fredag, april 30, 2010

Søkelys på den nye "hebraiske" bevegelsen, del 3

Det er tydelig at ledelsen for Messianska Föreningen Shalom setter veldig lite pris på, at noen setter søkelys på deres virksomhet. Talsmannen for foreningen, Stig-Åke Gerdvall, skriver følgende i en epost:

"Shalom! Du får publicera vad du vill. Jag tänker inte kommentera det. Jag har inte läst det, men förmodar att det inte innehåller någon sanning. Var välsignad! SÅ."

Jeg gjør i denne sammenhengen oppmerksom på at denne artikkelserien er bygget på hva Messianska Föreningen Shalom selv skriver på sitt nettsted, og hva deres leder, Stefan Ketriel Blad, og talsmannen for foreningen, SÅ Gerdvall har publisert på flere nettsteder.

Som jeg skrev i forrige artikkel avviser Messianska Föreningen Shalom kategorisk treenighetslæren. De har utgitt et eget hefte om dette, som tar et kraftig oppgjør med kirkens tradisjonelle syn på treenigheten. Jeg annonserte også at jeg ville se nærmere på hva som ligger i begrepet treenigheten.

Nå forekommer ikke begrepet Treenigheten i Bibelen, men du skal ikke lese mye i Bibelen før du stifter bekjentskap med den treenige Gud. Gud gir i Den Hellige Skrift seg til kjenne som Fader, Sønn og Helligånd. Allerede på Bibelens første blader møter vi Guds treenighet: "Så sa Gud: La Oss gjøre mennesker i Vårt bilde, etter Vår lignelse..." (1.Mos 1,26) Dette ordet er viktig fordi det sier noe om det viktigste innholdet i læren om treenigheten: i sitt innerste vesen er Gud det vi kan kalle koinonia, d.e samfunn eller fellesskap. Et samfunn eller fellesskap forutsetter at det finnes flere. Og vi skal ikke lete lenge i historien om vår Frelser og Herre, Jesus Kristus, før vi finner dette samspillet mellom Gud Fader, Sønnen og Den Hellige Ånd. Et sted hvor dette kommer tydelig frem er ved Jesu dåp. Der finner vi både Sønnen, Faderen og Ånden:

"Da Jesus var blitt døpt, kom Han straks opp av vannet. Og se, Himmelen åpnet seg for Ham og han så Guds Ånd fare ned som en due og komme over Ham. Og se, fra Himmelen lød en røst som sa: Dette er Min Sønn, Den Elskede, i Ham har Jeg velbehag." (Joh 3,16-17)

Vi finner det samme i Jesu avskjedstale, hvor Jesus sier: "Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig." (Joh 14,16) Her ser vi at det er Sønnen som ber Faderen, og det er Faderen som sender Ånden.

Problemet som oppstår når vi snakker om Treenigheten er at vi tenker matematisk. Tallet tre i Treenigheten er ikke et antall. Vi snakker ikke om addisjon. Det forholder seg slik: Faderen er i Sønnen, og Sønnen i Faderen og Ånden beveger seg sammen med Faderen og Sønnen. Dette kan ikke forklares ved hjelp av ord. Dette er en del av det mysterium som heter Gud.

Som kristne lovsynger og tilber vi Den eneste Gud som er fellesskapet av Fadern, Sønnen og Den Hellige Ånd. Om ikke Sønnen og Ånden var Gud, av samme vesen som Faderen, ville man kunne beskylde oss for avgudsdyrkelse. Men slik er det ikke. I den athanasianske trosbekjennelsen heter det:

"For én person er Faderens, en annen Sønnens, en annen Den Hellige Ånds. Men Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds guddom er én, herligheten er like stor, majesteten like evig. Slik som Faderen er, slik er Sønnen, slik er også Den Hellige Ånd."

Dette er sann kristen tro. Men dette avviser altså Messianska Föreningen Shalom. De mener Treenighetslæren er ubibelsk, at den er en villfarelse, nedarvet fra kirkefedrene. For å få "bevise" dette vrir og vender de på sentrale bibelsteder, og når de ikke får til dette, undskylder de det med at de oversettelsene vi har er feil.

Vi skal i neste artikkel se nærmere på hvilke bud Stefan Ketriel Blad har valgt ut som han mener vi må følge.

(fortsettes)

2 kommentarer:

leins sa...

Hei Bjørn Olav!

Er en tur heime mellom cellekurene, da jeg som tidlig nevnt har fått en kreftdiagnose, som legene sier er uhelbredelig. Men livet er i Guds hender, og hver dag er en ny gave.

Takker for all forbønn og støtte.

Men jeg følger med bloggen, så ofte jeg klarer det.

Som sagt ordet treenighet står ikke i Guds Ord. Men det er jo dekkende i vårt norske språk.
- Gudsordet i 1.Joh.5,7, kom så for meg. Der står det så treffende:

"For det er tre som vitner i Himmelen: Faderen, Ordet og Den Hellige Ånd. Og disse tre er en EN"

Kan det sies mer treffende?

Ha en velsignet dag med Guds Ord som hovedkilde. DEN kilden går aldri tom!

Anonym sa...

Bra ! Bjørn Olav.
Dine tanker er jeg enig i Gud har samfunn med livet han Har gitt med sin egen Ånd åndende i skapelsen.
Tusen takk for disse ordene som setter forståelsens lys klart at skille mellom oss egentlig er lite i forhold til hvordan vi ser på Gud.
At også Jesus må ta imot Faderens ånd er viktig informasjon i bibelen det elskede sanne ord som er ett mysterium men som åpner seg når man våger å skue sin egen ånd der Gud viser seg i samfund som ikke ord kan komme på tungen av styrke.
Gud velsigne deg rikelig med visdom og legende kraft i Jesus navn
Jeg tar meg frimodigheten å sende en bønn til Gud for Leins helse og sjelefred også amen
Broderlig i kristus