Den tredje gruppen som apostelen Paulus advarer den kristne forsamlingen i Filippi mot, er:
3. De som skamskjærer seg.
Våre trosrøtter er jødiske, dersom hersker ingen tvil. Gud har gitt sine løfter til det jødiske folk, og ikke trukket dem tilbake. Men Kristi menighet er også universell. I Efeserbrevet leser vi at i Kristus forenes jøder og hedninger gjennom at et nytt menneske skapes:
"Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. I en kropp forsonte han dem begge med Gud da han døde på korset og slik drepte fiendskapet." (Ef 2,14b-16)
I den første menighetene fantes det kristne med jødisk bakgrunn som ivret for at de kristne skulle holde lovens forskrifter. Blant annet hevdet de at de som ble kristne måtte omskjæres. Diskusjonene rundt dette tema gikk varm i de første kristne forsamlingene. Vi leser i Apgj 15:
"Det kom noen ned fra Judea og begynte å undervise brødrene: Hvis dere ikke følger den skikken vi har fra Moses, og lar dere omskjære, kan dere ikke bli frelst. Dette førte til en konflikt og et heftig ordskifte mellom dem og Paulus og Barnabas." (v.1-2)
Diskusjonen fører til at det første apostelmøtet kalles sammen, og vi kjenner en klare beslutningen som gjøres der, og understrekningen av at det kun er Jesu nåde som frelser:
"Hvorfor utfordrer dere da Gud og legger på disiplenes nakke et åk som verken våre fedre eller vi har maktet å bære. Nei, vi tror at vi blir frelst av Herren Jesu nåde, vi på samme måte som de." (Apgj 15,10-11)
Men debatten rundt spørsmålene om Moseloven la seg ikke den gang, og heller ikke i dag. De siste årene er faktisk dette blitt et aktualisert spørsmål, da vi igjen finner mennesker som "kommer ned fra Judea" og begynner å stille de samme spørsmålene som skapte slik splid i de første kristne menighetene.
I Sverige har man hatt denne debatten en god stund. Der dukket det opp en "messiansk forening", hvis svenske leder har gått hen og omskåret seg, og bosatt seg i Israel. Nå lærer ikke foreningen at man skal la seg omskjære, men lederen har altså sett det nødvendig. Han påberoper seg å være i samme situasjon som Timoteus. Vi leser i Apgj 16 at Paulus omskjærer Timoteus "av hensyn til de jødene som bodde i disse traktene." (v.3) Da må vi ikke glemme at mor til Timoteus var "en troende jødisk kvinne", (v.1) og vi vet at Paulus var "jøde for jøde, og greker for greker", om det kunne gjøre at noen kunne bli frelst. Ellers advarer han i meget sterke ordelag mot å la seg omskjære. Et studium av Galaterbrevet viser det til fulle. Hør bare:
"Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven. Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden." (Gal 5,1-4)
Den svenske foreningen avviser at Jesus er Gud, de hevder at vi som tror at Jesus er Messias må holde 292 av de 613 budene som Mosebøkene beskriver. Det er lederen for bevegelsen som har funnet frem til disse. De mener at flere vers i vårt Nytestamente er skrevet feil, av den enkle grunn at det fantes i følge dem en hebraisk grunntekst, som er blitt borte. Når NT derfor ble skrevet på gresk, oppsto de feilene som gjør at vi i dag ikke helt kan stole på det vi leser. Vi må lese Nytestamentet med hjelp av denne foreningens leder og talsmenn.
Vel, noen smiler sikkert av dette og sier at det er åpenbart at disse menneskene lærer vrangt. Det er jeg helt enig i, men faren er opplagt, fordi en del mennesker lar seg villede og forlater nå sine sammenhenger for å slutte seg til denne. Bare i Sverige skal over 1000 mennesker ha forlatt den svenske pinsebevegelsen for å slutte seg til såkalte "messianske grupper". Ikke alle er likedanne med denne foreningen eller har kontakt med den.
Spørsmålene rundt kristnes forhold til Moseloven, er ikke avsluttet, selv om Det nye testamente er klart og tydelig i sin undervisning.
Overfor den kristne forsamlingen i Filippi er Paulus krystallklar: Han kaller disse som lar seg omskjære for de som er skamskjært. "De skamskårne" er de som tror at den sanne troen har å gjøre med en operasjon de har gjennomgått. Men vi vet at det i sannhet beror på en hjertets omskjærelse, på at man dyrker Gud i ånd og sannhet - at man regner Jesus Kristus som det eneste man kan "rose seg av" og bygge sin tro på.