torsdag, mai 05, 2016

Dine synder er aldri for store

'Nøl ikke med å erkjenne at dere er syndere. På den måten legger dere av dere det gamle mennesket som var skrøpelig fordi det var fordervet. Og dere tar på dere det nye menneske, det menneske som har ikledd seg fortrolighet med Skaperen. 

Den forvandling jeg snakker om, består ikke i at kroppen blir gjenfødt, men at sjelen blir født på ny. Kroppen blir til ved våre foreldre, men sjelen blir født på ny ved troen, ettersom Ånden blåser dit den vil.

Gud er god, hans godhet er ubegrenset.

Si ikke: "Jeg har vært uærlig, jeg har brutt ekteskapet, jeg har utallige ganger begått grove overtredelser. Vil han komme til å tilgi meg? Vil han nedlate seg til å tilgi dem?" Hør i stedet hva salmisten sier: Stor er din godhet. (Salme 31,19)

Alle dine synder, stablet oppå på hverandre, kan ikke overstige Guds veldige kjærlighet. Dine sår er ikke for store for den erfarne lege.

Det er bare en kur du kan følge: sett din lit til ham i tro. Si rett ut til legen hva som er galt og bekjenn med salmisten:

"Da bekjente jeg min synd for deg og dekket ikke over min skyld." (Salme 32,5).

Deretter kan du fortsette med ham: "Og du tok bort min syndeskyld." 

Kyrill av Jerusalem (315-386), biskop i Jerusalem. Fra 'Kysse spor", Luther forlag 2002, side 122)

Ingen kommentarer: