De første rapportene fra det humanitære arbeidet som baptister og pinsevenner har satt i gang i Georgia begynner nå å komme. Mye av det er oppmuntrende lesning, ikke minst er det gledelig å det er en så stor åpenhet for evangeliet og mennesker blir frelst. Men det er også svært dytre sider ved det som skjer. Ikke minst handler det om hatet som finnes også blant evangeliske kristne.
Valentin Vasilshenko (bildet) som representerer hovedkontoret til Den russiske unionen av Evangeliske Kristne/Baptistene, som er Russlands største sammenslutning av uregistrerte protestantiske kristne med sine 80.000 voksne medlemmer og 1.750 forsamlinger og grupper, var nylig i Sør-Ossetia. Han kan fortelle om stor åpenhet for evangeliet og at myndighetene uttrykker dyp takknemlighet for den hjelpen de har fått fra protestantiske grupper. Ved siden av mat, har også Den russiske unionen av Evangeliske kristne/Baptistene finansiert 1000 skolesekker som inneholder årets skolebøker. Hver elev får også en barnebibel. 200 av disse sekkene er allerede levert, og Valentin Vasilshenko var til stede når dette skjedde. De sør-osetiske myndighetene har ikke hatt noen innvendinger når det gjelder barnebiblene. Pastor Vasilshenko forteller at han og hans team fikk anledning til å holde flere offentlige møter. Barnekoret "Tropinka", som holder til i Nord-Osetias hovedstad Vladikavkas, er blitt spurt om å synge i Sør-Ossetia.
I Vladikavkas, hvor det finnes mange evangeliske kristne, finnes det også en egen kristen radiostasjon. Det gamle antennesystemet er nettopp blitt skiftet ut med nytt, og radiostasjonen kringkaster 24 timer i døgnet. Den kan høres både i Nord- og Sør-Ossetia.
En av de første evangeliske kristne som besøkte Sør-Ossetia etter at krigshandlingene var brutt ut, var Sergeij Ryahovskij, biskop for Den russiske sammenslutningen av Evangeliske Kristne av pinsekarismatisk tro. Hans rapport er mer pessimistisk. Han skriver:
"Folk er fulle av hat. Jeg så hatet i øynene på evangeliske kristne. Det er hat i deres liv, og det var aldeles grusomt å se."
I følge denne rapporten kan de 300 pinsekarismatikerne i Tskhinvali akseptere at Georgias president Mikheil Saakashvili brøt sitt løfte og initierte fiendtlighetene. Tidlig om morgenen den 8.august ble Tskhinvali angrepet med raketter. Sergeij Ryahovskij vil ikke kritisere de evangeliske kristne i Tskhinvali som grep til våpen. "De forsvarte bare sine hjem og familier." Men biskop Ryahovskij er tindrende klar når han sier at den georgisk-ossetiske krig er et enormt nederlag for alle kristne. Osseterne, georgierne og russerne er nominelle ortodokse kristne. "De har vist at de ikke er i stand til å unngå en militær konflikt," sier Ryahovskij.
Tilbake i Moskva skrev biskop Sergeij Ryahovskij en støtteerklæring til Russlands president, hvor han gav støtte til Russlands anerkjennelse av Abkasia og Sør-Ossetia's selvstendighet. Med denne selvstendiggjørelsen mener Ryahovskij at en del av fiendtlighetene områdene i mellom vil kunne opphøre. Ryahovskijs brev er undertegnet av presidenten for Syvendedags adventister, Vassilij Stolyar og av biskopen for Unionen av kirker med evangeliske kristne, Aleksandr Semschenko. Jeg skal komme tilbake til det standpunktet som Unionen av Evangelisk kristne/Baptistene har tatt i forbindelse med konflikten.
1 kommentar:
Nominellt ortodoxa? De finns val gott om troende ortodoxa ocksa:)
Legg inn en kommentar