har forutsagt at tiden forut for Hans gjenkomst vil være frafalls og forfallstider, og Guds ord taler sågar om det store frafallet før Jesu gjenkomst. Jeg tror personlig at vi er vitne til begynnelsen på dette. Selvsagt tror jeg på vekkelse, men jeg ser ikke for meg at hele Norge skal bli frelst, eller at mesteparten av jorden skal være høstet inn. Tvert imot leser jeg om noe annet i Bibelen. "Mon jeg vil finne troen på jorden," sier Jesus.

Hvor går så veien videre for mitt vedkommende? Jeg vet ikke helt. Jeg vet hva jeg ikke vil, og hva jeg ikke vil være en del av, og så aner jeg noe om det som kanskje ligger foran.

Apostelen Peter taler profetisk til menigheten i Jerusalem som kom sammen i Salomos buegang:

"Derfor, få et nytt sinn og vend om, så deres synder kan bli utslettet OG FORNYELSENS TIDER kan komme fra Herrens åsyn, og Han kan sende Jesus Kristus, Han som på forhånd ble forkynt for dere. Ham som Himmelen skal ta imot, INNTIL DE TIDER KOMMER DA ALT SKAL GJENOPPRETTES, det som Herren deres Gud har talt om ved alle sine hellige profeters munn, siden begynnelsen av denne tidsalder." (Apgj 3,19-21)

Dette tror jeg på: jeg tror på en gjenopprettet menighet, og jeg tror den menigheten vil være en menighet som vil utsettes for forfølgelse og trengsler, ikke ulikt det vi ser i Kina, Nord-Korea, Laos,Iran, flere av de sentral-asiatiske landene, Egypt, Sudan, Etiopia, og enkelte muslimske land. Dette vil være mennesker som går utenfor leiren og deler Kristi vanære, slik vi leser om i Hebr 13,13-14: "La oss derfor gå bort til Ham, utenfor leiren, for å bære Hans vanære. For her har vi ingen blivende stad, men vi søker den kommende." Dette vil også være mennesker som "strider alvorlig for den tro som en gang for alle er overgitt de hellige." Dette er Kristi blodkjøpte brud.

Billedtekst: Den menighet jeg ser for meg er en menighet som leser og studerer Guds ord, og som er villige til å leve radikale liv i Kristi etterfølgelse, og som er villig til å legge ned sitt liv for andre.

Et lite PS:

Skulle du føle som meg og kjenne deg igjen i noe av det jeg skriver er jeg glad om du legger igjen en kommentar, eller du tar direkte kontakt med meg. Det kan du gjøre ved å skrive til:
bolahans@online.no

23 kommentarer:

Anonym sa...

Vi er nok mange som kjenner oss igjen, Bjørn Olav, og har fulgt deg litt på veien hittil.
Vi leter og ber og søker, hva vil Herren ? Han ser den prosessen vi er i og har sin plan.
Men ventetiden kan og være slitsom. Kanskje det er en læretid også ?
Takk for det du deler med oss, velsignet vei videre, du og din familie.
Hilsen karin

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Kommentaren er slettet da den ikke er i tråd med publiseringsreglene for denne bloggen.

Men vi skal huske på å be for deg.

Bjørn Olav sa...

Måtte Herren rikelig velsigne deg, Karin. Du og dine er ofte i våre tanker og bønner.

Anonym sa...

Du er ond.

Bjørn Olav sa...

Gud velsigne deg.

Anonym sa...

Gud har velsignet meg, det er ikke noe som du kan be om. Jeg ber om at du får det like vondt som det du har skadet andre med din gammeltroende vranglære.

Bjørn Olav sa...

Gud velsigne deg.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Selv at noen skal be for deg, fjerner du. Du er antikrist, for bare antikrist skyr Gud på den måten at selv ikke bønnen skal gjelde. Du er virkelig ond. Vend om.

Bjørn Olav sa...

Nå setter vi endelig punktum for dette. Et menneske som ber om at andre skal rammes av sykdom, bør tenke seg litt om.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Få med deg at jeg har satt endelig punktum for dine innlegg. Bare så du skal vite dette: Jeg avviser alle dine forbannelser i Jesu navn, og tar ikke imot dem. Jeg vet ikke hvem du er, men en kristen er du i hvert fall ikke. Ingen kristen gleder seg over andres sykdom, eller ber Gud om å gjøre noen syk. Det finner du ikke et eneste eksempel på i Bibelen.

Jeg har et forslag: Ta lørdagskvelden!

Og vit dette: Du slipper ikke til med noen flere innlegg.

Bjørn Olav sa...

Et lite tillegg: Du lyver også i det du påstår at du ikke har vært på bloggen min før. Det er ikke så lenge siden du var innom, i forbindelse med en annen diskusjon.

Anonym sa...

Dette var virkelig grove personangrep på Bjørn Olav Hansen. Det er trist at enkelte kan oppføre seg slikt. Attpåtil misbruke Herrens navn som denne personen gjør.

leins sa...

Gjennom et langt liv har jeg tenkt på mobernes problem etter døden.

De tror de er tøff, med sin mangel på Gudsfrykt.

Når jeg møter slike, kommer alltids disse Guds ord meg ihu:

"Fordi dommen over den onde gjerning IKKE FULLBYRDES STRAKS, derfor svulmer hjertet i menneskes barn, så de DRISTER seg til å gjøre det som er ONDT". (Forkynneren 8,11)

Såframt ikke mobberne opplever å bli født på nytt, kan de vent seg
noen overaskelser lenger fremme...

Ha ei god og velsignet helg!. og husk "AT INTET VÅPEN SOM BLIR SMIDD MOT DEG SKAL HA FRAMGANG, og hver tunge som går i rette med deg, skal du få domfelt.
Dette er ARVEN til Herrens tjenere,
DEN RETT DE FÅR AV MEG, SIER HERREN" (Jesaias 54,13)