mandag, desember 05, 2011

Nattverden i kirkehistorisk og teologisk lys, del 10

Her følger den videre gang i det som Justin Martyr gjengir av nattverdliturgien som ble feiret på hans tid. Vi skriver midten av 100-tallet., og vi er så tett opp til aposteltiden som mulig. Vi merker oss at nattverden feires et sted, hvor hele menigheten er samlet: 'Og på den dag som kalles 'solens dag' (søndag) samles alle som bor både i byen og på landet på ett sted':

4. Eukaristibønnen


Det fjerde leddet i den nattverdliturgien som Justin Martyr gjengir er det vi kan kalle eukaristibønnen. Og det er flere ting vi kan merke oss med denne:

a) Det er en fri bønn. Urkirken var ikke fremmed for skrevne bønner. Nattverdliturgien som er beskrevet i Didache er et tidlig eksempel på dette. Men her hos Justin Martyr er det snakk om en fri bønn.

b) Det er en bønn og lovprisning til Treenigheten: "Han tar imot dem (brødet, vinen og vannet) og oppsender lov og pris til alle tings Far ved Sønnen og Den Hellige Ånds navn og fremsier en lang takksigelse (eukaristi) for at vi er blitt funnet verdige til å motta alt dette fra ham."

c) Det er en lang takksigelse. Siden det er en fri bønn, så kjenner vi ikke innholdet, annet enn at det er en takksigelse.

5. Evangelielesninger

Etter eukaristibønnen er det lesning fra evangeliene, og det er tekstene relatert til innstiftelsen av nattverden om leses. Det leses også fra 'apostlenes erindringer og profetenes skrifter, så lenge tiden tillater det'.

6. Preken

7. Bønn

Alle reiser seg etter prekenen og 'oppsender bønner'. Det er tydelig at hele menigheten deltar i disse bønnene. 'Forstanderen fremsier også bønner og takksigelser, som best han kan, og menigheten svarer med sitt bifallende amen'.

8. Utdelingen av nattverden.

Det er diakonene som gjør dette. De bærer også nattverden ut til de som er syke og ikke kan delta under selve gudstjenesten. I forbindelse med nattverdutdelingen samles det også inn frivillige gaver. Disse gavene gis til forstanderen som så sørger for å gi dem til 'foreldreløse og enker, syke som er i nød, fanger og fremmede på gjennomreise.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: