mandag, august 31, 2009
Det går fremover med byggingen av klosterkirken i Hurdal
Klosterkirken ved Hellige Trifons kloster i Hurdal begynner å ta form. Forrige gang jeg skrev om den var kun råbygget satt opp. Som dere ser av bildet begynner også kirkens eksteriør å bli ferdig.
Kirkebygget er på 70 kvadratmeter og bygges til ære for den hellige Trifon fra Petsjenga. Det arkitektoniske forbildet er den hellige Nikolai's kirke i Banja Rudnika i Kosovo, et kirkebygg som skriver seg fra 1400-tallet.
I klosterkirken i Hurdal skal det settes opp en ikonostas i nøttetre fra fra Serbia. En gruppe på tre studenter og en lærer fra et kirkelig kunstakademi skal lage freskene i løpet av våren 2010.
Vi gleder oss sammen med våre ortodokse munkevenner som bor på klostret i Hurdal, og våre venner i Den ortodokse kirke i Norge. Klosterkirken i Hurdal vil bety mye for mange, og bli et bønnens hus, ikke bare for distriktet, men for Norge.
Mizoram - fjellstaten hvor 80-95 prosent av innbyggerene er bekjennende kristne
Kristne blant de omkomne etter tyfonen Marakot
Hva betyr det å være født på ny? Del 2
Nasjonalpalasset i Kiev ble fylt av hundrevis av baptister lørdag
400 års jubileet for grunnleggelssen av den første baptistmenigheten i Europa ble feiret i juli i år i Amsterdam. 27.-29. august ble jubileet også feiret i Ukrainas hovedstad, Kiev (bildet). Hit kom tusenvis av baptister fra Sentral- og Mellom Europa for å delta på festlighetene. Lørdag ble det arrangert et stort offentlig møte i Nasjonalpalasset i Kiev. Her deltok foruten de 250 delegatene til jubleet, også flere hundre gjester.
søndag, august 30, 2009
Hva betyr det å være født på ny? Del 1
Nydelig lovsangs-CD - en frukt av Bønn for Oslo
lørdag, august 29, 2009
Samhold og mangfold preger mennonitemenighetene i Paraguay
Enker får praktisk hjelp gjennom menigheten
Den nytestamentlige forsamlingen tok tidlig ansvar for sine enker. Vi leser tidlig i Apostlenes gjerninger, om en krangel som oppstår mellom de gresktalende og de hebraisktalende jødene, som var kommet til tro på Jesus, "over at deres enker ble tilsidesatt ved den daglige utdeling". (Apgj 6,1) Og når Paulus skal instruere sin unge medarbeider Timoteus, ser vi at menighetene førte lister over enker og at disse enkene hadde en særskilt tjeneste i menigheten. De skulle også ha sitt underhold av menigheten, med mindre det var noen i familien som kunne ta seg av dem. Se 1.Tim 5,3-16.
Kristus vårt liv, del 3
Russlands falske messias
Dette kan vi lære av mormonerne
fredag, august 28, 2009
Prisvinnende mennonitforfatter hyller Jesus som den beste historieforteller av alle
Modig Ottosen har modige venner
Kristus vårt liv, del 2
Anabaptistene leste Skriften med Kristus som sentrum, del 1
Jeg får stadig spørsmål om anabaptistene. Det gleder meg. En av de som har spurt har tatt utgangspunkt i noe jeg skrev for en tid tilbake: "Anabaptister, verken katolikker eller protestanter." Og det er særlig dette siste, som har undret enkelte. Var ikke anabaptistene en del av reformasjonen? Svaret er både ja og nei. De gruppene som fikk navnet "anabaptister", eller "gjendøpere" som er den norske oversettelsen, oppstod på 1500 tallet. De skilte seg likevel ut fra en del av de reformatoriske strømningene, av flere årsaker. Kort sagt gjelder det disse hovedpunktene:
"Vi vil åpne veier til et møte med Gud"
torsdag, august 27, 2009
Kutt i støtten til palestinsk hatpropaganda er modig og politisk ukorrekt
Kristus vårt liv, del 1
Vi må være Bibeltroende
onsdag, august 26, 2009
Jesus var og er jøde
Vi finner det samme i 2.Tim 2,8: ”Kom Jesus Kristus i hu, han som er oppreist fra de døde, av Davids ætt …” Og til slutt har vi jo Jesu egne ord i Åp 22,16: ”Jeg, Jesus … jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen.”
Herren kaller nå jøder fra Sør til å gjøre Aliyah
La oss fornye innsatsen for å nå verden med evangeliet
Himmel eller helvete - evig liv eller evig fortapelse - begge deler er realiteter, del 1
tirsdag, august 25, 2009
Homofilivedtaket i Evangelical Lutheran Church in America et vannskille
Kristi brud, våre krav til å leve egne liv og menneskers fortapelse
Rumenske baptister startet pionerarbeid i Østerrike
mandag, august 24, 2009
Baptistene i vekst i Østerrike - men store misjonsutfordringer i Europa
Det er ikke så ofte vi hører om de kristnes situasjon i Østerrike. Men på Baptistenes landsmøte i Krems som nettopp er avholdt, kunne generalsekretæren, pastor Walter Klimt fra Wien, rapportere om en vekst på seks prosent i året som har gått. Baptistsamfunnet i Østerrike teller nå 23 forsamlinger med 1.421 medlemmer. Veksten skjer hovedsaklig gjennom dåp. Tre uavhengige menigheter er blitt medlemmer av sammenslutningen av baptistkirker i Østterike: Emmanuel forsamlingen i Wien, en rumensk forsamling i Linz og en annen i Steyr. En forsamling i den østlige delen av Wien har også startet en spansktalende dattermenighet.
Baptistmenighetene i Østerrike er svært internasjonalt preget. Forsamlingene er ofte små, beståendee av 50 til 80 medlemmer. Disse menighetene kan gjerne ha opptil 20 forskjellige nasjonaliteter som medlemmer. Noen av dem har store grupper av farsi-talende, dette er tidligere muslimer som er kommet til tro på Jesus. De kommer hovedsaklig fra Iran og Afghanistan. En annen flerkulturell gruppe utgjøres av rumenere.
Vertskap for årets landsmøte var da også en rumensktalende baptistmenighet i Krems. Den har nylig fått nytt menighetslokale. Årets hovedtaler var generalsekretæren for Det rumenske Baptistsamfunnet, pastor Otniel Bunaciu. Han talte om den åndelige situasjonen i Europa og det store behovet for fornyet misjonsinnsats:
"Vi taler ikke lenger om givere og mottakere i misjonsarbeidet. Vi er alle givere og mottakere, og vi trenger hverandre."
Bildet viser Baptistmenigheten i Bad Ischl. Det andre bildet har sitt motiv fra Ef 4,5: "Det er èn Herre, èn tro, èn dåp."
Nytestamentlig dåp, del 1
David Pawson er en internasjonalt anerkjent bibellærer. Han er tidligere metodistprest. I forbindelse med et besøk i Finland for noen få år siden ble han intervjuet på finsk TV vedrørende dåpen. Etter å ha truffet sin kone og de fikk sitt første barn, kom han i sterk tvil om hans syn på barnedåpen var riktig. Et grundig studium av dåpstekstene i Det nye testamente gjorde at han endret syn på dåpen, og i løpet av en dag mistet han jobben, huset de bodde i og hele sin pensjon. Men Gud hadde andre planer for David Pawson. Han ble pastor i en baptistmenighet, og i dag har han en stor reisende tjeneste som bibellærer.
I dette intervjuet kommer han inn på noe jeg har skrevet om tidligere, nemlig den konsekvensen dåpen får for muslimer som kommer til tro på Jesus. De får ikke problemer først og fremst fordi de er blitt kristne, eller går i kirken. De fleste muslimer som blir drept på grunn av sin tro på Jesus, blir det etter at de er blitt døpt. David Pawson sier at muslimene forstår mer av dåpens radikale innhold enn mange kristne gjør. Dåpen er og blir død til det gamle livet, og man reises opp til et nytt.
Dessverre er ikke dette interjuet tekstet til norsk, men Pawson og han som gjør intervjuet bruker såpass enkel engelsk at de fleste vil få med seg innholdet.
Nytestamentlig dåp, del 2
Del 2 av intervjuet med David Pawson hvor han snakker om nytestamentlig dåp. I denne delen tar han også for seg forholdet mellom stat og kirke.
Kristi herrevelde og Guds evige hensikt - her står kampen i dag. Del 2
Kristi herrevelde utfordres på mange måter i dag. På den ene siden opplever vi innholdet i den profetiske Salme 2, hvor vi leser at "jordens konger stiller seg opp, og fyrstene rådslår med hverandre mot Herren og Hans Salvede. Og de sier: La oss rive Deres bånd i stykker og kaste Deres rep av oss!" (v.2-3) På den andre siden finnes det også et opprør innen menigheten, som ikke lenger anerkjenner Kristus som Herre, men går sine egne veier i det de gjør stadige kompromiss med Guds evige ord.
Men disse opprørene er ikke nye. Det hele begynner når Gud skaper universet. Hans høyeste skapninger var englene. En dag gjør en av Hans erkeengler opprør. Han utfordrer Den Evige og vil ta Sønnens rettmessige plass.
Hos Jesaja finner vi denne beskrivelsen:
"Å, at du er falt ned fra himmelen, du strålende stjerne, morgenrødens sønn! ... For det er du som har sagt i ditt hjerte: Til himlene vil jeg stige opp, høyt over Guds stjerner vil jeg reise min trone. Jeg vil sitte på forsamlingens berg, på sidene lengst borte mot nord. Jeg vil stige opp over skyenes tinder, jeg vil bli lik Den Høyeste." (Jes 14,12-14)
Dette er det opprinnelige opprøret, og alle opprør mot Gud og Kristi herrevelde springer ut fra dette. Dette er det virkelige hovmodet - når man forsøker å sette seg i Guds eller Kristi sted. Det er de sterkeste krefter bak dette. Opprinnelsen er djevelsk. For denne høye engel, var selveste Lucifer.
Det er han som er støtt ned fra det høye: "Men til dødsriket skal du føres ned, lengst ned i avgrunnens dyp." (.15) Dette er den som Paulus beskriver slik i Efeserbrevet: "fyrsten over luftens makt, den ånd som nå er virksom i ulydighetens barn" (Ef 2,2)
(fortsettes)
Den anabaptistiske kommuniteten "Ben Israel Fellowship" revitaliseres
Det har lenge vært usikkert hva som ville skje med den anabaptistiske kommuniteten "Ben Israel Fellowship", beliggende i den nordlige delen av Minnesota i USA, og grunnlagt av Art Katz (bildet). Etter Art Katz død i 2007, og hans kones kreftsykdom, visste man ikke om kommuniteten ville kunne fortsette eller måtte legges ned.
Men denne sommeren skjedde det noe positivt. 28. juli kom en liten gruppe sammen på bondegården, hvor kommuniteten holder til, for å be sammen en ukes tid. Som et resultat av denne bønneuken har medlemmene av kommuniteten opplevd en fornyelse av visjonen, de er blitt oppmuntret og de kjenner et kall til å fortsette å be. Hva det så blir videre er det ennå ikke helt klart, men de aner en retning for det videre arbeidet. En nettside er opprettet hvor det er mulig å skaffe seg tilgang til mye av det undervisningsmaterialet som Katz etterlot seg. Hva mere er: enkelte av husene på eiendommen er satt i stand, og noen er flyttet inn i dem. Etter hvert kan de også begynne å ta imot gjester.
Selv om Art Katz, gjennom sin internasjonale tjeneste som bibellærer, var en profilert del av kommuniteten, så står og faller ikke alt med hans bortgang. Det har tatt tid å bearbeide sorgen og savnet, og fordi man kjente seg usikre på hvor veien bar videre, har årene siden Katz døde vært brukt til ulike formål. Medlemmene av kommuniteten har stilt seg selv på valg, om de ville fortsette å være en del av den, eller bryte opp.
Nå ser det ut til å bli en løsning, og for oss som har fulgt det hele utenfra, er det som nå skjer veldig gledelig. Ben Israel kommuniteten har på mange måter vært et forbilde for en del av de som har søkt seg tilbake til nytestamentlig kommunitetsliv. Nå kan vi dra fordeler av den erfaringen som flere av kommunitetsmedlemmene har gjort seg, samt ta del i den nye prosessen videre. For meg personlig har denne kommuniteten vært en inspirasjonskilde, og jeg er veldig glad for den grundige bibelundervisningen jeg fikk del i gjennom Art Katz. Det har også vært spennende å følge Inger Hava's - Art Katz hustru - sitt arbeid i de palestinsk-arabiske områdene av Israel, hvor hun har gjort en stor innsats for å hjelpe trengende familier.
En av de tingene Ben Israel kommuniteten føler seg ledet til videre er å fokusere på relasjonen mellom Israel og menigheten. Nettopp fordi de evner å holde frem Guds løfter for både Israel og menigheten, er deres bidrag av så viktig karakter i vår tid. En del av fokuset på Israel fører nemlig til at man glemmer at vi fremdeles lever i menighetens tidsalder.
Du vil garantert høre mer om Ben Israel Fellowship i tiden fremover her på bloggen.