onsdag, mars 09, 2016

Visdomsord fra ørkenen

'Arsenios pleide å si: Hvorfor slapp jeg disse ordene ut av min munn? Jeg har ofte vært lei meg for ting jeg sa, men aldri for at jeg har vært taus'.

'Mathois sa: Jo nærmere man kommer Gud, jo mer ser man seg selv som en synder. Jesaja, profeten, så Herren og visste om seg selv at han var elendig og uren (Jes 6,5)

'Djevelen kom til syne for en munk forkledd som en lysets engel, og sa til ham: "Jeg er engelen Gabriel, og jeg er blitt sendt til deg". Men munken sa: "Er du sikker på at du ikke er sendt til en annen? Jeg er ikke verdig til at en engel sendes til meg". Da forsvant djevelen'.

'Daniel sa: Hvis kroppen er sterk, svekkes sjelen. Hvis kroppen svekkes, blir sjelen sterk'.

'Eneboeren sa: På denne måten blir du sterk: Når fristelsene begynner å tale til ditt sinn da skal du ikke svare dem, men reis deg, be og gjør bot og si: Guds Sønn, forbarm deg over meg'.

Alle sitater fra Benedicta Ward: The Desert Fathers: Sayings of the Early Christian Monks. Norsk oversettelse (C) Bjørn Olav Hansen

Ingen kommentarer: