Peter Hoover, lederen for den anabaptistiske kommuniteten Rocky Cape Christian Community, forteller i en epost jeg mottok fra ham i går, om et besøk han gjorde til Schlesien rett etter kommunismens fall. Fra historiebøkene kjente Peter Hoover navnene fra disse områdene: Mittelwalde, Frankenstein, Habelschwerdt og Glatz. Men barna som lekte her snakket et annet språk enn det Peter kunne, og veiskilte angav andre navn på disse byene: Miedzylesie, Zabkowice Slaskie and Bystrzyca Klodzka. Det gamle tyske området Schlesien eksisterer ikke lenger.
Men det var her i det som nå er det polske området Slask, at anabaptister som Eberhard Arnold, Gabriel Ascherham, og Kaspar Schwenkfeld, som levde og arbeidet her, fant Jesus. Moravianerne flyktet også gjennom de Schlesiske fjellene for å komme finne frihet til å utøve sin tro. Men den Peter Hoover tenkte mest på denne kalde vinterdagen var en annen kjent skikkelse fra anabaptistenes tidligste historie: Peter Ridemann. Bildet viser en gammel bondegård i nærheten av Hirschberg i Schlesien. Dette var barndomshjemmet til Peter Ridemann.
"Nær 500 år etter at Peter Ridemann forlot sine foreldres hjem i Schlesien for å søke Guds rike, trekker jeg veksler dag for dag, på de radikale valgene han gjorde," skriver Peter Hoover.
Da Peter Ridemann var midt i tenårene, så var han allerede blitt en svært høy mann. "Lange-Petter", ble han kalt. Mens han var i tenårene ble han ferdig utdannet skomaker, og det var som skomaker han dro til Østerrike. I fjellene der traff han anabaptister, og gjennom dem kom han til tro på Jesus og ble døpt.
23 år gammel - 1529 - ble han ordinert som Ordets tjener. Det er denne benevnelsen anabaptistene gjerne brukte om sine pastorer. Ganske raskt ble han arrestert og tilbrakte tre år i fengsel. Det var mens han satt fengslet at han oppdaget sin gudgitte evne til å skrive. For sine fangevoktere skrev han ned sitt vitnesbyrd og tilkjennegav samtidig hva han trodde på. Mens han satt fengslet skrev han også: Wie Mann das Haus Gottes bauen soll und was das Haus Gottes sei, som oversatt til norsk kan bli noe slikt som: Hvordan bygge Guds hus og hva dette hus er.
I 1532 klarte han å flykte til Moravia, hvor han slo seg sammen med en kommunitet i Auspitz som ble ledet av Jakob Hutter, en sentral skikkelse i den anabaptistiske bevegelsen. Her traff han Katharia som han giftet seg med. Påfølgende år sendte denne kommuniteten, kjent som Hutterianerne, Ridemann ut på en ny misjonsreise. Ganske snart ble han arrestert på nytt, og satt denne gang fire år i fengsel. Han ble løslatt samme dag som politiet arresterte 136 menn og unge gutter tilhørende den anabaptistiske bevegelsen.
To måneder etter løslatelsen sendte kommuniteten i Auspitz Ridemann ut nok en gang i misjonens tjeneste. Denne gangen på en svært farefull reise til Tyskland. Underveis trøstet han og veiledet han troende. Flere hundre mennesker ble frelst. Han ble fanget og satt nå to nye år i fengsel. Det var i denne perioden han skrev sin nå så berømte bekjennelse. Den ble skrevet til Phillip av Hessen som hadde tatt ham til fange. Den dag i dag henter mange - lik Peter Hoover - sin inspirasjon til overgitt Kristusliv ved å lese denne boken. Dessverre er den ikke oversatt til norsk.
Løslatt på ny, og på vei tilbake til Moravia, legger Peter Ridemann sitt liv og sin tjeneste på nytt i Herrens hender, og overgir seg 100 prosent til å leve et radikalt liv i etterfølgelse og tro - koste hva det koste vil. Mottoet hans var: Alt for Jesus og Guds rike. En ny forfølgelsesbølge rammet anabaptistene. De ble tvunget til å flykte, denne gang måtte de leve i huler og katakomber som var hugget ut i fjellet. Før Peter Ridemann døde i Brodske i Slovakia, 50 år gammel, hadde han rukket å skrive tre bøker, en lang rekke brev med åndelig veiledning, samt 44 hymner.
4 kommentarer:
Tack för att du skriver om Ridemann. Jag har själv läst hans trosbekännelse. Du inspirerar mig att skriva om honom och i så fall lånar jag av dig och hänvisar till din blogg. Tack!
Jeg har latt meg inspirere av Peter Ridemann, og kommer til å skrive mer om ham i boken jeg skriver om anabaptistenes historie. Han er ikke trukket fram så ofte som de andre sentrale skikkelsene blant anabaptistene.
Herlig å lese om disse radikale kristne!Jeg håper vi får mye mer slikt stoff som dette på bloggen!
Jag hittade hela Peter Riedemans Confession of faith här http://www.plough.com/ebooks/pdfs/LoveIsLikeFire.pdf
Det är fritt att läsa och sprida den.
Legg inn en kommentar