onsdag, juni 17, 2009

Be for Iran i denne skjebetimen for landet



DETTE ER ET OPPROP TIL ALLE SOM BER I NORGE! Tiden er inne til å be for våre iranske trossøsken som i disse dager opplever en meget vanskelig situasjon. Det som skjer i Iran er svært uoversiktelig. På TV har vi sett gatekamper etter at valgresultatet ble kunngjort. Flere er drept. Hva som vil skje de nærmeste dagene er uvisst.

Midt oppe i denne forferdelig vanskelige situasjonen som sivilbefolkningen er kommet i lever de kristne. Fra før av er de en svært forfulgt minoritet i landet, og muslimer som har kommet til tro er blitt forfulgt, trakassert og flere er blitt drept. Det gjelder blant annet toneangivende pastorer.

Kan vi forene oss med landets kristne, med kristne eksil-iranere, og avsette tid til å be for Iran disse dagene. Opptøyene er en sterk protest mot landets muslimske regime, iranere lengter etter frihet. Landets ledelse er under sterkt press og kan reagere med å slå enda hardere til mot de som tar til gatene, og vi kan stå overfor et forferdelig blodbad.

I natt ble jeg vekket flere ganger av en stemme som sa: Be for Iran! Be for Iran!

La oss gjøre det i dag!

Kan vi regne med deg?

Be om vekkelse, be om at iranere kan få oppleve frihet fra tyranni, frykt og død. Be for alle som lider, som har angst og som har mistet noen av sine kjære.

Vi kommer med mer oppdaterte nyheter fra Iran etter hvert.

15 kommentarer:

Webmaster014@gmail.com sa...

Hej!

Har startat en liten smidig webbring som sammanfogar våra kristna hemsidor och bloggar! Gå med du med och sprid ditt budskap, öka även trafiken till din sida.

Webbringen heter Frälsaren.

/StenHuggarn.

http://fralsaren.blogspot.com/2009/06/fler-besokare.html

Anonym sa...

Først av alt. Ja vi bør be!

Men en liten korreksjon.

Demonstrasjonene er mot Ahmadinejad, ikke mot Ayatollah Khamenei. (noe som er ganske nøye kommunisert av lederne bak demonstrasjonene, bak paroler etc.)

Demonstrasjonene er altså mot administrasjonen til Ahmedinejad, og ikke mot det muslimske regimet, eller den øverste leder.

Kravet er først og fremst ny opptellling og/eller nytt valg.

Nå er det jo riktignok klart at Ahmadinejad etter all sannsynligvis uansett ville vunnet i den andre valgrunden om han ikke hadde oppnådd over 50% i første runde.

Det kan også nevnes at i motsetning til hva jeg trodde kan mye tyde på at valgresultatet ikke er fusket med. (bla. en uoffisiell "valgdagsmåling" gjort av Washington post.)


Husk også at Moussavi (stavemåte?) er håndplukket av Vokterrådet blant over 2000 som ville stille til valget, og er ihvertfall før de siste tiders hendelser regnet som lojal ovenfor regimet.

Han er en fundamentalistisk islamist som på ingen måte egentlig burdte vært betegnet som reformvennlig, eller liberal.

Han var statsminister i Iran under Ayatollah Khomeini fra 1981 til 1989.

Man skal altså ikke skaffe seg noen illusjoner om hvem mannen er.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Hva kommer det av at du så skråsikkert avviser at deler av den folkelige oppstanden vi er vitne til, også er et opprør mot den åndsmakt som islam representerer?

Når folkeoppstanden i det tidligere Sovjetunionen kom som en enorm flodfølge, var ikke det bare en protest mot visse politikere, men mot kommunismen som ideologi.

Det er ikke slik heller i Iran, at folk bare er trøtte av presteskapet og politikerne, men mange er også lei av den åndsmakt som islam representerer. Hva folk sier offentlig er en ting, men som virkelig skjer, kan ofte være noe helt annet.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Jeg er på mange måter enig med deg. Bla. så er iranere sammen med Afghanere det muslimske folket som er "enklest" å omvende.

Jeg er heller ikke i tvil om at det finnes mange tusen motivasjoner for å gå ut i gatene og demonstrere.

Jeg gjengir bare parolene, og apellene fra demonstrasjonene som er lojale mot Khamenei, men tar avstand fra Ahmadinejad, og spessielt valgresultatet de tror er fusket med.

Og skal jeg gi det ett enkelt svar på hvorfor dette ikke er demonstrasjoner mot islam på noe vis så er det demonstrantenes konsekvente bruk av fargen grønt.

Grønt er som kjent fargen som symboliserte den islamske revolusjonen i Iran, og forsåvidt også islams farge gennerelt sett.

Det er altså ikke til å missforstå.

Men jeg er heller ikke i tvil om at omstendigheter som disse kan velte regimet.

Problemet slik jeg ser det er at dette er demonstranter som først og fremst er pro-Mousavi.

Det er Mousavi som har oppfordret til dem, og det er han som har talt til dem, og blir oppfattet av dem som deres leder.

Mousavi er håndplukket av vokterrådet, og skiller seg ikke nevneverdig fra Ahmadinejad.

Mousavi var jo som sagt statsminister under Ayatollah Khomeini fra 1981 til 1989 og vi har aldeles ingen garanti for at F. eks de kristnes situsjon i Iran blir noe bedre under Mousavi.

En demonstrasjon i Iran som bruker grønt som symbol, og først og fremst er pro-mousavi kan altså ikke på noen måte forståas som å være i særlig grad hverken et oppgjør med regimer/konstitusjonen eller islam.

Selv om jeg gjerne skulle ønsket det var annerledes, og jeg gjerne skulle sett regimet styrtet.

Men jeg trror nok det eneste hodet som kan rulle i denne sammenheng er Ahmadinejad. (men er er til gjengjeld relativt sannsynlig under gitt omstendigheter.)

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Når vi læser om tiden i Daniel -
Møder vi et par-tre fyrster-

Persiens,

Israels

nævnt som Michael

Og Grækenlands fyrste.
er de pejlemærker for bønner?
set

Bjørn Olav sa...

Lars

Det er ikke så lett å bli klok på hva du mener. På den ene siden er du enig med meg, på den andre siden skal du korrigere det jeg skriver.

I denne kommentaren er du først enig med meg, og skriver blant annet at det kan være mange årsaker til at iranerne tyr til gatene. Så kommer du med den enkle forklaringen på at det ikke kan forholde seg slik.

Bjørn Olav sa...

Set

Jeg tror du er inne på noe svært viktig. Dette var åndsfyrster dengangen som nå. Det finnes territoriale åndsmakter, og vi må stride mot den i bønn og faste.

Anonym sa...

Interessant å merke seg at denne Lars som skriver kommentarer, er kontaktperson for noe som kaller seg "Bevegelsen for sosialisme". Senest i 2003 tok han til orde for ar muslimer og kristne kunne samarbeide om radiosendinger.

En annen Lars

Anonym sa...

Lars:

Hehe.

Førstnevnte skjedde ved en feil, men det stemmer forsåvidt at jeg var i kontakt med dem. (og forsåvidt umyndig i 2003 om jeg husker riktig.)

Men jeg har aldri sett noen av dem, eller deltatt i noen sammenheng der. Det begrenset seg til et par mail jeg sendte.

Det andre husker jeg ikke, og ser vel egentlig ikke særlig problematisk på det.

Å delta på arenaer som F. ek alternativmessene har vist seg å være svært fruktbart ettersom man da er på en arena hvor folk er på søken. Men som sagt. Om jeg har skrevet noe slik var jeg ikke særlig gammel.

Uttover det har jeg vel aldri lagt skjul på at jeg ideologisk sett hører hjemme på venstresiden.

Forøvrig var vel noe av poenget med den nevnte organisasjonen å ta avstand fra de mørke delene av historien, og de diverse despoter om jeg husker rett (som ikke var gjort tilstrekkelig i de eksisterende).

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Bjorn Olav:

Hva jeg prøver å si er at enkeltpersoner kan jo ha allverdens motivasjoner.

Men demontrasjonene som sådann er for Mousavi, og under den islamske revolusjonens farge.

Mao. tror jeg en del som demonstrerer ikke nødvendigvis deler demonstrasjonens agenda uttover motstand mot Ahmadinejad.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Lars

Du står fremdeles oppgitt som kontaktperson for et av landets fylker for disse sosialistene. Der står du med fullt navn og adresse. Tror jammen med telefonnr også.

En annen Lars

Anno 2008 Nym sa...

Ja, jeg tror vi må be for Iran! Kona mi opplevde noe spesielt i den forbindelse for noen dager siden: Hun opplevde i sin daglige bønnestund en spesiell visshet om at det nyttet å be, da hun ba for at en leder skulle gjøre noe med det (tilsynelatende) urettferdige valget i Iran. Senere samme dag kom nyheten om at vokterrådet i Iran skulle telle stemmene på nytt. Det spørs selvsagt hvor ærlig denne "omtellingen" evt. blir gjennomført, men dette var uansett et første tegn på at lederne i Iran kan påvirkes av folkets protester. Så denne nyheten opplevde vi som et bønnesvar.

Anonym sa...

En annen Lars:

Det fylket har jeg ikke bodd i på 4-5 år så...

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Anno2008nym:

Spennende å høre om at Gud talte til kona di. Herren reiser opp forbedere, og Han gir oss innsikt i hva vi skal be om, bare vi lytter.