lørdag, februar 06, 2010

En bønn for Haiti fredag 12. februar

Som jeg har meddelt før på bloggen, har kommuniteten i Taize, bestemt at den 12 i hver måned i 12 måneder fremover, skal være en spesiell bønnedag for Haiti. I den sammenheng har brødrefellesskapet laget et opplegg for bønnedagen nå på fredag som kommer. Jeg har forsøkt å oversette dette til norsk. En del av sangene og bønnene som det henvises til, vil sikkert være ukjent for mange av bloggens lesere. Men det er jo ikke noe i veien for at du kan bruke andre sanger fra andre sammenhenger, eller om du har innspillinger med Taize-musikk på CD, spille andre Taize-sanger.

Sang: Bonum est confidere

Salme

Misericordias Domini (2x)

Å, Herre, legg merke til mine ord,
lytt når jeg roper;
hør meg når jeg roper om hjelp,
min Konge og min Gud.

Misericordias (1x)

Jeg ber til Deg, Herre, hver dag
Du hører meg ved morgengry,
Jeg reiser meg og står for Ditt åsyn,
med et ivrig hjerte.

Misericordias (1x)

Vennligst før Du meg i Din kjærlighet,
til det sted hvor Du bor.

Misericordias (1x)

Å, Herre, led meg i Din rettferdighet,
for jeg er beleiret,
åpne Din vei foran meg.

Fra Salme 5

Lesning: "Et nytt bud gir Jeg dere, at dere skal elske hverandre. Slik Jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Av dette skal alle forstå at dere er Mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre." (Joh 13,34-35)

Sang: Jesus le Christ

Stillhet

Forbønn

Kyrie eleison

1. Å,Kristus, Du har tatt våre skrøpeligheter på Deg selv og tatt hånd om vår sykdom; styrk dem som går igjennom prøvelser.

2. Å, Kristus, gjør oss i stand til gjenkjenne Ditt nærvær i vår neste; gjør oss oppmerksomme på de fattige og de som ikke har vært så heldige.

3. Hellig Ånd, understøtt dem som går gjennom tider av vanskeligheter og mismodighet, Du som er kilden til tillit og liv.

4. Hellige Ånd, hjelp de på Haiti som har gått igjennom denne erfaringen av stor lidelse, hjelp de familiene som har mistet en av sine kjære.

5. Kjærlighetens Gud, gi styrke til de som har mistet alt og mot til de som forsøker å hjelpe dem.

6. Kjærlighetens Gud, vekk våre hjerter som har så mange ønsker, til å elske dem som lider og håper på en bedre verden.

Fadervår

Bønn

Gud vårt håp, vi overlater til deg ofrene for jordskjelvet på Haiti.
Vi forstår ikke omfanget av de uskyldiges lidelse, vi ber om at Du
inspirerer hjertene til de som forsøker å skaffe hjelp som er så uunnværlig.
Vi kjenner den dype troen som finnes hos haitianerne. Styrk de som
er mismodige, trøst de som gråter, send din Ånd av medlidenhet
til dette folk som er så hardt prøvd.

Sanger:
Fiez vous en lui
Ubi caritas Deus ibi est
De noche
Iedere nacht verlang ik

Bildet viser bror Roger, grunnleggeren av den økumeniske kommuniteten i Taize, under hans besøk blant de fattigste av de fattige på Haiti i Cité-Soleil, en slum utenfor Port-au-Prince i 1983.

1 kommentar:

Anonym sa...

Denne bønnen skal leve i mitt hjertes dype ånd der jeg er sammen med Jesus.

Jeg kjenner Jesus ånd i hele denne bønnen !
Han er den samme til evig tid , den som ser smerten i mennesket som lengter etter forløsningens frelse til å vende hjem til Han.
Denne bønnen vil rokke åndskreftene på Haiti så Jesus får bygget sin kirke i hjertene der.

Broderlig i kristus