lørdag, oktober 10, 2009

Slik blir du fredprisvinner på 12 dager!


Jeg må korrigere hva jeg skrev i går. Det tok ikke 9-10 måneder for Barak Obama å få fredprisen. Rett svar er 12 dager! Det forholder seg slik:

I følge Nobelinstituttet er fristen for å nominere kandidater til Nobels fredspris 1. februar. Da hadde Barak Obama vært president i bare 12 dager. I følge Dagbladet var det 250 nominerte. Dagbladet siterer Fox News som har dokumentert hva Obama rakk å gjøre før han ble nominert. Hør bare:
20. januar: Sverget inn som president. Paraderte. Festet

21. januar: Ba byråkratene skrive om retningslinjene for innsynsbegjæringer. Holdt «åpent hus»-fest i Det hvite hus.

22. januar: Undertegnet følgende presidentdekreter: Ansatte i statsforvaltningen må avsi en etikk-ed, avhørsteknikkene som beskrives i hærens standardmanual gjeninnføres, uttrykte ønske om å stenge Guantanamo (hvordan går det med den saken egentlig?)

23. januar: Beordret budsjettfinansiering av aborter i utlandet. Lunsj med Joe Biden. Møtte Tim Geithner (utnevnt som finansminister av Obama, red.anm)

24. januar: Budsjettmøte med økonomiske rådgivere.

25. januar: Skulket søndagsgudstjenesten.

26. januar: Talte om jobber og energi. Møtte Hillary Clinton. Deltok i Geithners innsettelsesseremoni.

27. januar: Møtte republikanere. Talte ved klokketårn i Ohio.

28. januar: Møter om økonomien om morgenen. Møtte forsvarsministeren på ettermiddagen.

29. januar: Signerte Ledbetter loven som omgjør høyesteretts avgjørelse om å stevne lønnstvister for retten.

30. januar: Møtte økonomiske rådgivere. Holdt tale om arbeidsgruppe for arbeidende middelklassefamilier. Møtte høyerestående underoffiserer.

31. januar: Bevilget seg en fridag.

Dette er altså hva Barak Obaba rakk å gjøre før han ble nominert til fredsprisen. I går gikk han rett fra pressekonferansen hvor han takket for å ha fått fredsprisen til å sitte i Det amerikanske krigsrådet! Noen tusentalls soldater skal sendes til Afghanistan - igjen.

Torbjørn Jagland må ha blitt fullstendig overveldet av Obamas svulstige taler og retorikk. Det er klart at det var veldig vanskelig å kunne gi fredsprisen til en russisk fredsaktivist i år. Det var jo Russland som var medvirkende årsak til at Jagland ble president i Europarådet!

Se

http://www.vl.no/samfunn/article4636029.ece

29 kommentarer:

Storstrand sa...

Knakende godt sagt. Skulle nesten ønske jeg hadde sagt det først.

Anonym sa...

Nå forholder det seg faktisk ikke slik at nobelkomiteen bestemmer seg i Februar.

Det er derimot da fristen for forslag går ut. Blant gjengangerne når det gjelder forslag er Bush, og Castro. Alt er altså ikke like særiøst.

Men det forholder seg IKKE slik at nobelkomiteen ikke skal se på hva personen foretar seg seg månedene frem til komiteen bestemmer seg.

Og hvis jeg husker riktig så bestemmer aldri komiteen seg før like før avgjørelsen offentligjøres.

Dette er altså humoristisk, men totalt usaklig.

Mvh.
Lars

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Storstrand sa...

Bjørn Olav: Vet du forresten hvilken dag selve nominasjonen ble innlevert? Kanskje den ble innlevert den 21? da hadde han ikke tolv dager bak seg en gang...

Anonyme Lars: Det du sier i din kommentar er fullstendig irrelevant. Dette smaker av "Alte Kameraden".

Bjørn Olav sa...

Lars

Jeg ser ikke helt det hummoristiske i dette. Det eneste må være Jagland. I tillegg til at det faktisk er mulig å tale seg til en fredspris, uten å gjøre noe nevneverdig for den, er jo det faktum at besøket til Obama vil koste norske skattebetalere enorme summer pga sikkerheten. Men så får jo Torbjørn Jagland hilse på Obama og sikre seg noen bilder til barnebarna.

Bjørn Olav sa...

Storstrand

Det ville ikke forundre meg om den ble innlevert den 21. Og det ville heller ikke forundre meg om Jagland og de andre sosialistene i Nobelkomiteen har tenkt at Obama er nyttig å ha til å presse Israel.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Joda, jeg er som jeg tidligere har skrevet i en kommentar på bloggen din svært skeptisk til utdelingen.

Som en beboer i sentrum (10 minutters rolig gange øst fra stortinget) er jeg også bekymret, og irritert over hvilke restriksjoner som vil bli lagt inn, og hvor mye kalaset vil koste Oslo kommune som har langt bedre ting å bruke pengene, og politiressursene på.

MEN... Vi må heller ikke glemme verdien av at Obama rett og slett ikke er Bush.

Bush klarte jo som kjent egenhendig å nesten å starte opp igjen den kalde krigen, og har destabilisert ikke bare diktatoriske stater, men også relativt stabile og moderate land som F. eks Pakistan som takket være Bush er på randen av sammenbrudd.

Obama har skrudd ned temperaturen, og satt dommedagsklokka et par minutter tilbake.

Det er noe fredprisen ønsker å markere, og støtte.

Samtidig mener jeg at en fredspris til Obama er altfor tidlig ute.

Jeg er ikke av dem foremening at fredspriser skal deles ut først når hele historien er skrevet.

Men jeg mener man bør ha gått langt i en prosess, eller markert seg sterkt, også i praktisk politikk i progressiv retning.

Ellers er jeg generelt sett bekymret for at nobelprisen i stadig større grad blir "alle gode formåls pris".

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Storstrand:

Vel.. Så voldsomt anonym er jeg nok ikke, og jeg er faktisk kritisk til nobelkomiteens avgjørelse.

Men det går ann å ha to tanker i hodet på en gang, og alt her i verden er ikke fullstendig svart, eller hvit.

Mvh. Lars

Anonym sa...

Storstand, og Bjørn Olav:

Glemte å svare med det som faktisk var poenget mitt.

Det var at denne oppsummeringen var helt meningsløs siden Obama ikke fikk prisen for det han gjorde disse 12 dagene, men det han har gjort, markert, og stått for frem til offentligjøringen av prisen.

Legg også merke til at det sannsynligvis vil være en ny START-avtale på plass få dager før utdelingen.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Og det er?

Obama har holdt en del taler. Han har reist Amerika rundt og hilst på folk. Omtrent det, pluss det andre som nevnes i artikkelen her, har han gjort. Og for dèt får han noen millioner kroner, ære og berømmelse.

Et eller annet sted på jordkloden arbeider det en kvinne eller en mann, kanskje i Russland, eller i Asia, for fred. De sliter, de arbeider med trusselen om at de kan miste livet, de blir motarbeidet. Men det er jo ikke så fint å få besøk av slike.

Anonym sa...

Denne diskusjonen her på bloggen handler vel mest om et "hat" mot sosialister og mot Jagland.

Hvordan kan man ta en slik diskusjon seriøst når man snakker om Obama som om han var en antikrist? Eller at det var bedre om en missedronning fikk prisen?

Dere har ikke kommet med noen alternativer til HVEM som burde fått prisen i stedet for Obama. Jeg antar det er noen som fremmer noe av det dere tror på - en som ikke skulker gudstjenesten.

Obama fikk en Håpets fredspris. Obama har skapt håp blant millioner av mennesker verden over. Han har en del å rydde opp i etter 8 år med en president som har ødelagt mer enn han har gjort godt. Hvis han i det hele tatt gjorde noe godt for verden.

Prisen kan selvfølgelig diskuteres - men denne diskusjonen på denne bloggen blir rett og slett for dum.

Bjørn Olav sa...

Å snakke om håp er det mange andre som gjør, og langt mer troverdig enn Obama. Han du synes å hylle satte seg i krigsrådet rett etter at han hadde takket for prisen, for å bli orientert om hvordan amerikanske soldater skal opptre i Afghanistan fremover. Hvor mye håp har en afghaner fått fra Obama?

Jeg minner om at det i år er 20 år siden massakren på Den himmelske freds plass. De kinesiske studentlederne ville ha vært en verdig kandidat. Men det ville ikke ha vært nådig mottatt av myndighetene i Beijing. Sima Samar, som i mange år ledet Afghanistans menneskerettighetskommisjon og som er spesialutsending til Darfour er en annen verdig kandidat.

Storstrand sa...

Anonyme Lars:

Siden du foreslår at vi nevner andre kandidater, vil jeg trekke fram Frelsesarmeen, som har vært nominert årvisst siden 1960-tallet. INGEN har gjort mer for fred enn de har. Men de er jo imot homofil praksis, så da kan de nok ikke vinne, nei...

Ellers tror jeg nok en missedronning kunne ha fortjent prisen bedre enn Obama.

Nei, jeg hater ikke sosialister og Jagland. Jeg hater sosialismen som ideologi. Jagland er ikke intelligent nok til å hate...

I og med at Obama er muslim og allerede har feiret ramadan i det hvite hus, så er han vel faktisk i praksis -en antikrist- om ikke -den antikrist- (han kommer jo heller ikke fra Europa)...

Din kunnskap om det amerikanske presidentskapet er skrikende mangelfull. Hvis du tror at presidenten i realiteten har så mye han skulle ha sagt, som du synes å tro ... da hadde vi vært inne i en verdenskrig allerede.

Her er det imidlertid Gud som rår. Han har fastsatt en tid da Europeiske og muslimske land skal åpne portene for den tredje verdenskrig - mot ISRAEL, og den kommer i Hans time.

Anonym sa...

Den anonyme er ikke Lars, bare så du er klar over det.

- og enda en gang skal homofili trekkes inn i debatten. Og homofile skal ha skyld enda en gang. Det er iallefall ikke fredsarbeidere som diskuterer på lavnivå her inne.

Når det er sagt er det mange som har fortjent fredspris, heldigvis.

Bjørn Olav sa...

Har den anonyme ingen problemer med at Barak Obama den ene timen takker for fredsprisen, og den neste timen sitter i krigsrådet for å diskutere Afghanistan? Er dette en fredspris verdig? Skal man bare se bort fra dette, og snakke om de svulstige talene som "inngir håp"?

Storstrand sa...

Utan at dette skal takast til inntekt for Taleban-regimet i Afghanistan, er det på sin plass å nemna at FØR USA gjekk til krig mot Afghanistan, fanst det ikkje ein einaste Opiumsvalmueåker igjen i landet... No blømer valmuene atter over heile landet...

Seier litt om kven som verkeleg styrer landet (The Russell Trust??)

Bjørn Olav sa...

Interessant å se hvordan enkelte amerikanere vurderer dette:

http://www.politico.com/news/stories/1009/28138.html

Anonym sa...

Jeg er mot Bush.
Jeg er for håp.
Jeg er mot Høyre.
Jeg er for homofile.
Jeg har hund.
Jeg fikk Særs godt i norsk.
Jeg har jobbet i ny jobb i 5 mnd.
Barna mine går i barnahage.
Jeg er mot kontaktstøtte.
Jeg er medlem av LO.
Jeg abonnerer på Dagsavisen.
Jeg har palestinaskjerf.
Jeg gir penger til Norsk Folkehjelp
Jeg handler på Coop og Obs
Jeg kan spille "Arbeidsmanden" på gitar.
Jeg liker folk fra Lier.

Noen sjans for fredsprisen 2010?

Anonym sa...

Hva med meg da?: Jeg er for fred og mot atomvåpen og sånn! :)

Storstrand sa...

Jeg er mot Bush.
- Det har du lov til.
Jeg er for håp.
- Ja, vel så lenge det er håp, er det liv...
Jeg er mot Høyre.
- Som er det mest homovennlige partiet i Norge?
Jeg er for homofile.
- Men altså motstander av Høyre.
Jeg har hund.
- Positivt.
Jeg fikk Særs godt i norsk.
- Ser det. Det heter SERS GODT på nynorsk, SVÆRT GODT på bokmål.
Jeg har jobbet i ny jobb i 5 mnd.
- Og så?
Barna mine går i barnahage.
- Stakkars unger
Jeg er mot kontaktstøtte.
- Kontakt med hvem?
Jeg er medlem av LO.
- Idiot med andre ord.
Jeg abonnerer på Dagsavisen.
- Vårt Land også?
Jeg har palestinaskjerf.
- Keffiyeh, heter det.
Jeg gir penger til Norsk Folkehjelp
- Bondefanget, med andre ord.
Jeg handler på Coop og Obs
- Det har du lov til.
Jeg kan spille "Arbeidsmanden" på gitar.
- Det fins verre ting.
Jeg liker folk fra Lier.
- Jeg kjenner ingen folk fra Lier.

Sjans for fredsprisen?
- Kanskje ikke i 2010. Den er sikkert bestemt allerede.

Storstrand sa...

>Hva med meg da?: Jeg er for fred og
>mot atomvåpen og sånn! :)

Oksymoron de luxe? Hvordan kan du være FOR fred og MOT det som skaper fred?

Qui Desiderat Pace, Praeperat Bellum

Anonym sa...

Et lits tips: Jagland kommer fra Lier, eler bor der i hvert fall.

Anonym sa...

Storstrand

Forstår du ikke ironien?

Storstrand sa...

Iflg. Internasjonal Netikette (det betyr, hvordan man opptrer og skriver på nettet) skal ironi merkes med følgende smiley ;-) - ellers er det ikke for ironi å regne.

Anonym sa...

Jeg foreslår Vladimir Putin til neste års fredspris. Han burde være verdig. Han er riktignok ikke president nå, men styrer vel i grunnen Russland likevel. Da kan Jagland samtidig få takke for at Russland støttet ham. Putin har omtrent gjort like mye for fredens sak som Barak Hussain.

Anonym sa...

Tenk om hivs han går i krig mot Iran . Da han fortjener fredperisen .

Anonym sa...

Fant denne på MIFF:

Obamas fredspris og Israel
Fra Jerusalems ståsted kan fredsprisen til president Barack Obama være problematisk på to forskjellige fronter, påpeker Herb Keinon i Jerusalem Post.
For det første kan det være vanskeligere å si "nei" i fredsprosessen til en president som er kronet med fredsprisen. Mer vanskelig, men ikke umulig. Keinon tror ikke saudierne vil være mer åpne for å gjøre normaliseringstiltak overfor Israel selv om Obama mottar en pris i Oslo. Han tror heller ikke det vil gjøre mye forskjell for palestinerne.
- I mange hjørner av verden, spesielt i Europa, vil Nobels fredspris gi Obama større glorie og mer moralsk autoritet enn han allerede har, og når Israel sier nei til ham - som det uunngåelig vil måtte gjøre til noen av hans krav - vil det bli framstilt som om Israel spytter i ansiktet, ikke bare på den amerikanske presidenten, men også på en internasjonalt anerkjent fredskjemper, skriver Keinon. Saudierne og palestinerne vil selvsagt ikke bli fremstilt på samme måten, selv om de sier nei til den samme prisvinneren.
For det andre kan fredsprisen skape problemer for Israel overfor Iran.
- Se for dere overskriftene i Oslo dersom nobelprisvinneren fra 2009 godkjenner et militært forhåndsangrep mot Irans atominstallasjoner, skriver Keinon.
- Å gi prisen til Obama virker som et forsøk på å sette håndjern på ham, [slik at han ikke skal sette i gang eller godkjenne noen militær aksjon mot Iran], skriver Keinon.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Obama er en fredsdue. Nå skal han sende 13000 flere soldater til Afganistan. Var det ikke Nobels FREDSPRIS han har blitt tildelt?

Mvh.: Birgir