fredag, oktober 02, 2009
Gud har gitt mer til menigheten enn til enkeltindividet, del 2
I sin undervisning om menigheten sier Watchman Nee (bildet) i en tale i Shanghai, 1. april 1950, som ikke har vært offentliggjort på norsk før så vidt meg bekjent, at det må være to forutsetninger til stede før vi kan snakke om en menighet i nytestamentlig forstand. Den ene er at Den Hellige Ånd må være tilstede. Det høres kanskje innlysende ut, men behøver slett ikke være det. I denne talen sier Nee blant annet:
"Menigheten - fra begynnelse til slutt - kan bare ha èn autoritet, èn kraft, og ett liv, hvilket er Den Hellige Ånd. Det finnes bare ett liv i Den Hellige Ånd, bare en Helligåndens kraft, og bare en Helligåndens autoritet."
Han føyer til:
"Den Hellige Ånd skulle ha fullstendig autoritet i menigheten; da vil hele kroppen bevege seg uten noen hindring. Så snart det blir hindringer i en eller annen del, vil hele kroppen bli syk. Når alle er under Den Hellige Ånds autoritet, så kan Han bruke alle, da finnes det ingen hindringer i kroppen... En gruppe i dag kan ha brødre og søstre som er under Den Hellige Ånds autoritet og andre brødre og søstre som ikke er under Den Hellige Ånds autoritet. Umiddelbart vil du finne at det ikke er noen grunn for menigheten der. Det er ikke slik at selv om tusen mennesker reiser deres hender for å stemme, og det er menigheten. Det er ikke et spørsmål om antall mennesker, men om mennesker som har underlagt seg Helligåndens autoritet. Der hvor Helligåndens autoritet er fraværende, der finnes det heller ikke noe grunnlag for menigheten."
Dette høres kanskje ikke så radikalt ut. Men stans litt og les det en gang til. Innholdet vil få store konsekvenser om vi tar det til oss.
Mer fra denne talen følger senere.
(fortsettes)
Etiketter:
Den Hellige Ånd,
forsamlingen,
Kina,
Menigheten,
Watchman Nee
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei Bjørn Olav!
Først må jeg få gratulere deg med overstått dag. Ifølge "eksperter" har du ti år på deg før kroppen "faller" sammen. Som tidligere vektløfter, sa en trener at en kan holde oppe god muskulatur til en har passert seksti.
For oss som har passert de seksti, er jeg ikke helt enig!!
Dette om menigheten var interessant.
Har lest mye av W.Nee tidligere, og setter det han skriver høgt.
Men i forbindelse med dette innlegget tenker jeg høgt.
Det betyr at de som tok imot Jesus til frelse (Joh.1.12) ikke tilhører menigheten?
On som enkeltindivid er en heller ikke med i brudeskaren?
Vi som bor i grisgrente strøk av Noreg, dette lange og vakre landet som vi er gjester i, og på plasser med få kristne, som satser på løftet, "at der hvor to og tre er samlet er jeg (Jesus) midt iblant dem" (Matt.18,20) vi tilhører ikke menigheten?
Det hvor vi samles er vi ikke så mange. Av og til er vi bare tre.
Det betyr jo at de som bor på større steder er priviligert,som har en større forsamling å gå i?
Men kanskje Guds Ånd er utenfor?
Jeg tenker bare høgt.
Ha en velsignet og god dag!
Takk for gratulasjonshilsen! Jeg må se å holde meg i form da, skjønner jeg! :D Sykehuset skal ordne så jeg kommer med på det de kaller "hjertetrimmen", og det ser jeg frem til.
I denne talen kommer Watchman Nee inn på forutsetningene for den nytestamentlige menigheten. Jeg har skrevet om den første, nemlig at den må ha Helligåndens autoritet. Den andre forutsetningen i følge Nee er at menigheten har sin lokale grunn. Det vil si at den er synlig på et geografisk sted. I dag er det en del som sier at de bare hører til den universelle menighet. Det er slik jeg ser det en umulighet. Man må også høre til lokalt. Kristi forsamling er mennesker som har tatt imot Jesus som sin Frelser og Herre, og som underlegger seg Hans herrevelde.
Det frigjørende med det Nee sier er at det ikke behøver å være en menighet om flere tusen samles. Det er altså ikke antallet som konstituerer menigheten, om du vil. Det er helt andre kriterier. Så når dere er bare to, er dere likevel det lokale uttrykk for Kristi kropp på det stedet hvor dere bor. Forutsetningen er at dere to har Jesus som Frelser og Herre. Da kan det samles 100 i nabobygget. De har kristennavnet, men Jesus er ikke deres frelser og herre. Her ligger hele forskjellen. Nee utdyper dette mer i det jeg kommer til å skrive i denne artikkelserien.
Vær frimodig og trofast der du er. Herren skal lønne deg.
Takk for orienteringa og oppmuntringa!
Legg inn en kommentar