torsdag, november 19, 2020

Tragedien i Kaukasus

En tragedie har funnet sted i Kaukasus. Ofrene er nok en gang kristne armenere og verden vender dem ryggen. Også det kristne Vest. Engasjemtet blant trossøsken i Europa og Norge er ikke stort for det som skjer i Nagorno-Karabakh, elller Karvatsjar som armenerne kaller området. Etter seks ukers kamphandlinger drives kristne armenere på flukt. De må forlate sine hjem, sine kirker og sine klostre. De pakker med seg sine vakre ikoner og det de klarer å få med seg, før de muslimske aserbajdsjanerne tar over. Mange setter fyr på hjemmene sine. De vil ikke etterlate noe til muslimene når de tar over dette fjellområdet. 

Jeg har så langt ikke registrert noe engasjement verken hos Mellomkirkelig råd, norske biskoper eller frikirkelige ledere.

Nagorno-Karabakh er en fjellrik enklave som ligger innenfor grensene av Aserbajdsjan. Befolkningen som bor her er i all hovedsak armenere. Etter krigen som brøt ut i kjølvannet av Sovjetunionens kollaps, har denne enklaven vært konrtrollert av styrker lojale til Armenia. De har erklært en uavhengig republikk, men som ikke er anerkjent av noe annet land. I løpet av de sistre tre ti-årene har det vært en hel rekke forsøk på å finne en løsning. Ingen av dem har lykkes. 

Det vi har vært vitne til de siste ukene er noe nytt, og viser bare hvordan Tyrkia under Erdogan befester sin stilling som en maktfaktor i samtiden. Konflikten i Nagorno-Karabakh er symptomatisk for et nytt geopolitisk landsskap der Tyrkia og Russland både rivaliserer og samarbeider. Det er et kløktig og kynisk spill som har vidtrekkende konsekvenser ogsom tvinger Vesten stadig lenger ut på sidelinjen. Det ortodokse Armenia opplever at det ortodokse Russland svikter dem.

Kristne armenere har den siste tiden valfartet til det gamle klosteret Dadivank, som de frykter de ikke lenger vil kunne besøke når Aserbajdsjan overtar kontrollen. Ikoner, kirkeklokker, liturgiske bøket er blitt båret ut og fraktet bort. I landsbyen Tsjarektar har armenere hentet levningene etter sine døde. De frykter at aserbajdsjanerne vil finne glede i å skjende de kristnes graver. Hvoran den store flyktningestrømmen vil påvirke det fattige Armenia er uklart.  Men det kommer til å bli vanskelig. 

Her er en liste over historiske kirker og kulturelle minnesmerker som armenerne nå forlater og som kan vætre tapt for all fremtid.

• St. John the Baptist Church (1216-1238)
• Dadivank (4th century)
• Katoghike (9-11th century)
• Amaras Monastery (4th century)
• St. George of Tsitsernavank (4-5th)
• Gtchavank (4th-13th century)
• Yeghishe Apostle Monastery (Jrvshtik) (5th)
• White Cross of Vankasar (5th century)
• Dizapayt Kataro Monastery
• Holy Mother of God (5th century)
• Bread Bakery church (7-17 centuries)
• Okht Mokhrenisi Door Monastery (7-17th)
• St. Hakobavank Monastery in Kolatak (9th)
• The Holy Savior of Jori (9th century)
• St. Stephen of Tsmakahogh (9th-10th)
• Spitak Khach Monastery, Vank village, Hadrut (10th century)
• Chartar Yeghisha Kus Desert (12th round)
• St. George of Chankatagh (12th century)
• Khotavank (12-13th century)
• Karvachar Surb Astvatsatsin virgin desert (12-13th century)
• The Holy Savior of Paul (12th-13th centuries)
• Shoshkavank St. of Msmna
• Astvatsatsin (13th century)
• Horeka Monastery (13th century)
• Kavakavank (14th century)
• Gospel of St. Gayane the Virgin in the Desert (1616)
• Holy Resurrection of Hadrut (1621)
• Pirumashen (1641)
• Holy Mother of God of the Gospel (1651)
• St. Stephen of the Cross (1654)
• Shoshi New Church (1655)
• Holy Pandaleon of Berdadzor (Paris Pigeon) (1658)
• Ghondiants Desert of Moshkhmhat (1658)
• Haki St. Minas (1673)
• Church of St. Gregory of Herher (1676)
• The Holy Mother of God of Tsaghkavank, Tsakuri (1682)
• Yeritsmankants Monastery (1691)
• Masrik Church of Kashunik (1694)
• Desert Holy Savior (Napat) (17th century)
• Hochants St. Stepanos (17th century)
• Bovurkhan Monastery Complex (17th century)
• St. John the Baptist of Togh (1736)
• Holy Virgin of Khnatsakh (1740)
• St. Stephen of Padara (18th)
• Holy Mother of God of Mushkapat (18th century)
• Surb Astvatsatsin of Dashushen (1843)
• St. John the Baptist of Shushi (1847)
• The Holy Virgin of Nngi (1853)
• St. John Garabed of Martakert (1857)
• The Holy Mother of God of Aygestan (1860)
• The Holy Virgin Karin Dag (1862)
• Holy Savior of Shushi (1868-1887)
• Ashan Surb Astvatsatsin (1896)
• St. George of Astghashen (1898)
• St. George of Mataghis (1898)
• Holy Mother of God of Talish (19th century)
• Holy Savior of the Garmeragoudj (19th century)
• Holy Mother of God of Karaglkh (19th century)
• St. John the Baptist of Nor Shen (19th century)
• Holy Mother of God of Haghorti (19th)
• Holy Mother of God of Khnushinak (19th)
• Surb Astvatsatsin of Kolkhozashen (19th century)
• Holy Translators of Kaghartsi (19th)
• Surb Astvatsatsin of Lusadzor (19th)
• Holy Savior of Sarushen (19th)
• Surb Astvatsatsin of Karmir village (19th)
• St. Stephen of Khachen (19th century)
• St. Hripsime of Berdadzor (19th century)
• Surb Astvatsatsin of Nerkin Horatagh (1904)
• Holy Mother of God of the Apostle (1907)
• The Holy Ascension of Berdzor (1998)
• Holy Martyrs of Aghavno (2002)
• Holy Mother of God of Askeran (2002)
• St. Nerses the Great of Martuni (2004)
• Holy Garabed of Yeghtsahogh (2006)
• St. Sargis of Harutyunagomer (2006)
• St. Anton of Zaglik (2007)
• Holy Garabed of Nerkin Horatagh (2012)
• Holy Mother of God of Vaghuhas (2012)
• St. John the Baptist of Karaglkh (2013)
• St. George of Mets Shen (2013)
• Chartar St. Vardanants (2018)
295
18 comments
1.1K shares
Like
Share

Ingen kommentarer: