onsdag, september 30, 2020

Hvilke rollemodeller!


 Uverdig. Det summerer opp møtet mellom Donald Trump og Joe Biden i natt norsk tid. Skittkasting, mobbing, sarkasmer, stygge personangrep er det vi sitter igjen med. Ikke mye 'presidentaktig' over verken Trump eller Biden. Og dette skal være rollemodeller! Stakkers USA. De to opptrer som de er bortskjemte drittunger i ei sandkasse, som kaster jord på hverandre. En kvinne, som kommenterte den første valgkamputspørringen, sa det så godt: 'Jeg synes synd på barnebarna mine. Landets fremste ledere lærer dem at det er helt ok å mobbe andre!'

Derfor er det utrolig at kristne synes å se bort fra denne oppførselen; jeg hører dem si at Donald Trump har mer energi enn Joe Biden, og de gjør et stort poeng av at Biden er 77 år gammel, Vel, de synes å overse at Donald Trump er 74, så det er bare tre - 3 - års forskjell mellom dem! Og energi til hva da? Å sjikamere, mobbe andre?

Kan virkelig ikke amerikanerne komme opp med bedre kandidater enn dette? Dette lover ikke godt for fremtiden. Ikke når et land setter på fremste plass to gamle menn som ikke har kommet seg over puberteten. Men så har de jo sine støttespillere som er villige til å se gjennom fingrene, og som snakker like negativt om den andre - mens barna hører på. Og så lurer de på hvorfor den kommende generasjonen er blitt som den er blitt. Jeg spør: hvem har de lært det av? Hvem var deres rollemodeller.

Ikke på min vakt - om kallet til forbønnens tjeneste, del 3


Byene på bibelsk tid hadde gjerne høye murer rundt seg, med en stor port, hvor de som ville inn  i byen måtte passere. På murene sto det vaktmenn spm holdt utkikk etter ubudne gjester og fiender. Vi finner et eksempel på dette i 5.Mos 1,28: 'Hva er det for et land vi skal dra opp til? Våre brødre har gjort vårt hjerte motløst, for de sa: Det er et folk som er større og høyere enn vi. De har store byer MED MURER som når opp til himmelen...'

Vekterne eller vaktmennene var en særdeles viktig del av byens forsvars- og kommunikasjonssystem. Derfor ble de plassert på de høyeste delene av bymuren (se bildet) slik at de kunne advare byens innbyggere om fare:

'Vaktmannen som sto på tårnet i Jisre'el, ropte da han så Jehu komme med flokken sin: Jeg ser en flokk som kommer. Da sa Joram: Send en rytter av sted for å møte dem og spørre: Kommer dere med fred?' (2.Kong.9,17) 

'Løft banner mot Babels murer! Hold sterk vakt, sett ut vaktposter, legg bakhold! For Herren har tenkt ut og setter i verk det som han har talt mot Babels innbyggere.' (Jer.51,12)

'Imidlertid satt David mellom begge portene, og vekteren gikk på taket over porten, bort på muren, og så utover. Da fikk han se en mann som kom løpende alene. Vekteren ropte og meldte det til kongen. Da sa kongen: Er han alene, så er det et gledelig budskap i hans munn. Og han kom nærmere og nærmere. Da så vekteren en annen mann som kom springende, og vekteren ropte til portneren og sa: Se, det kommer en mann springende alene. Kongen sa: Han kommer også med et gledelig budskap...' (2.Sam.18,24-27) 

Ikke minst i eksempelet fra 2.Samuelsbok ser vi hvordan vektertjenesten fungerte.

Som i den synlige verden så pgså i den åndelige. Gud har satt vektere eller vaktmenn på murene for å speide etter fiender og ubudne gjester som vil trenge seg inn i de områdene Gud har betrodd oss. Det hebraiske ordet som i våre bibler oversettes med: 'vekter' eller 'vaktmann' kan også oversettes 'vokte, beskytte, observere og bevare, spionere på, advare de som er i fare.'

'Menneskesønn! Til vekter har jeg satt deg for Israels hus. Når du hører et ord av min munn, skal du advare dem fra meg.' (Esek.3,17)

fortsettes

tirsdag, september 29, 2020

Den bedende munken fra Tinn har gått hjem til Gud


 I natt hadde jeg en underlig opplevelse. Jeg bråvåknet og fikk en klar og tydelig fornemmelse av at jeg skulle be for fader Robert, om at han skulle fare herfra i djup fred. Jeg visste han var syk, og hadde vært det lenge. Jeg ba for ham om at Gud skulle fylle ham med djup fred, og så sovnet jeg.Når jeg våknet, våknet jeg av en tekstmelding fra en kjær venn og i den sto det at fader Robert, bederen fra Tinn i Telemark, døde i natt. 

Tenk at det er på dagen 10 år siden jeg traff fader Robert for første gang! Det var den 29,september 2010. Her er hva jeg skrev den gangen:

I flere år har jeg hatt et ønske om å få besøke trappistmunken Robert og Hylland Munkelyd. I går ble drømmen virkelighet. Septemberdagen viste seg fra det aller, aller vakreste, da min kone og jeg satte kursen for Austbygdi i Telemark. Djupblå himmel, krystallklar luft, rimfrost på bakken og med løvtrær i sprakende farger. Rammen rundt selve reisen var fullkommen. Jeg elsker slike septemberdager.


Nå var reisen i seg selv et eventyr. Hylland Munkelyd ligger særdeles vakkert til i vill natur. Nedstigningen til klosteret er stupbratt, med Tinnsjøen langt der nede. Jeg er glad det ikke var glatt. Det er vanskelig å forstå hvordan noen kommer seg ned hit på vinteren, men det gjør det, og munkene som bor her går hver dag opp den stupbratte og kronglete veien til postkassen et drygt stykke vei oppe i åsen. Når man først kommer seg ned kleiva, så er det nesten som du mister pusten av den storslåtte utsikten.

Det var i 1967 at Robert K. Anderson fra Massachusetts i USA kom til Norge for å realisere sitt eneboerkall. I 1977 leide han det nedlagte småbruket Hylland, og i 1995 ble stedet kjøpt av stiftelsen som nå driver det. Robert Munk som han kalles, bodde lenge alene her. Faktisk i over 30 år. Nå har det vokst fram en liten kommunitet her, bestående av fire munker. Brødrene bor i sine egne eneboerhytter, men spiser, arbeider og ber i fellesskap. Med egne hender har de bygget en svært vakker kirke. Gudstjenestene feires etter østlig ritus.

Det ble en svært hjertelig møte med Robert Munk. Selv om det er første gang vi møtes, har vi bedt for hverandre i flere år nå. Det var sterkt å møte denne milde mannen med de varme øynene, det gode håndtrykket og hans vinnende smil. En merker godt at fader Robert har med Jesus å gjøre, og mange års vandring med Herren har satt spor etter seg! Han bærer med seg noe av himmelen, som han har ervervet gjennom år tilbrakt i stillhet og bønn. Vi ble bedt inn på selvlaget urtete, og med oss hjem fikk vi selvplukkede plommer. De smakte himmelsk godt.

Jeg håper en dag å få komme tilbake hit. Kanskje overnatte og tilbringe noen dager i stillhet under himmelhvelvet her oppe, og med Tinnsjøen blinkende nesten skremmende langt der nede. Og ikke minst få treffe fader Robert og munken Serafim igjen. Sistnevnte kommer fra Estland. Vi fant tonen med det samme. Teologisk skilles nok våre veier på en del områder, men Jesus har vi felles. Det samme med en djup lengsel etter å følge Ham. Da finner man også hverandre.

På bildet ser du fader Robert, undertegnede, min gode venn Finn Rune som arbeidet på Hylland mens vi var der, og munken Serafim.

23. januar i fjor markerte vi fader Roberts 87 års dag i Kristi himmelfartskapellet. I den forbindelse leste Finn Rune Stabell to dikt. Det ene skrevet av søster Eva, det andre av Finn Rune. De passer begge nå i dag, på denne vemodige dagen:

Munken i Tinn Austbygd

Det stend ei søyle av signing
ved Tinnsjøens bratte skrent
med hender strakte ut over verda
med augo mot himmelen vendt.

Han ber om kjærleik og miskunn
for alle som bur på jord.
Han kjenner den børa dei ber på.
Kvar fattig, kvar liten og stor.

Der har han stade i skogen
i førti og fleire år
med vatnet fraus steinfast i bekken
og foten vært sliten og sår.

Der har han stade på skrenten
med vårsol på vollen skein.
Og vindane leika i lauet
og fuglane fløyta frå grein.

Han kom i sin beste alder
no er han av elde brekt
men anden og kraften i bøna
fekk vinterens frost ikkje knekt.

Ein gong vil ei grav i skogen
ved Tinnsjøens bratte skrent
få vera ei bøn for all jorda
og aldri den bøna vert endt.

Det andre diktet har Finn-Rune Stabell skrevet:

Lønnetre i Hylland

Det var en søndag
i oktober og solen
var gått ned.

Han stod der
under treet
det var et lønnetre

Han stod der
gammelmunken vi
andre kunne se

at mannen treet
lyste og rundt var
ro og fred

et knippe gule blader
et knippe av hans smil

var solen vi så lyse og
jaget bort var vår tvil.

Ikke på min vakt - om kallet til forbønnens tjeneste, del 2


'På dine murer, Jerusalem, har jeg satt vektere...' (Jes 62,6) De hadde en spesiell oppgave: de skulle speide etter eventuelle fiender, også skulle de varsle om de så noen, slik at byen, i dette tilfelle Jerusalem, kunne settes i alarmberedskap og forsvares. Vi kjenner også vekteren fra vår egen historie: han gikk rundt i byene som brannvakt og skulle vekke opp folk om huset deres brant, eller det var tyver på ferde. Ved siden av dette varslet han hvor mye klokka var gjennom natten. Man kunne høre den store staven han bar, når han slo den i bakken og ropte: 'Klokken er slagen.'

Den bibelske vekteren hadde også et annet oppdrag: Han skulle 'minne Herren' om Hans ord og løfter. Ordet 'minne' kommer av det hebraiske ordet 'zachar' og betyr: det å huske, bringe for dagen, samle noe sammen, meditere over, markere, skrive opp, gjenkalle og tenke på noen. Studiebibelen til Bibelforlaget, definerer dette slik: 'Å huske no eller noen er å sette pris på, anerkjenne og se på dette som en viktig sak, mens å glemme noe eller noen er å avvise det og forkaste det som noe uviktig. Gud husket Noah, Abraham, Rakel og pakten sin. (1.Mos 8,1 og 19,29 og 30,22; 2.Mos 2,24). Bibelen Guds Ord. Studieutgave, side 876. 1.opplag 2007)

Så vaktmannens eller vekterens oppgave er:

1. Speide etter fiender og varsle om dem.

2. Minne Gud om Hans løfter.

Dette er altså forbederens fremste oppgaver, når han eller hun trer inn en tjeneste med å be for byen eller bygda hvor man bor og for landet sitt. 

Det innebærer en åndelig årvåkenhet. En bønnevekter setter seg godt inn i stedets og landets historie, nåtidige forhold, åndelige forhold, og ber inn i dette. Han eller hun ber Gud avsløre eller avdekke fiendens strategier for det enkelte sted. Jesus gir ved flere anledninger et løfte om at det som finner sted i mørket, vil bli avslørt og komme frem i lyset. Dette kan vi be konkret om. Jeg har selv vært med på å se bønnesvar hvor man har bedt om dette, og kan lerse i lokalavisene etterpå at politiet har avdekket forbrytelser, korrupsjon, narkotika og andre ting, fordi forbederne på et sted har bedt. 

"For ingen ting er tildekket som ikke skal bli åpenbart, og ikke noe som er skjult som ikke skal bli kjent.' (Matt 10,26)

En bønnevekter har også gjort seg godt kjent i Guds ord. Han eller hun kjenner til Guds løfter, og bruker dem aktivt når han eller hun ber. Det betyr jo ikke at man må være 'biebelsprengt' for å tre inn i en slik tjeneste. Vi lærer jo alle underveis og tilegner oss Guds ord jo mer vi leser.

fortsettes

mandag, september 28, 2020

Bønn for å dekke til ilden


 Tidligere i dag la jeg ut en keltisk bønn som bes når man nører opp en ild. Men det finnes en del 2 - om du vil - til denne bønnen, og den handler om å dekke til ilden, som bes om kvelden:

Herre, ta vare på ilden,
slik Kristus tar vare på oss alle.
Herre, måtte dens varme
forbli i vår midte,
slik Kristus alltid er iblant oss.
Herre, la den blusse opp
i vårt liv i morgen tidlig,
slik at vi kan oppstå med
Kristus til evig liv.
Amen.

Mens jeg nører opp ilden

Finnes det noe koseligere enn å tenne opp i ovnen? Ikke for meg. Jeg gleder meg stort over disse siste dagene av september, hvor det er blitt såpass kjørlig at det er godt å fyre opp i ovnen og brygge seg et krus med glovarm Yorkshire-tea og trekke på seg en genser. Det finnes en egen keltisk bønn for dette, som jeg har skrevet ned i min personlige bønnebok: 

"I denne morgen, mens jeg nører opp ilden, ber jeg at Guds kjærlighetsflamme må brenne i mitt hjerte, og i hjertene til alle jeg møter i dag. Jeg ber om at ingen misunnelse og ingen ondskap, intet hat og ingen frykt må kvele flammen. Jeg ber om at ingen forakt og stolthet, må skylle som vann over ilden. Måtte i stedet gnisten fra Guds kjærlighet tenne kjærligheten i mitt hjerte, slik at den kan skinne klart gjennom dagen. Måtte jeg få varme den som er ensom, de har harde og livløse hjerter, slik at alle kan kjenne velværet av Guds kjærlighet."

Og mens ilden brenner og varmen brer seg i huset, leser jeg tekster av Anne Kristin og Sven Aasmundtveir, så både sjelen og ånden min har det godt, mens kroppen blir varm. 

Ikke på min vakt! Om kallet til å være forbeder, del 1


Jeg tror Gud er i ferd med å vekke opp og kalle mennesker til å stå på murene og stille seg i revnene til bønn og vern for landet og nasjonene. Det er menn og kvinner som tar John Wesleys ord på ramme alvor: 'Gud gjør ikke noe på jorden uten som svar på de troendes bønner.' De tror også fullt og fast på bederen S.D Gordons ord: 'Du kan gjøre mer enn å be etter at du har bedt, men du kan ikke gjøre mer enn å be inntil du har bedt.' De Gud reiser opp nå har fått en fornyet tro på bønnens makt, og at historien tilhører forbederne. Bønnegeneralen E.M Bounds sa det slik: 'Gud former verden gjennom bønn. Jo mer bønn det er i verden, jo bedre vil verden bli og jo kraftigere anslag vil vi kunne gjøre mot det onde. De helliges bønn er himmelens viktigste kapital, som Gud bruker til å gjøre sitt verk på jorden. Gud har gjort gjennomføringen av hele sin plan og vilje avhengig av bønn.'

Jeg ser for meg at Gud er i ferd med å reise påå bønnevektere som kan rundt på ulike steder i Norge for å deklarere og proklamere Guds løfter, i ulike lokale bønneinitiativer. Ta gjerne kontakt med meg om Gud leder deg til å gjøre dette der hvor du bor, eller føler deg tilskyndet av Den Hellige Ånd til å reise. Jeg er overbevist om at flere vil bli kalt av Gud til å gjøre dette. Det er ikke snakk om å reise rundt for å preke, men for å deklarere og proklamere de løfter du blir påminnet om å fremsi over de stedene Gud minner deg om.

Du husker sikkert lignelsen om ugresset og åkeren. Ugresset som vokser samtidig med kornet. Det blir forundring over hvordan dette kunne finne sted. Vi får forklaringen av Jesus: Det har en fiende gjort, mens dere sov! Se Matt 13,24-30.

De ordene har jeg merket meg, samtidig har jeg tenkt på uttrykket: Ikke på min vakt!

Gud vil reise opp bønnevektere som følger med i timen! Som får en åndelig teft og skjønnsomhet og årvåkenhet i gave av Den Hellige Ånd, og vet å skjelne ånder. 

Hva er en bønnevekter for noe?

Jeg synes James W. Goll gir en god forklaring, her i min oversettelse: 'En vekter (vaktmann) er en mann eller kvinne, som har gitt gjensvar på Guds invitasjon til å gå i forbønn for besteme behov. Livsstilen til en vekter eller vaktmann er ganske skjult - selv for en vaktmann som står synlig foran deg på 'muren' for det han eller hun måtte vokte i bønn. Ingen andre enn Gud ser nettene som er tilbrakt i våkende bønn, og bare andre vaktmenn kan sette pris på det gledesfylte offer av en slik livsstil. Kallet til å bli en vaktmann er et kall til store eventyr. Det er belønnet med en stille tilfredsstillelse av å kjenne Herrens glede, og det understrekes av at historien tilhører forbederne, og andre som våker trofast.' (James W. Goll: The Lifestyle of a Watchman. Chosen Books 2017, side 16)

I neste artikkel skal vi se litt nærmere på det bibelske mandatet for forbønnens tjeneste, med særlig vekt på tjenesten som en bønnevekter.

fortsettes

søndag, september 27, 2020

Med djup sorg - en bønnebyrde

Jeg bærer på en djup sorg og en bønnebyrde for tiden. Det er sjeldent at jeg har kjent det så intensivt som nå. Jeg velger å sette ord på det, selv om det jeg skriver vil vekke sterke reaksjoner hos noen. Men for meg er dette blitt en bønnebyrde så stor at jeg må dele den med flere.

Det har sammenheng med noe som skjedde i Israel under kong Salomos regjeringstid. Vi leser om denne kongen, som var så full av visdom og forstand, at han likevel lot seg friste og fristelsen førte til at kong Salomo forlot Gud og begynte å dyrke avguder. Blant dem var Astarte og Molok. Vi leser om dette i Bibelen, men tenker vi gjennom ha det innebar - og hva har dette med oss å gjøre i 2020? Før jeg svarer på det, la oss se litt nærmere på hva Astarte og Molok dyrkelsen innebar og hvorfor Gud avskyr den og taler sterke domsord gjennom profetene:

Dyrkelsen av Astarte var forbundet med orgier og tempelprostitusjon. I følge historikeren Carl Grimberg foregikk Astarte-dyrkelsen på følgende måte. For ordens skyld nevner jeg at Astarte også ble kalt Ishtar og Asjera: 

'...Forbundet med ville danser, lemlestelse av egne legemsdeler og en forskrekkelig usedelighet. Hennes prestinner, tempelskjøgene, var en slags prostituerte som hadde sine egne tempelbordeller, der de, spesielt ved de store tempelfestene, henga seg til de fremmede som strømmet til... også Ishtars prester tjente sin gudinne ved usedelighet. Selvlemlestelse av de mannlige lem var et ledd i dyrkelsen av fruktbarhetsgudidden, både i Babylonia og i Lilleasia. Siden denne uhyggelige handling ble begått i et anfall av religiøst vanvidd, fulgte det noe enda mer avskyelig: De kastrerte kledte seg i kvinnedrakt og ga seg tempelprostitusjonen i vold: Ishtar hadde forvandlet deres mandighet til kvinnelighet. Ved de store Ishtar-festene var det et fryktelig liv med alle de skjøger, gledespiker, perverse unggutter og prester som kom sammen til orgier.' (Menneskets liv og historie av Carl Grimberg bind 2, side 51-52)

Men om Astarte-dyrkelsen var grufull, var Molokdyrkelsen enda verre fordi den handlet om menneskeofring. Statuer av avguden Molok var satt opp en rekke steder. Den var ofte laget av bronse og var formet som en sittende figur med et oksehode og utstrakte armer. Statuen hadde en åpning i brystet. Sokkelen fungerte som en ovn, noe som gjorde at hele ststuen ble rødglødende. Hit gikk man for å ofre sine barn til denne avskyelige avguden. Barnet ble lagt i armene til statuen (se tegningen), og det er ikke vanskelig å forestille seg hvilke lidelser barnet ble ursatt for da det ble brent levende.

Profeten Jeremia taler om dette: 

'For Judas barn har gjordt det som er ondt i mine øyne, sier Herren. De har satt sine styggedommer i det huset som er kalt ved mitt navn, og gjodt det urent. De har bygt Tofet-haugene i Hinnoms-sønns dal for å brenne sine sønner og sine døtre i ilden, noe som jeg ikke har pålagt dem, og som ikke har oppkommet i mitt hjerte. Se, derfor skal dager komme sier Herren, da en ikke mer skal si Tofet eller Hinnoms-sønns dal, men Drapsdalen.' (Jeremia 7,30-32a)

Hva har så dette med Norge anno 2020 å gjøre? Det har alt å gjøre med vår ærefrykt for Gud og Hans ord. Mostertinget i 1024 sørget for at det ble ulovlig å sette barn ut i skogen for å dø. 940 år senere, i 1964 ble det lov å drepe barnet i mors liv. 30. mai 1978 ble så loven om selvbestemt abort vedtatt. Nå arbeider Norges fremtidige politikere, de som snart får ansvar i kommunestyre og fylkesting og Storting, for å gjøre det mulig å drepe barnet nesten helt opp til det blir født.

Hvert år foretas det et sted mellom 14.000-15.000 fosterdrap i Norge. Det betyr at minst 560.000 barn er blitt drept de 40 årene vi har hatt loven. I 2019 ble det tatt livet av 11.726 barn i mors liv i Norge. Samtidig ropes det om mangel på arbeidskraft, blant annet sykepleiere, noe som kan forårsake krise i årene fremover. 

For meg ble det en alvorlig vekker i 2018 da Unge Venstre foreslo å fri abort til uke 18. Som et profetisk varsko ble Unge Venstres landsmøte avsluttet på selveste Bots- og bededagen det året. Det burde ha vekket de fleste av oss. Nå forsøkte de å få gjennom det samme på Venstres landsmøte denne helgen. Forslagstillerne manglet i praksis bare 8 stemmer. Vil de lykkes neste år? I Arbeiderpartiet er det sterke krefter for å liberalisere abortloven ytterligere.

Det er sterke åndelige krefter bak dette, som har åndelige røtter helt tilbake til Astarte og Molok dyrkelsen: Det internasjonelle likestillingsrådet oppfordrer nå de mektige G7 landene til å utføre fosterdrap helt frem til fødselsen. De henviser til at dette er lov i Canada. Rådet oppfordrer til å med til å forby 'desinformasjon om abort.' Denne artikkelen ville mest sannynlig bli rammet av en slik lov.

Nesten alle kvinner i Storbritannia som blir gravide med barn som har Downs syndrom får spørsmål om de vil ta abort. Og ikke nok med det: Helsemyndighetene presser gjentatte ganger om å gjennoføre en abort helt frem til fødselen. Det siste hører ikke med til unntaket, men er heller regelen. I Danmark fødes det nesten ikke barn med Downs syndrome lenger. 

På grunn av kjønnsselekterte aborter er det et underskudd på 177 millioner kvinner i verden.

Det hevdes i en dokumentar som er vist på svensk TV. Dokumentaren har tittelen: "De försvunna kvinnorna". Bakgrunnen for abortene er, i følge dokumentaren, familieplanleggingskampanjer som drives av vestlige land som Sverige og USA.

Den mest utrygge plassen, ja, den farligste, viser seg å være i mors mage. Kvinnens rettigheter truer barnets rettigheter, men mange lever seg inn i myten om at det først er liv når barnet blir født. Fra et kristent ståsted starter derimot livet ved unnfangelsen. Alt liv er hellig, for alle er vi skapt i Guds bilde.

Mer enn noensinne trenger norske forbedere å være årvåkne og be for den skremmende utviklingen vi ser når det gjelder drap på barn i mors liv. Som folk holder Gud oss ansvarlige.

Den helligste av alle dager


Yom Kippur - Den store forsoninsdagen - den aller helligste dagen i det hebraiske året - faller i år på søndag 27 til mandag 28.september. Dagen er en bots-, bede- og fastedag, og er beskrevet i 3.Mosebok som en av 'Herrens høytider', jfr 3.Mos 23,26-32. Nærmere beskrivelse av dagen finner vi i 3.Mos 16,1-34. Bønn om tilgivelse markerer hele denne dagen, sammen med en 25 timer lang faste. Yom Kippur avslutter den 10 dager lange botsperioden som begynte med Rosh Hashanah - Basunhøytiden. 

Nå - etter Tempelets ødeleggelse, markeres denne dagen i synagoger verden over. 

Selve dagen innledes med en kveldsgudstjeneste i synagogen. I denne gudstjenesten ber man botsbønnen 'Kol nidre', som kan oversettes: 'Alle løfter'. Det er en bønn hvor hele forsamlingen ber Gud om å løse dem fra alle personlige uoppfylte løfter gitt til Gud, som de ikke har vært i stand til å overholde eller opppfylle. De fleste andre bønnene holdes også i 'vi-form' denne dagen, en slags felles syndsbekjennelse, men det gis også anledning til å bekjenne personlige synder.

Alt i alt holdes det fem gudstjenester i synagogene denne dagen, og mennene bruker tallit - bønnesjal - som et tegn på renhet. Selve dagen avsluttes med at det blåses i sjofarer.

La oss markere dagen sammen med våre jødiske venner som en bots,- bede- og fastedag og be for vårt kjære Norge, og for Israel.

lørdag, september 26, 2020

En underlig drøm om en kopimaskin - og Kristi blod


Natt til fredag hadde jeg en underlig drøm. Jeg drømte om en kopimaskin! En stor kopimaskin. Alskens ting ble lagt opp på kopimaskina. Det var ikke den det ikke kunne lages kopier av. Smått og stort. Kopimaskina gikk og gikk. Den ene kopi etter den andre . Kopiene var det ikke noe å si på. De så alle ut som originalen. Selv mennesker ble kopiert. De så også ut som originalen.

Til å begynne med forstod jeg ikke noe av drømmen, før noe helt spesielt skjedde! Det var en ting kopimaskinen ikke kune errerligne: Jesu Kristi blod. Alle kopiene maskina tok kom ut som hvite ark. Helt hvite.

Alt kan kopieres. Alt kan etterlignes. Alt kan gjøres fake. Bare ikke Jesu Kristi blod. Det kan ikke etterlignes. Det er originalt. Det lar seg ikke kopieres.

'For dere vet at det ikke var med forgjengelige ting, med sølv eller gull dere ble kjøpt fri fra den dårlige ferd som var arvet fra fedrene, MEN MED KRISTI DYREBARE BLOD, SOM BLODET AV ET FEILFRITT OG LYTELØST LAM.' (1.Pet 1,18-19)

'... og fra Jesus Kristus... Han som elsker oss OG LØSTE OSS FRA VÅRE SYNDER MED SITT BLOD.' (Åp 1,5)

'Og de synger en ny sang og sier: Verdig er du til å ta imot boken og åpne seglene på den, FORDI DU BLE SLAKTET OG MED DITT BLOD KJØPTE OSS TIL GUD AV HVER STAMME OG TUNGE OG FOLK OG ÆTT, og gjorde oss til et kongerike og prester for vår Gud. Og de skal herske som konger på jorden.' (Åp 5,9-10)

En sefardisk rabbiners profetiske forutsigelser om Netanjahu og Gantz

28.januar 2006 døde det en rabbiner i Israel som forutstå en rekke av de politiske hendelsene i Israel lenge for de fant sted. Yitzhak Kaduri, som ble født i Irak, ble 108 år gammel. Han kom til Israel i 1923. Den sefardiske jøden skulle bli viden kjent for sine profetiske gaver, og når han døde i 2006 deltok en halv million mennesker i begravelsen i Jerusalem. 

Tzvi Joffre skriver et innlegg i The Jerusalem Post, 24.september 2019: 'For flere år siden forutså rabbi Yitzhak Kaduri den politiske uroen som oppsto rundt statsminister Benjamin Netanyahu og lederen for partiet Blått og Hvitt, Benny Gantz.' Tzvi Joffre henviser til en artikkel i den hebraiske dagsavisen 'Israel Hayom' og dens søndagsutgave.

I følge 'Israel Haydom' skrev rabbi Kaduri dette ned i boken: 'Og han sverget til Isak', en bok som hadde vært 'skjult' inntil den nylig ble funnet:

'I det kommende hebraiske året 5780, korreksjonenes år, vil det ikke finnes vil det ikke være en regjering i Israel i en lengre periode, og de forskjellige leirene vil krangle mye uten en beslutning fra begge sider, og deretter, på Rosh Hashana (det jødiske nyttåret) vil det kjempes i himmelen, den hellige siden mot ondskapens side, og Gud og hans hærskarer vil avgjøre mellom dem. Og dette er alt jeg kan si, og herfra sverget jeg ikke å avsløre flere hemmeligheter og skjulte ting.'

På den tiden henviste Kaduri til rabbineren Sasson Hai Shoshani, som var kjent som "Egyptens profet." Shoshani sa: 'Det vil komme den dagen to ministre vinner regjeringen i Israels land. Begge navnene deres vil være Benjamin, og ingen av dem vil lykkes med å etablere sin regjering eller kongedømme.'

Shoshanis uttalelse fortsetter: 'På den dagen, vet og forstår vi at kong Messias allerede står ved døren, og på sabbaten etterpå vil han komme og bli åpenbart.'

Mange forteller at blant troende jøder er en sterk forventning om at Messias kommer snart. Som kristne tror vi det samme, bare at vi tror at den Messias som for opp til himmelen Kristi himmelfartsdag, er den samme Messias som skal komme igjen!

fredag, september 25, 2020

Ny undersøkelse: Minst en million kristne i Iran


 Iran er i forandring! Nesten halvparten av innbyggerne i det islamistiske diktaturet betrakter seg i dag som ikke-religiøse. Samtidig er antallet kristne oppe i over en million. Det viser en unik undersøkelse av iranernes innstilling overfor religion. Noe av det mest oppsiktsvekkende med undersøkelsen er at kun 32 prosent av de som deltok i den betrakter seg som shiamuslimer, og det drøyt 40 år etter at den islamske republikken ble opprettet. 

Det skriver den svenske avisen Världen idag og viser til en undersøkelse gjort av organisasjonen Gamaan. Bak denne organisasjonen står to universitetslektorer fra Nederland, som har spesialisert seg på å innhente og analysere holdninger som finnes i Iran. Den omfattende undersøkelsen ble gjort via Internett blant 50.000 iranere, hvorav 90 prosent bodde i Iran.

Det finnes i dag 300.000 assyriske og armenske kristne i Iran. Resten er iranere som de siste årene har konvertert til kristen rro, som en frukt av den store kristne vekkelsen som pågår i landet. Disse samles for det meste i hemmelighet i husmenigheter.

Be for kong Harald V


Vår kjære kong Harald ble i morgentimene fredag innlagt på Rikshospitalet med tung pust. Det er allerede slått fast at det ikke er snakk om Covid-19. Det er Slottet som opplyser dette. Hans Majestet er sykemeldt inntil videre. Kongen. som fylte 83 år i februar, skulle ha ledet statsråd på slottet i dag. Nå blir det i stedet kronprins Haakon som gjør dette.

Jeg vill oppfordre alle som ber om å be for kongen. Det er i tråd med den apostoliske undervisningen:

'Fremfor alle ting formaner jeg derfor til at det blir gjortbønner, påkallelser, forbønner og takk for alle mennesker, for konger ...' 1.Tim 2,1-2

Gud sign vår konge god!
Sign ham med kraft og mot
sign hjem og slott!
Lys for ham ved din Ånd,
knytt med din sterke hånd
hellige troskapsbånd
om folk og drott!

Hvorfor jeg er en kristen miljøverner


Jeg tenker mye om dagen på noen ord av apostelen Paulus. Han skriver dem til den kristne forsamlingen i Kolossai. Jeg forundres over at kristne klimaskeptikere ikke har dvelt djupere ved akkurat disse ordene: 'For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige ... alt er skapt ved ham og til ham.' (Kol 1,16-17) Stans litt ved de ordene. Det fantastiske skaperverket du ser rundt deg, særlig i disse dager, hvor naturen virkelig tar på seg den fargerike kappa si og Gud svøper landskapet i sin herlighet som et teppe - hvem har skapt dette? Jesus. Hvem er det skapt for? Jesus. 

Og dette skal vi ikke bry oss noe om? Fordi det en dag skal gå under? Det som gledet Jesu hjerte, og som er skapt for Ham, skal vi altså la seile sin egen sjø fordi dette ikke er åndelig nok å bruke tiden på? Denne bruk og kast mentaliteten og denne fatalismen er i hvertfall ingen kristen tanke! Den er preget av nihilismen og gnostisismen. Når kristne fremstår som de fremste klimaskeptikere og latterliggjør de som tar klimaødeleggelsene på alvor, så er det ikke Guds hjertelag for skaperverket de fremmer. Gud sier selv at Han skal ødelegge de som ødelegger jorden. 

Kristne burde være de fremste til å ta vare på og verne om det Jesus har skapt og som er skapt til Ham. 

Noe av det aller første som sies om Gud på Bibelens første blad at Han er Gartner. Han skaper en hage. 

Det er ørkenens åndelige veileder fremfor noen som har sagt: 'Min bok er naturen i skaperverket, i den leser jeg Guds gjerninger.'

Og det er fra den keltiske verden Norge har hentet sin åndelige arv. For en keltisk kristen var det to bøker som gjaldt: Den Hellige Skrift og dernest skaperverket.

I går ble jeg beskyldt for å være en som forkynner et annet evangelium. Av en katolikk. Fordi jeg hadde skrevet om våre klima- og miljøsynder. Selv mener jeg at mitt syn på skaperverket har sin basis i den kristne tro. I skaperteologien. Jeg synes patriarken av Konstantinopel, Bartholomeus, har sagt det så godt:

'Grunnen til at jeg setter miljøet høyt er fordi det er direkte knyttet til den sakramentale dimensjonen ved livet og verden. Jeg har alltid sett på naturen fra et åndelig ortodokst perspektiv. Jeg har respektert naturen som et sted der vi møter Skaperen og har fellesskap med Ham.

Som ung gutt, da jeg fulgte presten i landsbyen min til gudstjenester i avsidesliggende kapeller på min barndomsøy, Imvros, kom jeg til å forbinde fjellsidens skjønnhet med liturgiens prakt. Miljøet gir et større perspektiv, panoramautsikt til verden. Jeg tror naturens skjønnhet i hovedsak gir oss et åpnere syn på livet og den skapte verden; den er på en måte kameraets vidvinkel, som til syvende og sist forbinder oss mennesker i å bruke, og til og med misbruke naturressursene på en egoistisk måte. Gjennom ortodoks teologis åndelige linse får jeg større forståelse for kompleksiteten i slike problemer som truslene mot havfiske, forsvinningen av våtmarksområder, skadene på korallrev eller utryddingen av dyre- og planteliv.

Det åndelige livet fordrer en tilbørlig ærefrykt - men ikke fullt ut tilbedelse - av Guds skaperverk. Hvordan vi direkte forholder oss til materielle ting, gjenspeiler vårt forhold til Gud. Den følsomheten vi viser overfor verdslige anliggender, reflekterer tydelig den helligheten vi føler for himmelske anliggender. Og dette er ikke kun noe som angår oss på et individuelt plan. Den angår også oss som fellesskap og samfunn. Vi er nødt til å behandle naturen med samme ærefrykt og undring som når vi verdsetter et klassisk eksemplar av høyverdig og vakker kunst. For å kunne nå en slik moden og verdig innstilling overfor miljøet, må vi imidlertid ta oss tid til å lytte til skapelsen. For å klare det, må vi først være stille...stillhet og askese er imidlertid også særdeles viktig når det gjelder å utvikle et balansert miljøetos, som et alternativ til vår nåværende måte forholde oss til jorden på, hvor vi utarmer naturressursene.' (Hans Hellighet Bartholomeus: Møte med mysteriet - et håp for jorden. Luther 2012, side 99-100)

For meg er naturen blitt mer og mer et bønnens rom. Skulle jeg være likegyldig når dette rommet ødelegges.

torsdag, september 24, 2020

Profetisk: La oss omvende oss fra våre klima- og miljøsynder

Her kommer en oppfordring til alle Norges bedere og de ulike bønnehusene i Norge i anledning bots- og bededagen - den siste søndagen i oktober:

I dag leste jeg et innlegg på Facebook skrevet av redaktøren for 'Vekteren', Knut Sørsdal, som jeg kjente en umiddelbar sanksjon på. Her er innlegget:

'Det teller nå fort ned til Yom Kippur (27-28 sept.). Den kristne utgaven av den er 'bots og bededag'. De kristne har gode muligheter til å forstå 'miljø'Teshuva'. I 40 dager har man bekjent klimasynder. De siste ti dagene før Yom Kippur tar man ekstra i. Da kan man godt gjøre aksjoner. I natt tenkte jeg på at man kunne helle ut vann for Guds ansikt slik de gjorde i Bibelen. Det blir et tegn på sorg over at jorda dør. Det blir da et Bibelsk alternativ til Extinction Rebellion.'

1.Samuel 7,6: Da samlet de seg i Mispa, og de øste opp vann og helte det ut for Herrens ansikt. Den dagen fastet de og sa: «Vi har syndet mot Herren.»

La oss ta oppfordringen fra Knurt Sørsdal og omvende oss fra våre klima- og miljøsynder. La oss på ulike steder, der hvor kristne vil ta dette på alvor, helle ut vann som en profetisk handling denne søndagen, og be for skaperverket om legedom. For:

'...helt til denne dag sukker og stønner alt det skapte samstemt, som i fødselsrier...' (Rom 8,22)

Og:

'... og da du skal ødelegge dem som ødelegger jorden.' (Åp 11,18)

God morgen, Jesus!

Hver morgen gjorde hun det samme. I det  hun åpnet øynene, sa mor Teresa: 'God morgen, Jesus!' Dermed holdt hun rett fokus, på det kjæreste hun hadde: relasjonen til personen Jesus. Denne stadige konsentrasjonen om Jesus utgjorde mor Teresas liv. Alt annet måtte like for den. Jesus var først, mest sentral.

Jeg har tenkt mye på ordene: 

'Kristus, deres liv.' (Kol 3,4)

'Kristus er alt...' (Kol 3,11)

'Men det som før var en vinning for meg, det regner jeg nå for Kristi skyld som tap, Ja, jeg regner alt som tap fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye mer verdt. For hans skyld har jeg tapt alt, og alt jeg har tapt, regner jeg som verdiløst skrap, bare jeg kan vinne Kristus.' (Fil 3,7-8)

Jeg kan bare svare for meg selv, men av og til er jeg redd disse versene blir selvfølgeligheter. Vi er liksom forpliktet på å si: selvsagt er det slik! 

