Vi skriver begynnelsen på 320-tallet. Den kristne tro er blitt statsreligion. De grusomme forfølgelsene mot Kirken er opphørt. Nå truer en annen fiende. Den kommer innenfra, fra egne rekker. Fra prester og kirkelærere som ville tilpasse den kristne tro til omgivelsenes hedenske kultur og ikke minst krav på intellektuell forståelse.
Midt oppe i denne striden står en ung mann. 23 år gammel skriver han en oppsiktsvekkende bok som handler om inkarnasjonen. Athanasios, som den unge mannen heter, hevder i denne at Sønnen er Gud, kommet i menneskelig skikkelse når Han blir født av jomfru Maria. For visse prester hevdet at Jesus bare var et vanlig menneske, som hadde blitt usedvanlig velsignet av Gud. Athanasios hevdet - med rette - at om ikke Jesus er identisk med Gud ville Han ikke vært i stand til å tilveiebringe vår frelse. Disse prestene hevdet at Jesus var skapt på samme måte som englene, og de fornektet menneskenes synd og behovet for forsoningen.
Konflikten ledet frem til det berømte kirkemøtet i Nikea i 325, og munnet ut i en trosbekjennelse som ble formulert og antatt av vel 300 prester og biskoper som var tilstede. Mange av disse hadde overlevd grusom tortur i tiden før keiser Konstantin. Noen av dem hadde fått stukket ut øynene eller fått kroppsdeler avhugget. De bar preg av fattigdom og forsakelser. Hvordan skulle disse som hadde overlevd så mye nå fornekte den tro som hadde blitt overgitt Herrens hellige apostler?
Fem år senere er Athanasios blitt valgt og viet til biskop for menighetene i Egypt og Libya. Selv har han egyptisk bakgrunn. Han angripes av den tapende part fra kirkemøtet i Nikea. De planlegger sin hevn. En biskop ved navn Arsenus fant ut at han skulle gjemme seg i et kloster i ørkenen, og så skulle hans medhjelpere sette ut et rykte om at Athanasius hadde myrdet Arsenus. Athanasios blir arrestert, anklaget for mord. Et bevis på at Arsenios var blitt myrdet var en avhuggen hånd som ble lagt frem i rettssaken! Ingen tvil om at motstanderne til biskop Athanasios var villig til å gå langt for å få innflytelse over Kirken!
Komplottet mot Athanasios ble avslørt, biskop Arsenus ble hentet i ørkenklosteret, og stilt for retten. Men konflikten varte ved. Tilhengerne av arianismen gjorde hva de kunne får å få Kirken til å endre synet på hvem Jesus var.
Biskop Athanasios døde 77 år gammel, og fikk oppleve at bibeltro kristen tro seiret over villfarelsen. Senere skulle Muhammed ta opp tråden til arianismen, og grunnlegge en religion der Jesus ansees bare å være en profet. I dagens Sverige finnes det en "messiansk" forening som også tar opp tråden til arianismen, og påstår at Jesus ikke er Gud. Hvem har sagt at det er nytt at Kirken står overfor?
2 kommentarer:
Takk til Gud for heilage Athanasios. Har du lese hans glimrande bok "Om ikarnasjonen?" Den gjev ei forfriskande oppsummering av kjernen i den kristne trua upletta av alle slags meiningar i vår postmoderne tid.
Eit lite apropos til dette innlegget som kan vera verdt å reflektera over er at denne bibeltru sigeren over vranglæra skjer etter at kristendommen er vorte den favoriserte religionen i romarriket. Grunnen er lagt for det blomstrande tusenårsriket kalla Bysantium som ikkje gjekk under før muslimane erobra det i 1453. I den ortodokse kyrkja som var trua i det bysantinske riket, vart mange av urkyrkja sine skrifter, tankesett og spiritualitet bevart medan det romersk-katolske kyrkja strevde med å halda hovudet over vatnet. Ein del protestantiske kristne har ei førestilling om at sann kristendom gjekk tapt då Konstantin gav kristendommen status. Det er ei oppfatting som vert kraftig utfordra dersom ein set seg inn i kva sivilisasjon og spiritualitet som side om side utvikla seg i det bysantinske riket.
Eit interessant døme er sjukehusa som utvikla seg i riket. Dei fyrste sjukehusa for vanlege folk utvikla seg i riket, enten etablert og finansiert av kyrkja eller staten. Sjukehusa vart nesten alltid bygt i nærleiken eller rundt kyrkjer, og lækjedom gjennom frelse var ein viktig tanke. Når medisinen svika ville doktorar spørja pasientane om å be. Den kristne drivkrafta førte til at medisinsk behandling vart gjort tilgjengeleg for alle. Denne tanken gjorde det bysantinske riket til eitt av dei fyrste i historia som aktivt brukte ressursar på å utvikla eit offentleg helsesystem. På fruktene skal treet kjennast?
Ingen er som Jesus det er sikkert !
Men jeg lurer på det kirkefedrene mener når dem sier " Gud taler bere med guder "
At vi kan bli ett med faderen forstår jeg dem som at vi er en del av oss somer av samme stoff som Faderen.
Dette tror ikke muslimer og Jøder på men er det en forståelse idag blant kristene med enheten med Faderen og sønnen er mulig for vi kan smelte sammen for vi er av samme essens gitt av faderen.
Er dette mysteriet med å bli ett legeme ?.
Bibelen er tydelig på med også Jesus ord at vi har en ånd som kan tale og ha samfund med Faderen og som roper far far abba abba !
Så når Gud sier at vi er skapt i Hans bilde kan det betyde at Han har lagt noe av sin ånd i oss fra starten når Han pustet livet inn i oss ?
Att mennesket har en fallen del som vil leve sitt eget liv fra Gud kan vel ikke bevise at det ikke finnnes ett indre vakkert dyrebart indre menneske som er dyrebart for Faderen og som er evig i følge bibelen.
Noe å tenke på at Jesus kom for mere en vår synd nemelig å bringe oss tilbake til Fadwerens bilde som Han skapte med sin egen ånd .
Når jeg leser bibelen kommer dette frem som det indre mennesket som er det mennesket vi var ment å være som lever ett med Faderen uten skam for man lever i total kontakt med Faderen som i paradiset.
Broderlig i kristus
Legg inn en kommentar