onsdag, februar 28, 2007
Lesestykker i fastetiden: For Herren alene
tirsdag, februar 27, 2007
Å gjennomvætes av Guds kjærlighet
mandag, februar 26, 2007
En far for de farløse
søndag, februar 25, 2007
Lesestykker i fastetiden: En rolig rytme
lørdag, februar 24, 2007
Lesestykker i fastetiden: Ydmykhetens kjennetegn
fredag, februar 23, 2007
Lesestykker i fastetiden: Ave crux, spes unica
torsdag, februar 22, 2007
Slik kan du be
Lesestykker i fastetiden: Hvorfor tillater Gud fristelse?
onsdag, februar 21, 2007
En ny og moderne Benedikts regel del VI
Guds ledelse
Fastetiden innledes med Askeonsdag - idag!
Dagen i dag, askeonsdag, innleder fastetiden før påske. Fra riktig gammelt av, var det vanlig å gå til kirken på askeonsdag, slik at presten kunne tegne et korstegn på den troendes panne. I det han tegnet korstegnet sa presten: "Kom i hu, menneske, at du er støv, og til støv skal du vende tilbake. Vend om og tro på evangeliet." Dessverre får jeg selv ikke anledning til å gå til kirke i dag, for få korset tegnet i min panne. Jeg skal undervise i kveld. Det er andre kvelden i en serie med undervisningstimer i en menighet i Oslo, frem til sommeren. Og i denne menigheten er det ikke tradisjon for slikt. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg tatt del i sammenkomsten i St.Johannes Døperens menighet i kveld, på Adamstuen ved Ullevaal sykehus, hvor fader Roald Nikolai Flemestad skal forrette. Han er generalvikar i Den nordisk katolske kirke. Han er en god venn av meg. Siden jeg ikke kunne delta, fikk jeg det store privilegiet å få lese hans preken på forhånd. Jeg tillater meg å sitere følgende fra den: "Askeonsdag er på en særlig måte dagen da vi ser oss selv i speilet. På de andre dagene i kirkeåret – og da fremfor alt festdagene – feirer vi hva Gud har gjort for oss. På Askeonsdag inviteres vi til å besinne oss på hvorfor Gud har handlet og handler som han gjør. Vi konfronteres med hvor Guds Sønn måtte dø på korset. Dette fordrer ærlig og selvinnsikt fra vår side.
Det å akseptere at jeg får panne tilsmurt av aske samtidig som jeg blir fortalt at jeg er støv, er intet mindre enn en form for dødsdom. Asken symboliserer forgjengelighet. En skog i brann. et hus som brenner, ender i en branntomt av dødt materiale. Slik skal jeg selv bli til støv og aske."
tirsdag, februar 20, 2007
Kristi mange navn og Kristus i oss
mandag, februar 19, 2007
En ny og moderne Benedikts regel del V
En ny og moderne Benedikts regel del IV
søndag, februar 18, 2007
En ny og moderne Benedikts regel del III
Når vi ble skapt ble vi utrustet med et enormt potensiale, av mange ulike slag. Det er Gud som gir hvert eneste menneske dette potensial, og det er Guds største ønske at vi realiserer disse mulighetene som Han har gitt oss. At vi blir de menneskene som Gud har skapt oss til. Uansett hvilke vilkår vi lever under, har vi alltid til rådighet viktig potensiale som venter på å bli brukt. Ofte er vi ikke klar over det potensiale vi har, og som et resultat av det, blir vi mismodige på grunn av vår skrøpelighet. Men vi er skrøpelige fordi vi ennå ikke har akseptert det potensiale som Gud har gitt oss. Det er bare ved å akseptere disse gaver, at vi i sannhet blir Guds barn, slik som Gud hadde ment at vi skulle være. Det er ved å bli hele mennesker at vi blir hellige mennesker. Når vi følger Kristus blir vi det vi er skapt for å være, og våre mangler vil gradvis forsvinne, for våre mangler er et resultat av at vi ignorerer det potensiale vi har fått. Det er bare en feil som virkelig er fatal, og det er den feilen som består i at vi ikke lever ut det potensiale som er gitt oss i skapelsen. En av de største rikdommene vi er gitt, er vår evne til å leve i felleskap, og det er bare ved å ta imot denne gaven, og leve den ut, at vi blir fullt ut menneske, og fullt ut kristen. Men for å bli hele mennesker, så må vi velge å leve i fellesskap som lever for å utruste sine medlemmer, og gjøre dem hele. Slike fellesskap, eller kommuniteter, må bli formet hensiktsmessig. For alle virkelige fellesskap er grunnlagt på den antagelse, at menneskelige fellesskap bare kan lykkes, ved at fellesskapets behov settes høyere enn det enkelte medlems behov. Og at de som er uenige, må føye seg. Denne antagelse er basert på en viss realisme, for når kommunitetene er fylt opp av mennesker bare handler ut av egeninteresse, så er det behov for stadige tiltak, for å forhindre at disse kommunitetene ender i fullstendig kaos. Ved å gjøre bot og bønn til det sentrale i våre liv, så har vi mulighet til å skape en totalt ny form for fellesskap – kommuniterer som eksisterer for å istandsette og sette fri sine medlemmer. Det er dette slags fellesskap Kristus skapte, og ved å følge Kristus uten å gå på kompromiss, så kan vi gjøre det samme. For å skape slike kommuniteter kreves det konstant hensiktsmessighet, og stor utholdenhet. Du må også forvente deg konstant kamp og stor motstand fra de som ønsker å holde fast ved det gamle. Men du vil også møtes med en stor grad av bifall, for det var slik vi er skapt til å leve. Den største kjærlighetshandling som noe menneske kan gi til verden, er å bli det man var skapt til å være. Og den største gave et fellesskap kan gi til verden, er å skape et levende eksempel på et fellesskap, hvor menneskene som lever i det, kan bli i stand til å tjene verden. Du vil bli lykkelig om du kan gi disse gavene.
lørdag, februar 17, 2007
En ny og moderne Benedikts regel del II
En ny og moderne Benedikts regel del I
fredag, februar 16, 2007
Den nye monastiske bevegelsen
torsdag, februar 15, 2007
Medlemspakt for en nytestamentlig forsamling
Wood Green Mennonite Church lokalisert i London, er en del av den anabaptistiske tradisjonen. I likhet med mange andre mennoniter praktiserer de en medlemspakt, og jeg fant innholdet i denne så interessant at jeg har oversatt den og vil dele den med bloggens lesere. Innholdet i denne medlemspakten, vil sannsynligvis danne noe av grunnlaget for det arbeid vi ønsker å se etablert lokalt her på Gjøvik:
Gud kaller oss til å være Hans folk på dette sted. Vi bekjenner Jesus, korsfestet og oppstanden, til å være Hans Sønn, Messias og Herre. Han har fridd oss ut av syndens slaveri, og ondskapens krefter. Gjennom dåpen og utøselsen av Den Hellige Ånd er vi blitt født til et nytt liv som adopterte barn i Guds familie. Vi har vendt oss vekk fra å tjene oss selv, til å følge Jesus, og tar Hans lære og Hans eksempel som den regel vi følger for våre liv. Gud, som arbeider gjennom sin Hellige Ånd, former og bygger sin kirke. Sammen som fellesskap søker vi å gjøre Hans vilje gjennom at:
1. Han gjør oss til en familie av kjærlighet og omsorg, hvor hver av oss kjenner Guds barns frihet.
2. Han gjør oss i stand til fritt å dele våre liv og våre eiendeler, og gjøre oss til ansvarlige forvaltere av jordens ressurser.
3. Han leder oss til en nærere relasjon til seg selv, gjennom de personlige og felles åndelige disiplinene som tilbedelse, bønn og studier.
4. Han underviser oss gjennom Skriften, som er den endelige autoritet for lære og liv.
5. Han helbreder og gjenoppretter oss når vi underordner oss hverandre i gjensidig ledelse og korreksjon, når vi søker råd hos hverandre ved viktige avgjørelser vi står overfor.
6. Han åpner våre liv slik at andre får høre de gode nyhetene, se Jesus og bli dratt inn i helheten (Guds shalom) av Hans kongerike.
7. Han ydmyker oss og gjør oss i stand til å tjene og være gjestfrie overfor våre naboer og vår neste.
8. Han viser oss hvordan vi kan arbeide for fred og rettferdighet i en verden av opprør, ved å følge Hans Sønns, Jesu ikke-voldelige og sårbare eksempel.
9. Han renser våre liv slik at vi i enkelhet og integritet kan søke Guds rike og hans rettferdighet først av alt.
Gud arbeider for å forsone hele sin skapning med seg selv. Rettferdighet, fred og glede er selve kjennetegnene på Hans styre. Som medlemmer av dette fellesskapet og av Kristi verdensvide kropp, så overgir vi oss selv til å be og arbeide for disse kvalitetene av sant liv. Selv om vi på grunn av vår svakhet og vilje til ulydighet, blir fristet til å gå bort fra den sanne vei, så erfarer vi allerede, noe av skjønnheten ved Guds styre, i våre liv sammen. I forventning venter vi på den dagen da Jesus vil komme igjen, og Gud vil gjøre alle ting nye - både på jorden og i himmelen.
I lys av dette bekrefter vi at vi gir oss til Gud og hverandre som medlemmer av Wood Green Mennonite Church.
Bildet viser noen av medlemmene i Wood Green som var på en menighetsweekend nylig.
Er det noen plass for mennesker med handikap i våre menigheter?
I går hadde jeg en svært viktig samtale med en god venn av meg. Han er far til en gutt med flere alvorlige funksjonshemninger. Vi berørte mange viktige ting i vår samtale, blant annet dette at våre gudstjenester stort sett er for de som er flinke med ord, og som lett oppfatter ordenes betydning. I de protestantiske sammenhenger er det en sterk betoning av Skriften alene, og av prekenens, undervisningens eller samtalenes betydning. Og det blir stadig flere konferanser og kurser som tilbys i kristen sammenheng. Hvor er plassen for de blant oss, som ikke har mulighet til å forstå ordene vi bruker, som selv ikke har språk? For meg er den forløsende sannhet i alt vi står overfor, dette: "Og Ordet ble menneske." (Joh 1,14) Gud ble kjøtt og blod. I Jesus kan Gud tas på. Jean Vanier, grunnlegeren av Tro og Lys-bevegelsen og Arken fellesskapene for mennesker med mentale handikap, har skrevet en bok som er utgitt på norsk med tittelen: "Den brutte kroppen." Der skriver Vanier blant annet dette: "Ordet ble kropp og hans navn er Jesus. Han kom som et lite barn i en kvinnes kropp, svøpt i et barns sårbarhet, avhengig av sin mor, en som skriker etter trygghet og beskyttelse. En mors kjærlighet er den eneste sanne trygghet for et barn. Uten henne risikerer det å gripes av en forferdelig dødsangst, som igjen vil hemme den følelsesmessige og intellektuelle utviklingen. Den Allmektige er blitt et uskyldig, lite barn, totalt avhengig av en mors kjærlighet. Da Jesus ble født, var hans eneste trygghet Marias armer og Josefs nærvær. Han ble en flyktning, utsatt for farer og utrygghet da familien flyktet til Egypt. Da de vendte tilbake, bosatte de seg i Nasaret i Galilea, en fattig landsby, foraktet av andre, der folk bodde i huler i fjellet. Der levde Jesus et enkelt liv i tretti år. Siden han var Josefs sønn, arbeidet han som snekker. Vi vet ingenting om disse årene, bortsett fra at han ikke gjorde seg kjent. Ordet som ble kropp, levde det beskjedne livet til en fattig familie. Han levde salingprisningene før han forkynte dem." ( Jean Vanier: Den brutte kroppen. Verbum spiritualitet. 2003, side 39) Om vi bare kunne ta med oss dette perspektivet i omgangen med menneskene rundt oss. Jesus ble kjøtt og blod. Han forkynte ikke bare Ordet, Han var Ordet. Og Han tok på de spedalske, Han vasket disiplenes skitne føtter. Han drakk seg utørst av en brønn. Han plukket aks i en åker. Han rodde en båt. Han klatret i fjell. Hvordan skal vi formidle denne siden ved Jesus? Vi kan ikke gjøre det bare gjennom prekener eller samtaler. Han kaller seg selv Livets brød, og Verdens lys. Jeg har tatt til orde for å bruke disse symbolene aktivt. Men jeg får reaksjoner på lystenning og bruk av ikoner. Da settes man raskt i bås. Da beskyldes man for katoliserende eller ortodokse tendenser. Men jeg har oppdaget at bruken av lys og ikoner har mye å si for de som ikke har ord, eller kan bruke ord. I eukaristin brytes brødet, og vi får smake brød og vin, og får del i Herrens legeme og blod. Vi har røkelsen som dufter av himmel og tilbedelse. Alt dette gjør det mulig å sanse Gud, og "smake og se at Herren er god." (Salme 34,9) Vi er langt rikere enn vi tror, om vi bare våger å se den rikdommen som finnes i Kirkens gode tradisjon. Bildet viser en liten gruppe fra Arken fellesskapet i Toronto Canada. Til høyre ses presten Henri J.M. Nouwen, som forlot en prestisjefylt stilling ved et av de ledende universitetene i USA, for å bli prest for en kommunitet bestående av funksjonshemmede og funksjonsfriske. Nouwen, som er en av de som har hatt stor betydning for min egen åndelige utvikling, døde av et hjerteinfarkt i 1996. Han er en av de mange romersk katolske brødre som har vært og fremdeles er åndelige veiledere for meg. Jeg hører gjerne reaksjoner på hvordan man kan integrere funksjonshemmede i våre gudstjenester. Hvordan kan vi gjøre det uten at vi bruker dem som objekt for vår nestekjærlighet og profesjonelle kompetanse, slik at vi får bekreftet vår egen verdi og gitt oss selv æren? Hvordan kan vi se deres egenverdi, og at de er mennesker som kan hjelpe oss videre? Gjennom mennesker med fysiske og mentale handikap har jeg oppdaget mine egne sår, og mitt eget mørke. Det takker jeg Gud for idag.
onsdag, februar 14, 2007
Å skue den åndelige virkeligheten i stillheten
Forutsetningen for å kunne forstå det hellige er en djup ydmykhet og en djup indre enfoldighet. Det handler om å senke seg ned i Guds-Ordets hav, slik at Ånden, Den Hellige Ånd, får gjennomtrenge oss helt og gjøre oss til mennesker som skuer, ja betrakter, den åndelige virkeligheten og oppdager at den er like virkelig som den virkelighet som omgir oss. Det er en hemmelighet dette: det vi ikke har skuet, kan vi heller ikke ta imot eller begripe. Ordet må nemlig fødes i oss, ellers tjener det til ingenting. Uten at det fødes i oss blir det bare ord. Hvordan skal det moderne hastige menneske forstå dette? Men det finnes ikke noe viktigere enn å søke Gud, og vi må ikke la noe i verden og det som omgir oss, forstyrre denne omgangen med Gud i stillheten. Vi må oppsøke stillheten innfor Guds ansikt, og ta oss tid til å bli så stille i vårt indre, at jeg bader i Hans stillhet, til den gjennomtrenger meg slik luften gjennomtrenger vår kropp. Vi har alle en reservert plass ved Guds hjerte. Den som vil møte Gud, trenger bare å bli stille - da er møtet uunngåelig.
Utilgjengelig for mennesker - tilgjengelig for Gud
tirsdag, februar 13, 2007
Fest aktertrossen ved steinen
Vårt viktigste kall: Å bøye oss ned i tilbedelse
Denne enkle strektegningen betyr mye for meg. Jeg har kopiert den og limt den inn på forsatsbladet i Bibelen min. Den uttrykker mitt viktigste kall, kallet som tilbeder. Det kallet går foran mitt kall som forbeder. "Men den time kommer, og er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For det er slike tilbedere Faderen vil ha," sier Jesus i Joh 4,23. I 1960, mens misjonæren Dean Denler, lå på sykehuset med uhelbredelig kreft, ble lovprisning og tilbedelse enda viktigere enn før. Til sin kone, Ruth, sa han: "Det kommer en tid da jeg skal prise Gud i all evighet, men bare her på jorden kan jeg bringe glede til Guds hjerte ved å prise Ham midt i smertene." Mens han sitter fengslet beskriver apostelen Paulus, sin sterkeste lengel og håp: "Så er det min lengsel og mitt håp at jeg ikke skal bli til skamme i noe, men at Kristus nå som alltid, må bli æret ved mitt legeme i all frimodighet, enten det skjer ved liv eller død." (Fil 1,20) I sin kamp mot nazismen under 2.verdenskrig sa Dietrich Bonhoeffer: "Når Gud kaller et menneske, ber han ham komme og dø." Med dette Bonhoeffer om selvlivets død, om å ta opp sitt kors daglig for å følge Jesus. Men for ham selv skulle det vise seg at disse ordene skulle få en mye mer bokstavelig betydning. 39 år gammel, helt mot slutten av krigen, ble han tatt ut av fengslet og hengt for sin modige motstand mot Hitler. Han sa dette idet han forlot cellen sin: "Dette er slutten, men for meg er det begynnelsen på livet." De kunne drepe kroppen hans, men de kunne ikke stoppe tilbedelsen hans. Jeg ber om å få være en ustoppelig, ja uslokkelig tilbeder, som tilber Herren under alle forhold. Også på de vanskelige dagene - ja, kanskje nettopp da. Jeg er ikke der hvor dette fungerer hundrede prosent, men jeg øver meg. Jeg øver meg på å praktisere ordene fra Ef 5,20: "Takk alltid vår Gud og Far for alt i vår Herre Jesu Kristi navn."
Sangerne ved Glasshavet
I disse dager lever jeg med apostelen Johannes og hans Apokalypse. Jeg tror vi snart står foran oppfyllelsen av mye av det som står skrevet der. Nå er jeg spesielt opptatt av scenen fra Åp 15. Om Sangerne ved Glasshavet. "Og jeg så noe som lignet et hav av glass, blandet med ild. De som hadde seiret over dyret og dyrets bilde og over tallet for dyrets navn, så jeg stå ved glasshavet med Guds harper i hånd. De synger Guds tjener Moses' sang og Lammets sang, og sier: Store og underfulle er dine gjerninger, Herre Gud, du Allmektige! Rettferdige og sanne er dine veier, du folkenes konge. Hvem skulle ikke frykte deg Herre, og ære ditt navn? For du alene er hellig. Alle folkene skal komme og tilbe for ditt åsyn, for dine rettferdige dommer er blitt åpenbare." Hvem er disse sangerne ved Glasshavet? Det er martyrer. De har seiret og står nå like foran Guds trone, med all dens herlighet. Og de tilber. De har utstått lidelser og forsakelser, de har bestått prøven. Nå tilber de Ham som all ære tilkommer. Tenk hvilken tilbedelse som venter oss i himmelen. Tenk hvilke stemmer vi vil få høre. Harmonien, skjønnheten. Men det begynner her nede - i det ufullkomne. I hverdagene. I de bratteste bakkene. En av mine favorittsanger er Emil Gustafsons: Hvor underlig er du i alt hva du gjør. Der finnes setningen: "Vi bøyer oss ned i tilbedelse der..." Det er vårt viktigste kall.
Hvor underlig er Du i alt hva Du gjør! Hvem kan dine veier forstå? Men ett er dog sikkert: Den vei Du meg før, for meg er den beste å gå.
Du vet ei, mitt barn, hva jeg gjør her på jord. Men du skal få se det engang. Urolige hjerte, hva sørger du for? Din prøvelsestid er ei lang.
O Herre, du veier i tusentall har, Og hvilken Du velger for meg. Får være det samme når blott Du meg tar Til himmelen sammen med Deg.
Vi bøyer oss ned i tilbedelse Og synger med engler i kor. O, Herre, rettferdig og nådig Du er, I alt hva Du gjør, er Du stor.
Jeg venter tålmodig, tilfreds med min lodd Til engang hvert hvorfor får svar. En arv uten like hos Gud jeg har fått Det herlige håpet jeg har.