Men for egen del, spør jeg meg selv: Kan jeg virkelig si at Kristus er mitt liv? At Han er alt? At jeg regner alt annet som skrap, fordi det å kjenne Kristuus, vinne Ham, er verd alt annet?  Jeg merker meg at apostelen bruker ordene: 'kan vinne Kristus'. Ikke 'har vunnet'. Han var ikke i mål ennå, da han skrev disse ordene. 

Så mye er satt på vent i livet mitt, som med så mange andre. For tiden opplever jeg sterke smerter. De kommer i bølger, og tar nesten pusten fra meg. I denne situasjonen har jeg bare en bønn: Gi meg Jesus! Bare Jesus. Det er så mye som tar oppmerksomheten bort fra Jesus. Smerter kan gjøre det. Derfor vil jeg løfte blikket på Jesus - troens opphavsmann og fullender!

Blir ikke det for ensidig? For enkelt? Nei, ikke for meg. Jeg ber om at det må komme en tid i mitt liv hvor jeg av hele hjertet kan si: Kristus er alt. Han er mitt liv.

Denne korona-tiden er en tid for å trekke seg tilbake, være stille, grunne, betrakte, dvele ved Jesus. Den som tror haster ikke. Han eller hun tar det med ro. Inntil Kristus vinner skikkelse i oss.

onsdag, september 23, 2020

Enkel veiledning for å få oss gjennom de neste månedene


 En enkel, men presserende veiledning for å få oss gjennom disse neste månedene.

Jeg våknet lørdag 19. september med tre kilder i tankene mine som kan gi oss veiledning: Etty Hillesum (1914 - 1943), den unge jødiske kvinnen som led mye mer urettferdighet i konsentrasjonsleiren enn vi lider nå; Salme 62, som må være skrevet i en tid med stor undertrykkelse av det jødiske folket; og den irske poeten, W.B. Yeats (1965 - 1939), som skrev sin "Second Coming" under gruene under første verdenskrig og den spanske influensapandemien.

Disse tre kildene utgjør kjernen i invitasjonen min. Les hver enkelt sakte som din første øvelse. La oss begynne med Etty:

"Det er en veldig dyp brønn inni meg. Og i den bor Gud. Noen ganger er jeg der også ... Og det er alt vi kan klare i disse dager, og også alt som virkelig betyr noe: at vi beskytter det lille stykke av deg, Gud, i oss selv." (Etty Hillesum, Westerbork transittleir)

Legg merke til hennes bruk av andre person, hun taler med "Du, Gud" ganske direkte og personlig. Det er en tilstedeværelse med henne, selv om hun er omgitt av så mye lidelse.

Så, den evige klassiske visdommen i Salmene:

'Bare i håp til Gud vær stille, min sjel, for fra ham kommer mitt håp. Han alene er min klippe og min frelse, min borg. Jeg skal ikke rokkes. Hos Gud er mi frelse og min ære, min sterke klippe, min tilflukt er i Gud. Sett deres lit til ham til enhver tid, dere folk! Utøs deres hjerte for hans åsyn! Gud er vår tilflukt. Sela. Bare tomhet er menneskenes barn, bare løgn er mannens sønner. I vektskålen stiger de til værs, de er tomhet alle sammen.' (Salme 62,6-10)

Hva kan det bety å finne hvile som dette i en verden som vår? Hver dag står stadig flere overfor katastrofer på grunn av ekstremvær. Den nevrotiske nyhetssyklusen blir i økende grad drevet av en enkelt narsissistisk leder hvis ord og handlinger tilskynder til hat, sår uenighet og forsterker det daglige kaoset. Pandemien som ser ut til å komme tilbake i bølger fortsetter å skape lidelse og uorden uten noen ende i sikte, og det er ingen garanti for fremtiden i en økonomi designet for å beskytte de rike og mektige på bekostning av de fattige og de som lever på marginer i samfunnet.

Det er ikke rart at den mentale og emosjonelle helsen blant en stor del av den amerikanske befolkningen er i konkret tilbakegang! Vi har i stor grad forlatt enhver følelse av sannhet, objektivitet, vitenskap eller religion i hverdagslige samtaler; vi anerkjenner nå at vi lever med de katastrofale resultatene av flere århundrer av det filosofer kaller nihilisme eller post-modernisme (ingenting betyr noe, det er ingen universelle mønstre).

Vi er uten tvil i en apokalyptisk tid (det latinske ordet apocalypsis refererer til en presserende avduking av en endelig tilstand). Yeats ’ofte siterte dikt” The Second Coming ”føles da som en direkte profeti. Se om du ikke er enig:

Turning and turning in the widening gyre

The falcon cannot hear the falconer;

Things fall apart; the centre cannot hold;

Mere anarchy is loosed upon the world,

The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere

The ceremony of innocence is drowned;

The best lack all conviction, while the worst

Are full of passionate intensity.

På en eller annen måte må vårt yrke og kall som troende i denne triste tiden være å først gjenopprette det guddommelige sentrum ved å holde det og fullt ut okkupere det selv. Hvis kontemplasjon betyr noe, betyr det at vi kan "beskytte det lille stykke av deg, Gud," som Etty Hillesum beskriver det. Hvilken annen kraft har vi nå? Alt annet river oss fra hverandre, innvendig og utvendig, uansett hvem som vinner valget eller hvem som er i Høyesterett. Vi kan ikke bo på et slikt sted i lengre tid, ellers blir det vårt fengsel.

Gud kan ikke holde oss på et sted av frykt.

Gud kan ikke være hos oss på et sted med dårlig vilje eller hat.

Gud kan ikke følge oss inne i en kontinuerlig runddans av krav og motkrav.

Gud kan ikke følge oss i en endeløs strøm av onlineundersøkelse og analyse.

Gud kan ikke snakke inni så mye sint støy og bevisst bedrag.

Gud kan ikke bli funnet når alle sider er så langt fra "Falconer."

Gud kan ikke fødes bortsett fra i en livmor av kjærlighet.

Så gi Gud livmoren.

Sett vakt rundt sansene dine i de kommende månedene, så "det bloddimmede tidevannet" ikke kan komme inn i din sjel.

Hvis du tillater det for lenge, vil det bli den du er, og du vil ikke lenger ha naturlig tilgang til den “virkelig djupe brønnen” som Etty Hillesum kom tilbake til så ofte, og som hadde så mye vitalitet og frihet for henne.

Hvis du vil tillate det, anbefaler jeg for din åndelige praksis de neste fire månedene at du innfører et moratorium for nøyaktig hvor mye nyheter du skal utsette deg for - forhåpentligvis ikke mer enn en time om dagen med TV, sosiale medier, internettnyheter, magasin og aviskommentar og / eller politiske diskusjoner. Det vil bare rive deg fra hverandre og trekke deg inn i den dualistiske verden av meninger og motoppfatninger, ikke guddommelig sannhet, som alltid finnes på et større sted.

I stedet foreslår jeg at du bruker denne tiden til en eller annen form for offentlig tjeneste, frivillighet, lesning av Kristusmystikerne, bønn - eller helst alt det ovennevnte.

Du har mye å vinne nå og ingenting å tape. Ingenting i det hele tatt. Og verden - med deg som et stabilt senter - har ingenting å tape. Og alt å vinne.

- Richard Rohr (bildet), franiskaner. 19.september 2020

Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Når jeg er redd - et stykke ærlighetsteologi


 'Fiender jager meg dagen lang, fra sin høyde går de til angrep, de er mange. Når jeg er redd, stoler jeg på deg. Jeg stoler på Gud, jeg priser hans ord , jeg er ikke redd. Hva kan vel mennesker gjøre meg?' (Salme 56,3-5)

'Hvem kan anklage dem Gud har utvalgt? Gud er den som frikjenner. Hvem er den som fordømmer? Kristus Jesus er den som døde, ja, mer enn det, han sto opp og sitter ved Guds høyre hånd , og han ber for oss. Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød, angst, forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd?Som det står skrevet: For din skyld drepes vi dagen lang, vi regnes som slaktesauer. Men i alt dette vinner vi mer enn seierved ham som elsker oss. For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.' (Rom 8,33-39)

Om å forstå seg på tiden i verden i dag og firedimensjonell sjakk


Herren Gud Den Høyeste, Bibelens Gud, er den eneste som alltid vinner ved firedimensjonal sjakk. Her er noen ting jeg har mottatt i bønn mens vi har forsøkt å tyde tidens tegn. (Matt 16,3)

1. Dette er en tid for raske omstillinger av nasjoner i Midt-Østen, som danner hovedveier av lys.

29. mai 2018 hadde jeg et syn av hovedveier av lys som kom gjennom "David's Harp Bridge" i Jerusalem mot hans trone. Disse nye motorveiene var som et nett med linjer med lys og velsignelse. Jeg så lysveier utvikle seg mellom nasjonene som hadde gitt gjensvar til Herren ... Jeg så til og med lysveier utvikle seg i Egypt, Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, Kuwait og Bahrain.

Jeg tror dette er tiden for den første frukten av oppfyllelse av Jesaja 60: 7, som i løpet av en tid med "belgmørke" som dekker jorden ((vers 2), at til og med folk fra Saudi-Arabia (det gamle Sjeba, som de fleste lærde identifiserer som på Den arabiske halvøya) vil komme til Jerusalem "bærer gull, røkelse og forkynner Herrens pris".

2. Dette er en tid for lynraske tilbakeslag for demoniske planer som kommer fra Teheran, Ankara og Moskva.

9. september 2019 hadde jeg følgende syn under tilbedelse i bedehuset vårt: Han [HERREN] var skjult i mørke stormskyer. Lynglimt gikk fra skyene mot Teheran, Ankara og Moskva. Lyn slo ned i en demonisk trone på hvert av disse stedene. Tronene begynte å riste og gikk gradvis i oppløsning ... tronene ble ikke fullstendig ødelagt, men de ble tydeligvis rystet sterkt, og det var et tilbakeslag for alle slags onde formål som de hadde planlagt.

Jeg tror at angrepet med å ta ut den store regionale terroristlederen General Soleimani var et eksempel på dette.

3. Dette er en tid for en endring, et skifte av mange afrikanske nasjoner slik at de tilpasser seg Israel og bibelske verdier.

I bønn kan vi forhindre de demoniske planene om å trekke Afrika inn i slaveri til det kinesiske kommunistpartiet, til islamske oljepenger og til å motvirke israelsk tilpasning. Under tilbedelse i Jerusalem fikk jeg se syner som handlet om dette i november 2015, januar 2018 og april 2020.

4. Dette er en tid hvor onde systemer og agendaer å bli avslørt og opplever tilbakeslag i mange nasjoner og institusjoner

Jeg så et syn edderkopper (onde ledere) og edderkoppnett (onde systemer) i mai 2018. Vi kunngjorde dette på Karmelfjellet i Israel, 11. april 2019 med mange sudanesiske flyktninger til stede, dagen etter stod overskriften i New York Times: "Sudans edderkopp er endelig kastet ut av nettet" (refererer til atAl Bashirs regjeringstid som diktator var over).

5. Dette er en tid for å be om at Amerika ikke vil gi etter for å dele opp landet som i følge Bibelen er lovet til Israel (noe som vil medføre alvorlige konsekvenser, ifølge Joel 3) når de etablerer de radikalt nye alliansene i Midtøsten 

Jeg tror det vil komme en tid til å la Israel erklære lovlig suverenitet (ikke "anneksjon") over hele Judea og Samaria i samsvar med San Remo-avtalen fra 1920. Jeg så dette hendelsesforløpet i et syn i mai 2018 da jeg så en forsoningsbevegelse i Midt-Østen (en viss grad av oppfyllelsen av Jesaja 19) og det jødiske folket som kom tilbake fra nasjonene for å bo på "Israels fjell", et begrep som i utgangspunktet er synonymt med Judea og Samaria, referert til av nasjoner nå som "Vestbredden" (oppfyllelsen av Esekiel 36).

Jeg legger fram disse konklusjonene som jeg mener er "å forstå seg på tidene" sett fra mitt perspektiv  igjort bønn og nettverksarbeid fra Jerusalem og over hele Midt-Østen, og jeg er åpen for videre dialog med andre i Kristi kropp.

"Han omskifter tider og stunder. Han avsetter konger og innsetter konger. Han gir de vise visdom og de forstandige forstand." (Dan 2,21)

- Rick Ridings/bønnehuset Succat Hallel, Jerusalem

Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

tirsdag, september 22, 2020

Unik anledning til å være med på retreat


 Nå har du en enestående mulighet til å bli med den norske avdelingen av Ekumeniska kommuniteten i Bjärka Säby på rerreat på vakre Lia gård i Østerdalen. Tema er: 'Bønnen - stemmer fra historien', og tidspunktet er mandag 12.- til torsdag 15.oktober 2020. Dette er en taus retreat som følger en kjent retreatrytme med daglige gudstjenester, tidebønner og undervisning.

De som skal være med å undervise er William Skolt Grosås, som er prest i Den norske kirke og religionshistorikeren og forfatteren Ellen Merethe W. Finnseth.

Det er LEDIGE plasser, men ikke drøy for lenge med å melde deg på.

Påmelding til: anmalan@ekibs.se

For program, priser og annet, se: www.liagard.no

Dansk ektepar reddet livet til 7.000 jøder

I dag vil jeg hedre minnet et dansk ektepar som forhindret et massemord av danske jøder i 1943 under Rosh Hashanah, den jødiske høytiden vi nettopp befinner oss i akkurat nå: 

Knud Christiansen var en dansk roer som konkurrerte i Berlin-OL i 1936. Hans største bragd var imidlertid å forhindre massedrap på Danmarks 7000 jøder på Rosh Hashanah, 1943.

På grunn av sin berømmelse og atletiske forbindelser hørte Knud om en SS-plan om å samle alle danske jøder i en massearrestasjon under deres hellige dag. Knud koordinerte med et stort nettverk av venner og kollegaer for å skjule jøder på alle tilgjengelige steder, inkludert sitt eget hjem.

Fra kort tid før Rosh Hashanah skjulte nettverket jøder under flukt i våningshus, kirker, byleiligheter og mer. Så, i løpet av oktober, november og desember, brukte Knud sine olympiske roferdigheter til å skysse en jøde om gangen over Øresund. Til slutt brukte motstandsbevegelsen større fiskebåter for å redde større antall jøder på hver tur.

Hele familien til Knud deltok i innsatsen: hans mor, svigerfar, yngre bror og kone var alle involvert i motstandsarbeidet.

Hans kone Karen ga også ut en tyskspråklig avis rettet mot Wehrmacht-offiserer. Hennes forfatterskap avdekket grusomhetene til SS mot jødene, og ble rapportert i BBC-sendinger. Som et resultat så mange tyske offiserer stasjonert i Danmark den andre veien da det danske folket jobbet sammen for å redde nasjonens jøder.

Knud og Karen emigrerte til Amerika med barna sine i 1970. Karen døde i 1992. I  2005 ble de hedret som "rettferdige blant nasjonene" av Yad Vashem i Jerusalem.

Knud døde 97 år gammel i 2012.

- Helga Roseman/Peace for Israel, Ireland

Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

En hyllest til hvite-russiske kvinner og en oppfordring til forbønn

Hvite-russiske kvinner er modige. Det har de vist lenge. Mange av dem står fremst i frontlnjene for å få fjernet despoten Alexandr Lukasjenko. Men det sier mye om regimet til Lukasjenko når sikkerhetspolitiet i forrige uke svært brutalt banket opp en gruppe bestemødre som demonstrerte fredelig for demokrati og rettferd i hjemlandet sitt.. Et regime som angriper forsvarsløse kvinner, viser ikke bare sitt stygge ansikt, men har i lengden tapt. Det er bare et tidsspørsmål før Lukasjenko er borte fra maktens tinde.

Mandag manet den hvite-russiske oposisjonslederen, Sviatlana Tsikhanouskaya (bildet) medlemmene av EUs utenriks. og menneskerettighetskomite til å fortsette å støtte 'skapelsen av et nytt Hvite-Russland.

I sin hilsen understreket Tsikhanouskaya at den pågående oppstanden i Hvite-Russland ikke handler om 'en geopolitisk revolusjon. Den er verken pro-russisk, eller anti-russisk, ikke pro-EU eller anti-EU. Den er ganske enkelt pro Hvite-Russland og en demokratisk revolusjon.'

Videre snakket hun om at et nytt Hvite-Russland er i ferd med å stå frem siden i sommer, et Hvite-Russland ledet av kvinner.

'Vår kamp er en kamp for frihet, for demokrati og for menneskelig verdighet. Den er eksklusivt ikke-voldelig og fredfull. Vi krever bare tre ting: At fanger settes fri, at det blir slutt på den politiske volden og at det avholdes nye, frie og rettferdige valg.'

Jeg har holdt meg løpende orientert om det som skjer i Hvite-Russland via mine kontakter i den hvite-russiske bønnebevegelsen og gjennom Den europeiske baptistføderasjonen, og vil gjerne fortsette å be norske forbedere om å be for det som skjer i Hvite-Russland. Ikke minst for de som sitter fengslet.

Jeg har aldri vært i Hvite-Russland selv, men under en av mine reiser i Russland var jeg helt på grensen. Da var jeg inne i en frem til da hemmelig russisk militærleir, en av de såkalte 'hvite-byene', som ikke sto på noe kart, men var topp hemmelig for omverdenen. Inne i denne militærleiren var jeg vitne til en dåpshandling. Kona til en av offiserene ble døpt i en tjern inne i et skogsholt. Etter den sterke dåpshandlingen gikk vi hjem til kvinnen, og der fikk jeg anledning til å tale Guds ord. Det var stort.

Dette har jeg ikke tenkt på før

Jeg har ikke tenkt på det før i går. Tanken  har ikke streifet meg før nå: Mens han skriver ned brevene til de syv menighetene i Lille-Asia, som Jesus personlig vil sende en hilsen til, er en av de som får brev, en menighet apostelen Johannes har vært pastor for. Det er menigheten i Efesos.

Hva tenkte han når han fikk denne hilsenen til en menighet han hadde vært pastor for? Hva ville jeg ha tenkt, om det har jeg som måtte gå med bud til en av de menigheten jeg har vært pastor for? Som med de andre menighetene som fikk brev fra Jesus er det mye poitivt å si. Forsamlingen i Efesos får ros av Jesus for både sine gjerninger, det arbeidet den har utført og for den utholdenheten den har vist. Den får også ros i sin kamp for å bevare den overleverte troen og sin kamp mot vranglæren. Apostelen Johannes hadde nok mye av åren for det.

Men så er det dette med det indre livet. 

Den første kjærligheten. Den som er personlig. Den som handler om forholdet mellom Jesus og den enkelte.

Det er mulig å ha alt på stell, det er mulig å ha helt rett, og likevel ta fullstendig feil.

Det er mulig å leve, og likevel være død.

Jeg lurer hva Johannes tenkte, når han skrev ned brevet til akkurat denne menigheten?

Jeg tror han tok den åndelige tilstandsrapporten til Jesus med stor sorg. Menigheten i Efesos hadde arbeidet hardt for å ivareta den apostoliske troen. Den hadde tatt avvist falske apostler, men midt oppe i alt dette, hadde den mistet det viktigste av alt: kjærligheten til Jesus. Begeistringen, gløden, hengivenheten var bort. Jesus var ikke lenger sentrum i forsamligen i Efesos. Det var andre ting som hadde kommet foran. Rett lære, ja, men Jesus var ikke først. Det er skremmende mulig.

Følte Johannes at han hadde et visst ansvar for at det ble slik i denne forsamlingen? Jeg vet ikke. Men at det ble en bønnebyrde for ham er jeg helt sikker på. I brevene sine har han jo skrevet så mye om kjærligheten. Om Guds kjærlighet til oss, og om vårt gjensvar. Nå var det mangel på den første kjærligheten - brudekjærligheten til Jesus - som manglet i Efesos. Det må ha sjokkert ham. 

mandag, september 21, 2020

Kirken og Den internasjonale fredsdagen

I dag er det Den internasjonale fredsdagen. Det er en dag alle kristne burde være de første til å markere, for vi er kalt til å skape fred og forsoning. Vi er til og me kalt til å velsigne våre fiender og be for dem. Det er de som skaper fred, som skal kalles Guds barn.

Hvert år oppfordrer Generalsekretæren og FN alle medlemslandene til 24 timers våpenhvile og ikke-vold, i forbinelse med den internasjonale fredsdagen. Siden 1981 har denne dagen blitt markert i forbindelse med åpningen av FNs generalforsamling. FN oppfordrer også alle til å bruke dagen til å spre kunnskap om fredsarbeid. 

Men hvor mange er opptatt med dette i dag? Hvor mange kirker er engasjert? Dagen i dag burde være en utmerket anledning til å sette søkelys på Jesu ikke-voldelige lære, på Bergprekenen, på det flotte fredsarbeidet ikke minst misjonsarbeidet har vært fremragende talsmenn for og praktiske utøvere av. 

I en tid hvor stormaktene ruster opp er denne dagen viktigere enn noensinne.

Bønnens OG NÅDENS ÅND




Bønn og nåde hører sammen, og kan ikke skilles fra hverandre. Gud vil utøse 'bønnens OG NÅDENS ÅND' leser vi hos profeten Sakarja. Jeg har derfor tenkt at en forbeder er en som gjennombløtes av Nådens Ånd, i en slik grad at han eller hun ber bønner helt etter Guds hjerte. Nådens Ånd vil prege et bønnens menneske.

Når vi ber for andre vil vi derfor aldri noe vondt for den vi ber for. Heller ikke for våre fiender. Profeten Samuel gråt når Saul ble avvist. David sørget over Sauls død. 

Derfor ble jeg overrasket over hva en Facebook-venn av meg kunne fortelle om Ruth Bader Ginsbergs død. Min Facebook-venn sørget over den amerikanske høyestrettsdommerens død, selv om han ikke var enig med henne politisk. Men han sørget også over flere profetiske røster i USA som feiret dem selv fordi de hadde forutsagt hennes død. Vel, man behøver ikke å ha profetiske gaver for å forutse at en 87 år gammel kreftsyk dame ikke har lenge igjen. Min Facebook-venn sørget over den mangel på repekt og karakter disse 'profetene' opptråde med rett etter hennes død. Hun er engang lagt i graven.

'Hver dag,' skriver min Facebook-venn, leser han posteringer på Facebook fra den og den 'profeten' som deklarerer at nå er tiden inne for at deres 'profetiske' røst skal bli hørt. Min Facebook-venn skriver at han gleder seg over at nye profetiske røster vokser frem, MEN, skriver han:

'Jeg utfordrer dere til å stå frem med 'profetiens Ånd', som er 'Jesu vitnesbyrd'. Stans opp et øyeblikk og reflekter over Jesu karakter. Jesus feiret aldri en fiendes død, i stedet gråt Han over en ny som gikk glipp av sin besøkelsestid. I dette øyeblikk i historien, trenger vi ikke flere profeter. Vi trenger modne profetiske røster.'

Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg forundres over den hardhet og hevngjerrighet som enkelte kristne gitr uttrykk for, men det er ingen som helst tvil at det de gir uttrykk for er 'en annen ånd' enn Jesu ånd.

Rees Howells: Hele verdens bønnevekter


"FORBØNN ER DEN STØRSTE MAKTFAKTOR PÅ JORDEN" (Rees Howells 1935)

Rees Howells (10. oktober 1879– 13. februar 1950) var grunnleggeren av The Bible College of Wales.

Han kom fra en fattigslige kår i Wales, hvor han unngikk skolen for å gå på jobb og grave etter kull i gruvene for å kunne brødfø sin familie. Senere seilte han til Amerika for å få den utdannelsen han hadde unngått og for å tjene penger før han returnerte til hjemlandet i tide for å være vitne til den walisiske vekkelsen 1904-1905, og det var derfra han ga seg fullstendig til Den hellige ånd og fordjupet seg i sin tro. 

Da hadde han også giftet seg og fått en sønn, hvorpå han og kona reiste ut til et misjonsfelt i Sør-Afrika. Ekteparet Howells forkynte hele tiden og ba djupt og inderlig for innbyggerne i Rusitu, Gazaland, og i løpet av flere uker begynte deres bønner å forandre ting. Han forkynte at kilden til vekkelse er Den hellige ånd, og han og hans kone ba inderlig om at Den hellige ånd skulle komme.

Og vekkelsene kom og skyllet over menighetene som en altomfattende bølge. Tusenvis tok imot Kristus gjennom disse anerkjente vekkelsene, akkurat som Rees Howells sa at de ville, slik Herren hadde vist ham i et syn. Arbeidet deres spredte seg, og flere sjeler ble reddet. I løpet av årene reiste paret over 17.000 kiliometer fra en misjonsstasjon til en annen, og hadde velsignelsen fra vekkelsen med seg uansett hvor de gikk.

De ble til slutt ført tilbake til Wales hvor Gud viste dem at de skulle bygge den største bibelskolen i Wales, som ble kjent som Bible College of Wales (BCW). Men det etterlot et utfordrende spørsmål - hvordan skulle de betale for det? De var absolutt ikke velstående i noen forstand av ordet. Men de adlød Herren og hadde fullstendig tro til ham, og startet arbeidet med femten øre i alt.

Bible College of Wales ble innviet i påsken i 1924, og var et resultat av urokkelig tro og inderlig bønn, etter mange åndelige kamper og trosprøver. BCW vokste i omfang og rekkevidde. En kald desembermorgen hørte Rees Howells følgende melding i sin ånd: "Hver skapning - hver skapning."

Dette var et oppdrag fra Gud om å gi evangeliet til all skapningen, og det ble deres oppdrag å gå inn på vegne av de som var fortapt, å tjene andre og være ansvarlig for å sørge for at hver skapning hørte evangeliets budskap.

Personalet "gråt for Gud i timevis", fullstendig sønderknust, og så synden i sine egne hjerter som ble åpenbart av hans lys. Og etter hvert som deres bønner ble mer glødende, følte de også den økende nærværet av Den hellige ånd blant dem. Det var i løpet av den tiden første verdenskrig brøt ut og store mengder mennesker ble drept, og deres team av lidenskapelige forbedere begynte å inderlig be for de fortapte.

Rees Howells dro for å være sammen med Herren i 1950, men hans utrettelige arbeid, guddommelige syn og varige arv fra inderlig bønn tjener fortsatt som et skinnende eksempel på å leve i denne verden med det ene formål å bringe mennesker til Kristus.

Howell taler profetisk om en gruppe med kresne vektere som står på murene på vegne av oss alle og forstår og tyder tidens tegn, og ber tydelig gjennom til gjennombrudd. Det følgende verset har kraftig profetisk betydning angående Howell og de som er kalt til å gå i forbønn:

"På dine murer, Jerusalem, setter jeg vektere. Aldri skal de tie, ikke hele dagen og ikke hele natten. Dere som minner Herren, unn dere ingen ro. Og gi ham ikke ro før han bygger Jerusalem opp igjen, og før han gjør henne til en lovsang på jorden!" (Jes 62,6-7)

- Steve Porter
Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

søndag, september 20, 2020

Guds nye profetiske år, del 1


I følge den hebraiske kalenderen - og dermed den bibelske - befinner vi oss nå i måneden Tishri, som tilsvarer vår september/oktober. Tishri er den første måneden i det nye året, og den syvende måneden i det hellige året. Selve navnet Tishri betyr 'begynnelse'. Dette er en tid for ærefrykt, en ny begynnelse.

I Guds profetiske kalender er dette tiden for Rosh Hashanah - 'årets hode', som det bokstavelig kan oversettes. Dette nye året er år 5781 siden Gud skapte verden. Som mange av dere vet er det også et annet nyttår i den hebraiske kalenderen, og det er måneden Nisan, som er på våren, og tilsvarer mars/april. Det er regnet ut fra den åndelige kalenderen, det hellige året. Tishri er regnet ut fra den sivile kalenderen. Nisan er regnet ut fra påsken og handler om forsoning. Mens Tishri er den nye begynnelsen i den sivile kalenderen, er Nisan avslutningen av den syvende måneden i det hellige året. Noe avsluttes og noe begynner i våre liv. En ny sesong.

I mange jødiske hjem bakes det i disse dager et spesielt brød som ligner på en krone. Det skal minne dem på at Gud også er konge. Dette handler om Guds suverenitet, Han er majestetisk. 

I fjor gikk jødene inn i et nytt tiår: 80 årene. Det er blitt kalt tiåret for deklarasjoner eller proklamasjoner. Hvordan kommer man så frem til dette? Gjennom det hebraiske alfabetet, hvor hver bokstav har sin tallverdi. Tallet 80 i det hebraiske alfabetet er knyttet til den hebraiske bokstaven 'pe' eller 'pey'. Den er som bildet av en munn som åpner seg og deklarerer. Med dette vil Gud minne oss om at 'død og liv er i tungens vold, og hver den som gjerne bruker den, skal ete dens frukt.' (Ord 18,21) Derfor må vi vokte vår munn.

Det er derfor kanskje ikke så underlig at fienden kom for å angripe vår munn dette året, og tvinge oss til å bære munnbind? For det som skjer i den synlige verden, har sitt opphav i den åndelige. Vår fiende er redd for at vi skal deklare Guds løfter over livene våre. Men: 'Guds ord er ikke bundet' (2.Tim 2,) - la oss ikke glemme det.

81 er en kombinasjon av bokstaven 'pe' og bokstaven 'alef', som er den første bokstaven i det hebraiske alfabetet. Det er bokstaven for 'begynnelse', og har bildet av en okse, en far, av en sterk, men mild leder. Herren ber oss med andre ord om å gå inn i det nye året - og tiåret - ledet av Guds ord. Først av alt trenger vi derfor å få Hans ord inn i våre hjerter, og deklarere Guds ord, Hans løfter over livene våre. Dette er et nytt år for dette! La oss bruke det nye året på å ta til oss av Guds ord, lese det, grunne på det, mer enn noensinne tidligere. En bedre investering kan du ikke gjøre. Og ikke bare lese det, og grunne på det, men deklarere det HØYT over livet ditt og andre du ber for! For 'likesom regnet og snøen faller ned fra himmelen og ikke vender tilbake dit, men vanner jorden og får den til å bære og gro, så den gir såkorn til såmannen og brød til den som eter, SLIK SKAL MITT ORD VÆRE, det som går ut av min munn. DET SKAL IKKE VENDE TOMT TILBAKE TIL MEG, MEN DET SKAL GJØRE DET JEG VIL, OG HA FREMGANG MED ALT DET JEG SENDER DET TIL.' (Jes55,10-11)

Dette nye året taler Gud til oss, som han talte til Moses, som følte på at han hadde liten frimodighet, og kjente seg svak: 'Gå nå du! JEG VIL VÆRE MED DIN MUNN OG LÆRE DEG HVA DU SKAL TALE.' (2.Mos 4,12) Du husker sikkert også Jesu ord i Matt 10,19-20: 'Men når de overgir dere, vær da ikke bekymret for hvordan dere skal tale eller hva dere skal vi. FOR DET SKAL BLI GITT DERE I SAMME STUND HVA DERE SKAL SI. FOR DET ER IKKE DERE SOM TALER, MEN DERES FARS ÅND TALER I DERE.'

Derfor tror jeg at mange som ikke har våget å fremsi Guds ord offentlig før, vil gjøre dette i det nye året. Flere vil få kall til å reise rundt og besøke ulike steder i vårt land, hvor de vil stå frem, både på møter, og ikke minst i det offentlige rom og deklarere Guds løfter. De som minst tror at dette vil skje med dem, vil bli overrasket over at det nettopp er de som er kalt til å gjøre det. For noen vil det koste mye, men det er verdt det!! Jeg forventer å se både menn og kvinner, ja, også barn gjøre dette! Mange vil bli overrasket! Land, lanf, land - hør Herrens ord!

fortsettes



Et sterkt vitnesbyrd om drømmetydning og Guds ledelse


Rodney W. Burton fra Belfast er en veldig god venn. Mange kjenner ham fra den nasjonale bønnekonferansen på Grimerud, hvor Rodney har deltatt gjennom flere år. Her har han delt sterke vitnesbyrd, profetiske ord og sunget seg inn i våre hjerter. I går delte han et sterkt vitnesbyrd om hva Gud gjorde for ham i Estland, ikke lang tid etter at han ble en kristen. Med hans tillatelse har jeg oversatt det til norsk. Bildet av oss to ble tatt i april i år, kort tid før jeg ble hjerteoperert. Rodney var 21 år da dette hendte som han nå skal fortelle:

I 1994 etter bare å ha vært kristen 6 måneder, var jeg på en øy vest for Estland etter Sovjetuninonens sammenbrudd. 

Jeg gikk rundt med invitasjon til en åpen kveld i en kirke og uten å vite det havnet jeg i en sammenkomst for nynazister. Jeg ble umiddelbart konfrontert med gjenglederen, han var massiv og gal. Gjengen hans omringet meg sakte for å lytte. Gjenglederen snakket til meg og sa hvem er du? Og hva vil du? Så jeg ga ham invitasjonen. Han så på den en god stund og brettet den og la den i lommen. Han sa da, "er du kristen?" Jeg sa ja, "er du fra Belfast". Han snakket om problemene i Nord-Irland og jeg snakket om verden jeg vokste opp i. Så sa han:

"Er du her for å tolke drømmen min?"

Dette overrasket meg, og jeg sa til ham at jeg ville lytte og be til Gud om svar.

Han sa at han så 12 lys på en stor gulllysestake. Hver natt hadde han sett et lys gå ut, og det var bare tre lys igjen.

Jeg trengte ikke å be da jeg bare fikk det for meg hva det handlet om. Så jeg fortalte ham at hvis du ikke omvender deg og gir livet ditt til Jesus, vil livet ditt innen tre dager bli låst ut som et lys blåses ut.

Han sa "OK", og jeg dro derfra.

Samme dag var jeg på en annen del av øya med Operasjon Mobilisering og jeg gjorde et dramastykke for første gang. Jeg var Jesus i dramaet. Jeg husker at jeg var så fylt med hans nærvær da jeg utsatt for korsfestelsen. Da jeg spilte denne scenen, fikk jeg øyekontakt med en ung tenåringsjente på baksiden av hallen. Jeg flyttet høyre arm ut for å bli spikret til korset og deretter venstre arm opp for å bli spikret (selvfølgelig ikke virkelige negler) da hun plutselig smalt i gulvet. Vi løp bort for å se om hun hadde det bra, og hun hadde det største smilet noensinne. Hun ga livet sitt til Herren der og ble også døpt.

Hun inviterte oss på middag med teamet hjemme hos henne. Vi gikk inn i hjemmet hennes, og det var helt crazy. Det var malt rødt som blod og hadde svarte bjelker. Det var trolldom overalt i rommet, og vi skjønte da at foreldrene hennes var et lesbisk par. Faren hennes hadde reist da hun ble født, og moren startet et forhold til en kvinne. Jeg begynte å be, og så snart jeg gjorde det, slo moren på TVen og la på en ponografisk video. Jeg kunne ikke tro det. Hele situasjonen ble guffen og ubehagelig. Det var en kamp. Jeg ba henne om å slå av videoen, da den ikke var passende. Hun skrudde av den.

Den unge jenta som hadde gitt livet sitt til Herren fortalte mamma om frelsen og at hun dro hjemmefra og flyttet ut. Det var fullstendig galskap.

Etter dette dro vi til møtet, som jeg hadde invitert den nynazistiske gjengelederen til. Da vi gikk inn i den lutherske kirken vi brukte, var menigheten på den ene siden og den nynazistiske gjengelederen på den andre. Han var kjent for alle der. Han lyttet til alt vi hadde å si på møtet, og etter det ba han Herren inn i livet sammen med teamet. Du kunne se Herrens nærvær over ham.

Gud er god.

Alt dette skjedde på en dag.

lørdag, september 19, 2020

Vær stille under stormene


Vær stille min sjel under stormene som nærmer seg. Vindene, bølgene, torden fra skyene ... de glemte aldri stemmen som kaller dem. Jeg VET at jeg må påkalle den samme stemmen, jeg VET at jeg må påkalle Gud. Det er her jeg kan finne ly for stormene som fortsetter å rase videre. Jeg er utslitt fra mine reiser, og det er her jeg endelig kan hvile.

Hvisk: Nå er sjelen min stille, selv når stormene raser. I sin kjærlighet, 

- Brown Eagle, kristen indianerkvinne.

Norsk oversettelse:.Bjørn Olav Hansen (c)

'For du har vært et vern for den hjelpeløse, et vern for den fattige i hans trengsel, et ly mot regnskyll, en skygge mot hete.' (Jes 25.4a)

Sjofarene lyder i dag


Hvem husker ikke fortellingen om Abraham som fikk befalingen fra Gud om å ofre Isak! I den fortellingen finnes det et vers som passer så godt på denne dagen, som er Rosh Hashanah, Basunhøytiden i den hebraiske kalenderen. I det verset heter det:

"Abraham så da opp, og se - bak ham var det en vær som hang fast etter hornene i et kjerr. Abraham fikk da bort og tok væren, og han ofret den som brennoffer istedenfor sin sønn." (1.Mos 22,13)

Det er første gangen en vær omtales i Bibelen, og det er bukkehornet som brukes til å blåse i på Rosh Hashanah. Det er bukkhornet som er sjofaren, og første gangen væren nevnes, handler det også om befrielse. Å blåse i sjofar er synonymt med befrielse.

Vi ser det så godt i forbindelse med at israelittene inntar byen Jeriko:

'La nå alle stridsmennene gå omkring byen,rundt om den en gang! Slik skal du gjøre det i seks dager. Sju prester skal bære sju jubelhorn foran arken. Men den sjuende dagen skal dere gå sju ganger omkring byen, og prestene skal blåse i hornene. Når e blåsr i jubelhornet med lange toner, og dere hører lyden av hornet, da skal hele folket sette i et høyt rop. Da skal bymuren falle ned der hvor den står, så folket kan stige over den...' (Jos 6,3-5)

Det blåses i sjofarer når jubelåret innledes, jfr 3.Mos 25,9: 'Og i den sjuende måneden, på den tiende dagen i måneden, skal hornet lyde gjennom landet. På soningsdagen skal dere la hornet lyde gjennom hele landet.'

Sjofarene innleder jubelåret da både mennesker og landområder settes fri.

Lyden av sjofarene kaller også jødene til å komme tilbake til det landet Gud med ed har lovet deres fedre. 'Jeg vil si til Norden: Gi dem hit! - og til Syden: Hold dem ikke tilbake! La mine sønner komme fra det fjerne og mine døtre fra jordens ende.' (Jes 43,6)

Når det blåses i sjofarer, utføres det en profetisk handling.

Om denne dagen i dag heter det: 'Tal til Israels barn og si: I den sjuende måneden, på den første dag i måneden, skal dere holde hviledag og blåse i trompet til påminnelse og en hellig sammenkomst. Da skal dere ikke gjøre deres vanlige arbeid, og dere skal ofre ildoffer til Herren.'  (3.Mos 23,24-25)

Som Abraham gjorde når han ofret væren.

Vi kan ofre brennende hjerter i lovprisning til Gud.