søndag, juni 06, 2010

Vær på vakt mot Herodes' surdeig - den politiske kristne, del 4

I serien om Herodes' surdeig gjør vi nå et langt sprang fra Middelalderen og frem til vår egen nære historie. En ting er å forholde seg til keiser Konstantin og middelalderens mørke, noe annet er det når vi bringer dette aktuelle tema inn i vår egen tid. Et eksempel som vi har noe å lære av finner vi i historien til The Church of the Brethren tidlig på 1900-tallet.

The Church of the Brethren er en anabaptistisk retning som ble grunnlagt i 1708, og stod i utgangspunktet for anabaptistenes ikke-voldslinje.

På slutten av 1890-årene ble kampen mot alkoholen i det amerikanske samfunnet intensivert, og svært aggressiv. Blant metodistene, baptistene, presbyterianerne og kongregasjonalistene, var dette et tema som engasjerte. Predikanter som Billy Sunday (bildet) dro fra by til by og oppildnet folk til kamp mot alkoholen. Det hele kulminerte i et vedtak i Kongressen 18.desember 1917 hvor alkohol ble forbudt.

Forut for lovvedtaket i den amerikanske kongressen dannet ildfulle engasjerte evangeliske kristne små grupper som ble kalt "avholds-ligaer". Disse aktivistene dro fra dør til dør, og ba folk om å skrive under på opprop for å få regjeringen til å få slutt på salget av alkohol.

I utgangspunktet var de ulike anabaptistiske gruppene i USA imot disse aksjonene. De sa at de ikke trodde at denne verdens synder kunne løses ved politiske vedtak. Men etter som tiden gikk, og engasjementet var stort, fantes det de som slo seg sammen med disse aktivistgruppene. Dette gjaldt i all hovedsak The Church of the Brethren. Ikke så lang tid etter at dette skjedde, begynte enkelte også å engasjere seg politisk i andre saker og stilte til valg for ulike politiske verv. Dette var noe helt fremmed for anabaptistene, som helt siden reformasjonstiden har vært svært tydelige på skillet mellom religion og stat. De stemmer heller ikke ved valg. Det sterke engasjementet til enkelte innen The Church of the Brethren, førte til at hele dette kirkesamfunnet ble influert av den nye tenkningen.

Det hele kulminerte med at en av deres egne - Martin Grove Blumbaugh - ble valgt til guvenør for Pennsylvania.

Så skjer noe veldig interessant, og som i anabaptistiske kretser er helt uhørt:

Det bryter ut regelrette opptøyer i Pittsburg, og det satte de anabaptistiske ikke-volds prinsippene på en virkelig prøve. Guvenør Blumberg må sette inn militære styrker for å slå opprøret ned. Dermed var en anabaptist for første gang kommet i den situasjonen at han må ty til den verdslige makt for å løse et problem, og det også med hjelp av militære styrker som må utøve vold. En tydelig grense er tråkket over. Når Den første verdenskrig bryter ut får da også dette kolossale konsekvenser.

"Da advarte Han dem og sa: Vær på vakt, og vokt dere for fariseernes og Herodes' surdeig." (Mark 8,15)

Mer om det i neste artikkel.

(fortsettes)

1 kommentar:

Anonym sa...

SÅ interessant dette er! Jeg har ikke sett noen ta opp et slikt tema. Få kristne jeg kjenner er interessert i å snakke om krig/fred problematikken. De fleste jeg kjenner står for rettferdig krig prinsippet. Finner ikke det noe sted i NT. Så dette er til hjelp.