mandag, september 08, 2008

Journalist infilterte messiansk forsamling i Tel Aviv og laget skandaleoppslag



En journalist fra Israels største avis, Yediot Aharonot, har infiltrert den messianske forsamlingen Tiferet Yeshua i Tel Aviv, og laget et nærmest skandaleoppslag for å miskreditere den messianske bevegelsen i landet. Journalisten, Tehiya Barak, omtaler denne forsamlingen som ledes av Ari og Shira Sorko-Ram som en "messiansk sekt". Yediot Aharinot er kjent for sine tabloide oppslag. Journalisten dukket opp i forsamlingen mens lederne for Tiferet Yeshua oppholdt seg i Tyskland. Tehiya Barak startet med å bli kjent med menighetens ungdommer, og deltok på en del møter frem til for noen få uker siden. Da mottok Ari Sorko-Ram en telefon fra avisredaksjonen hvor en av redaktørene anklaget ham for å få mindreårige uten foreldrenes samtykke til å omvende seg til kristendommen. Dette er ulovlig i Israel. Tre dager sendere - den 8.august - trykker avisen en reportasje på hele ni sider om denne messianske forsamlingen. I følge Shira Sorko-Ram var artikkelen vinklet slik at den skulle skremme leserne, og samtidig bevise at messianske jøder er farlige lovbrytere, med en mystisk lære.

Det er ikke første gangen denne avisen langer ut mot de messianske forsamlingene i Israel. For 13 år siden skrev de en artikkel om en nasjonal ungdomsleir som forsamlingen Tiferet Yeshua holdt i en kibbutz i det nordlige Israel. Også i denne artikkelen ble det fremsatt anklager om at menigheten forførte unge mennesker og forsøkte å få dem til å forlate jødedommen til fordel for den kristne tro. Men Tiferet Yeshua hadde innhentet en skriftlig godkjennelse fra samtlige foreldre om at deres barn fikk lov til å delta på ungdomsleiren. Uten denne kunne menigheten ha blitt straffeforfulgt. Saken havnet i rettsapparatet etter at Tiferet Yeshua hadde stevnet avisen, men først tre år senere kom det en beklagelse fra Yediot Aharonot.

Nå har altså den samme avisen gjort et nytt forsøk på å ramme, ikke bare denne forsamlingen i Tel Aviv, men miskreditere hele den messianske bevegelsen i Israel. Førstesideoppslaget som jeg har gjengitt som illustrasjon til denne bloggartikkelen, har følgende overskrift: "Den døpende sekten". Bildet viser en av lederne i Tiferet Yeshua som ber for en ung kvinne. Bildet er manipulert på den måten at man har gjort det mye svartere enn originalen. For bildet er nemlig tatt i fullt dagslys!

Journalisten Tehiya Barak tilbrakte to og en halv måned i denne forsamlingen for å skaffe seg informasjon. Hun fremstiller messianske troende som løgnere, ekstatiske, aggressive misjonærer, og som en farlig sekt. Den ni sider lange reportasjen ledsages også av en advarsel fra en israelsk sektekspert.

La oss be for våre messianske venner i Israel. Mange av dem blir trakassert og forfulgt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,BjornOlav, jag vill vara med och be för våra messianska vänner i Israel!Det är mycket tråkigt att dom ska bli förföljda,men dom kommer tydligen inte heller ifrån detta.
Idag var vi ju till ett servicehus och grattade en farbror som fyller 85 år!
Efter ett tag så sjöng Lizzie och jag några sånger,och när vi sjöng "Hela himmelen är öppen över mig..."lyfte den här farbrorn händerna och sa "ja,himmelen är öppen över mej,jag känner det"
å,han såg verkligen ut att ha fått ett härligt möte med Jesus!
Det riktigt strålade om honom!
Och han bad till Jesus och tackade Honom för att vi kom!
Ja det var lite nyheter.
Guds välsignelse!
Karin

Bjørn Olav sa...

Gode nyheter fra Sverige! Så herlig at denne broderen fikk oppleve en åpen himmel over seg. La oss be om det for oss alle i dag.

Anonym sa...

Bjørn Olav skriver:
1) Ari Sarko-Ram
2) Shira Sarko-Ram
Lurer på om dette er far og sønn, eller om det skulle være samme fornavn.
Synes bare det er så interessant at da
Gordon og Freda Lindsay reiste til Israel på ett eller annet misjonsoppdrag, forelsket datteren seg i Sarko-Ram, og de giftet seg og fikk en sønn og en datter som er voksne for lengst. Avdøde Gordon Lindsay var jo veldig interessert i Israel.
Det er første gang jeg har sett navnet Sarko-Ram dukke opp annet enn i bladet Christ For The Nations, og dà bare i familiebilder.
Jeg liker godt Gordon Lindsay.
Har aldri forstått hva Sarko-Ram drev på med. Nå utvides horisonten min. Vet du noe mer om Sarko-Ram?
Ja, for det er vel samme person vi snakker om? At svigerfaren hans var Gordon Lindsay?

xxx

Anonym sa...

Å, nei, nå ser jeg at det står jo Ari og Shira Sarko-Ram. Unnskyld.
Det er to personer.
Nei, jeg må leite èn gang til for å finne fram gamle familiebilder av Lindsay-familien. Kastet en hel haug av slike blad i fjor, men mener jeg tok vare på noen få som det var bilder i.
xxx

Bjørn Olav sa...

Det stemmer at Shira er datter av Gordon og Freda Lindsey. Ekteparet Sarko-Ram har vært banebrytere innen deler av den messianske bevegelsen i Israel. De har også sørget for å få oversatt mye bibelstudiemateriale til hebraisk. En gruppe brøt for noen år siden ut av deres forsamling og startet opp et annet arbeid i Tel Aviv. De er knyttet til en bønne-og lovsangstjeneste, mens ekteparet Sarko-Ram har vært "tradisjonelle" menighetsbyggere.

Så artig at du kjenner til Lindsey familien og Christ for the Nations. Jeg abonnerte også på deres blad for en del år siden, men det er blitt så mye lesestoff fra alle kanter, at jeg ikke rekker med alt.

Anonym sa...

Du kom meg i forkjøpet.
Mens jeg febrilsk lette etter bildene som jeg ikke finner på grunn av den idiotiske opprydningen jeg hadde i fjor, opprydninger er alltid idiotiske, så kom jeg på at jeg har jo nettet.
Har bare hatt Internet i et halvt år og har fremdeles ikke lært hvor enkelt det er å slå opp alt en lurer på. Da kjente jeg straks igjen ansiktene deres på skjermen. Så gøy! Trådene knyttes.
Så skulle jeg skrive det nå, men du har bekreftet forespørselen min allerede. Jeg ser at jeg skrev navnet feil: Sarko-Ram. Du skrev det riktig første gang, Sorko-Ram, men nå har jeg påvirket deg til å skrive det feil.
Ja, det blir så masse blad etterhvert at en kan bli helt stresset.
Takk for de interessante opplysningene om dem. Jeg kan jo bare fortsette å studere tjenesten på hjemmesidene deres. Den skrives ikke mye om i Christ For The Nations, så vidt jeg vet.

Ja, jeg synes det er gøy med alle bildene som settes i bladet i julemagasinet. Barnebarna gifter seg og får avkom. Det er fantastisk at Freda lever enda, 94 år gammel. Hun har lest Bibelen fra perm til perm over 70 ganger! Senest i juli skrev hun på sin faste plass i bladet, har ikke lest augustbladet. Men nå skal hun visst legge opp og overlate arbeidet sitt til den andre svigerdatteren, Ginger. Det stod i juli-magasinet at en venninne av Ginger hadde fått beskjed av Gud at hun skulle gi henne penger til nye sko, noe hun visste at Ginger ikke trengte. Men så fant Ginger ut at det kanskje var svar fra Gud på den frykten som hun kjente overfor den forespørselen hun hadde fått (og som venninnen ikke kjente til) om å overta Fredas arbeid. Hun skulle få nye "sko" av Gud.
Jeg synes andre mennesker opplever så mye fantastisk med Gud f.eks i forbindelse med ledelse. Selv opplever jeg aldri en skit. (Denne var til Gud!) Jo, jeg gjør vel dèt, vel, glimtvis? Men det er neimen ikke mye. Akk, ja! Det er noen som hàr det!
xxx

Bjørn Olav sa...

Kanskje vi burde lage en aldri så liten presentasjon av Freda Lindsay. Både hun og hennes mann er originaler i Guds rike, og skolen deres har betydd mye for mange. Jeg skal se litt nærmere på dette.

Kanskje du har flere opplevelser med Gud enn du tenker deg?