søndag, februar 08, 2009

Om fundamentet vi bygger på, del 1



I august 1921, nærmere bestemt den 24.-26., kom Mennonite General Conference sammen i Garden City i Missouri for å drøfte det de så som de åndelige utfordringene de sto overfor. Tiden var blitt slik at de følte et behov for å presisere punkter i sin troslære. Når det var et slikt behov på begynnelsen av 1900-tallet, hva da med oss som lever i 2009! Presiseringen av lærespørsmålene er blitt kalt for Fundamentet blant de konservative mennonitene. I vår tid er det viktig å understreke, slik disse trosvennene våre gjorde, at vi er "Guds husfolk, bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv." (Ef 2,19b-20) I dag skal det bygges på så mye annet, men det vil vise seg at det byggverket som bygges på noen annen grunn enn på Kristus, vil falle når stormvindene kommer. Bruk disse artiklene i ditt personlige bibelstudium, og slå opp skriftstedene og la Bibelen tale!

Om Guds ord: Vi tror på den generelle og verbale inspirasjonen av Guds ord, at Bibelen er autentisk i sak, autoritativ i sine råd, uten feil i sine originale skrifter, og er den eneste ufeilbarlige forskrift/regel for vår tro og praksis. (2.Mos 4,12;2.Sam 23,2;Salme 12,7;Salme 119,160;Jer 1,9;Matt 5,18;Matt 24,35;2.Tim 3,16;2.Pet 1,20-21

Om Guds eksistens og Hans natur: Vi tror at det finnes bare en Gud, evig, uendelig, perfekt og uforanderlig, som eksisterer og åpenbarer seg i tre personer - Fader, Sønn og Hellig Ånd. (5.Mos 6,4;Salme 90,2;1.Mos 17,1;Salme 147,5;Salme 139,7-12;Jes40,28;Jes 57,15;Mal 3,6;1.Mos 1,2 og v.18;Hebr 11,13)

Om skapelsen: Vi tror at skapelsesberetningen i 1.Mosebok er et historisk faktum og at den er bokstavelig sann. (1.Mos 1,1 og v.21 og 27;2.Mos 20,11;Mark 10,6-9;Hebr 1,10;Hebr 4,4;Hebr 11,13)

Om menneskets fall: Vi tror at mennesket ble skapt av Gud selv, i sitt bilde og etter Hans likhet. Ved et menneskes ulydighet ble hans natur syndig, åndelig død, ble gjenstand for fysisk død, og til djevelens makt, og fra denne falne stilling hadde han ingen mulighet til å frelse seg selv. (1.Mos 1,26-27;1.Mos 2,7 og 16-17;1.Mos 3,1-7;Ef 2,1-3 og v 12;Joh 6,44;Rom 5,6)

Bildet viser biskop MacRae som underviser i Afrika. MacRae er biskop blant mennonitene.

3 kommentarer:

Petter sa...

Gode påminnelser. Ikke minst dette med bokstavelig forståelse av skapelsesberetningen. I år er det jo 150 år siden Darwin introduserte sine teorier, og veldig mange troende prøver å kombinere en slags utviklingslære med Bibelens ord. Men jeg får ikke dette til å henge på greip. Noe som er så vakkert og komplekst som skaperverket kan da umulig ha blitt til ved en rekke tilfeldigheter som Gud liksom skulle ha stått bak.
Petter Lid

Anonym sa...

Flott sagt Petter, og en god bekreftelse, og takk til Bjørn Olav, at temaet blir brakt på bane,nå når angrepet på Guds ord tiltar.

Noen ord av Nehemias rant meg i hu:
"Du alene er Herren, du har SKAPT himlene, himlenes himmel og all deres hær, jorden og alt som er på den, havene og alt som er i dem, og du holder det alt sammen i live, og Himmelens hær TILBER DEG." (9,6)

Her er det bare å hive seg i lovsangskoret. Det sømmer seg nå om dagen.

Ha en god dag!

Bjørn Olav sa...

Takk Petter og Leins for de interessante innspillene. Kanskje dette er et eget tema å ta på bloggen? Det er klart at om vi ikke tror at Gud skapte verden, og gjorde det slik vi leser det i Bibelen, så får jo det konsekvenser for så mange andre ting også. For hvis en ting ikke er sant i Bibelen, hvorfor skulle da noe annet være det?