fredag, oktober 16, 2020

Kong Harald V: Vi lever i en tid ikke ulik mellomkrigstiden



 
Det er sterkt å lese kong Haralds uttalelser til Harald Stanghelle hvor kongen sier at 'vår tid mer og mer ligner mellomkrigstiden'. I boken til den tidligere Aftenposten-redaktøren sier kongen: 

'Jeg liker ikke det jeg ser. Det må jeg si. Jeg synes vi lever i en skremmende tid. Jeg har syntes det lenge. Jeg synes den ligner mer og mer på mellomkrigstiden, og ytdyper:

'Jeg tenker på nasjonalisme og motsetninger ellers. Jeg er urolig for populisme og oppsplitning. Og for den gjenoppstandelse av ytterste høyre vi ser i enkelte land som kanskje ikke husker hvordan det var en gang. Mange land er ikke så opptatt av å dinne internasjonale løsninger, men dyrker seg selv. Dette minner ubehagelig om tiden mellom første og andre verdenskrig.'

Ingen kommentarer: