I mitt studium av anabaptismen har jeg funnet at flere av disse gruppene praktiserte menighetstukt, etter modell fra den første menighet. Både trosbekjennelsene fra Schleitheim og Dortrecht nevner utestegning og bann som virkemidler menigheten har, for å verne seg mot synd og vranglære. I trosbekjennelsen fra Schleitheim heter det: "
Medlemmer som synder åpenbart og som ikke vil ta imot formaning både en og to ganger, skal utelukkes av menigheten. " Fordi Gud ønsker at Hans menighet skal være hellig og uten flekker, så har Han gitt menigheten ansvaret med å ta tak i synd. Apostelen Paulus skriver om dette i 1.Kor 5, hvor han skriver om umoral i menigheten i Korint. I versene 6-8 og 12-13 skriver han: "Det dere roser dere av, er slett ikke noe godt. Vet dere ikke at at en liten surdeig syrer hele deigen? For hva har jeg med å dømme også dem som er utenfor? Er det ikke dem som er innenfor dere dømmer? Men dem som er utenfor, er det Gud som dømmer. Derfor: Driv denne onde ut fra dere!" Menigheten er kalt til å dømme de som er en del av søskenfellesskapet. Vi er alle syndere, og vi faller i synd. Det er ikke dette det her er snakk om, men det dreier seg om de som vi forbli i sine synder, og ikke vende om. For en del år siden møtte jeg en mann som levde sammen med tre kvinner samtidig. Han var fortsatt aktiv i menigheten, og så heller ikke noe galt med det han gjorde. Han mente det var en menneskerett å få tilhøre en menighet. I sitt brev til Timoteus, skriver apostelen Paulus, med en apostels myndighet: "De som synder, skal du irettesette i alles nærvær, slik at de andre også kan frykte." (1.Tim 5,20)
Medlemmer som synder åpenbart og som ikke vil ta imot formaning både en og to ganger, skal utelukkes av menigheten. " Fordi Gud ønsker at Hans menighet skal være hellig og uten flekker, så har Han gitt menigheten ansvaret med å ta tak i synd. Apostelen Paulus skriver om dette i 1.Kor 5, hvor han skriver om umoral i menigheten i Korint. I versene 6-8 og 12-13 skriver han: "Det dere roser dere av, er slett ikke noe godt. Vet dere ikke at at en liten surdeig syrer hele deigen? For hva har jeg med å dømme også dem som er utenfor? Er det ikke dem som er innenfor dere dømmer? Men dem som er utenfor, er det Gud som dømmer. Derfor: Driv denne onde ut fra dere!" Menigheten er kalt til å dømme de som er en del av søskenfellesskapet. Vi er alle syndere, og vi faller i synd. Det er ikke dette det her er snakk om, men det dreier seg om de som vi forbli i sine synder, og ikke vende om. For en del år siden møtte jeg en mann som levde sammen med tre kvinner samtidig. Han var fortsatt aktiv i menigheten, og så heller ikke noe galt med det han gjorde. Han mente det var en menneskerett å få tilhøre en menighet. I sitt brev til Timoteus, skriver apostelen Paulus, med en apostels myndighet: "De som synder, skal du irettesette i alles nærvær, slik at de andre også kan frykte." (1.Tim 5,20)
Til forsamlingene i Galatia området gir apostelen dette råd: "Søsken, hvis et menenske blir grepet i overtredelse, skal dere som er åndelige vise en slik til rette med en ydmyk ånd. Og pass dere selv, så dere ikke blir fristet." (Gal 6,1) Menigheten skal altså disiplinere sine medlemmer i den hensikt at de skal gjenopprette sitt forhold til Gud og menigheten. For fra Guds side heter det: "Herren er ikke sen med løftet, slik noen regner det for senhet. Men Han er tålmodig med oss, siden Han ikke vil at noen skal gå fortapt, men at alle skal komme til omvendelse." (2.Pet 3,9)
Men så finnes det tilfeller hvor mennesker velger å leve i åpenbar synd. Hva da? Hør hva Den Hellige Skrift har å si om dette: "Nå formaner jeg dere, søsken: Legg merke til dem som skaper splittelsene og er årsak til frafall fra den lære som dere er blitt undervist i. Ta avstand fra dem! For de som gjør slikt, tjener ikke vår Herre Jesus Kristus..." (Rom 16,17-18) For den som følger med på resultatet fra bispemøtet i Den norske kirke er det ikke vanskelig å se at de seks vranglærende biskopene er de som skaper splittelse i det store kirkefellesskapet, og da må vi ta avstand fra dem. Til forsamlingen i Tessaloniki skriver apostelen Paulus: "Men vi pålegger dere, søsken, i vår Herre Jesu Kristi navn å ta avstand fra alle søsken som lever upassende og ikke står fast i den overleveringen de mottok fra oss," (2.Tess 3,6) Og til medarbeideren Titus, skriver apostelen: "Et menneske som skaper splittelse ved sin vranglære, skal du avvise etter å ha formant ham en og to ganger, da du vet at en slik person er på villspor og lever i synd, han har fordømt seg selv." (Tit 3,10-11)
Problemet i dag er at man bare kan gå til en annen menighet, og fortsette å leve i sine synder. Da lever man på den billige nåden som Dietrich Bonhoeffer advarte mot, og som du kunne lese om på bloggen i går.
Bildet er hentet fra en husmenighet tilknyttet Mennonittene
10 kommentarer:
Guds frid bjornolav!
Jag instämmer med det du skriver om,både igår,och idag.
Jag vill sända till dej en dikt här som är så underbar.
Lidandets väg!
Lidandets väg genom världen
rätten och sanningen måste gå.Korset på Golgata lär oss
lidandets gåta förstå.
Lammet föraktat och plågat,
segrade när det led.
Ljus över livskampen strålar
härligt frånkorset ner.
Hoppet om makt och om ära
grusas vid korsträdets nakna stam.
Den som likt JESUS tillväxer,
växer till offerlamm.
Långfredagsundret förklarar,
undret i betlehem.
Mästarens fotspår oss leder
"upp till Jerusalem"
Hälsningar Karin Sverige
En avsporing fra meg som vanlig, men her er en teologisk test:
"Er du en fundamentalist?"
http://www.quizfarm.com/test.php?q_id=37517N
Mvh.
Lars
Mine svar ble:
Moderate: 92%
Evangelical 75%
Liberal Mainline: 38%
Fundamentally Fundamentalist 17%
Post/non-Christian 0%
PS: skal en slik test ha en verdi så må man svare ærlig. Forsøker man først og fremst å få det resultatet man ønsker får man det alltid til.
Mvh.
Lars
Interessant lesning. Som agnostiker/ikke-troende, men mer enn bare litt religionsinteressert, er det alltid greit med større innsikt i hvordan troende tolker bibelens ord. Det står respekt av den tydelighet BOH fremfører i sin tolkning av Bibelen. Som liberaler er jeg grunnleggende uenig i det meste av det du skriver - noe av det (særlig i forhold til det menneskesyn jeg opplever at du forfekter) finner jeg også skremmende, men du skriver så tydelig og er så konsekvent i forhold til din tolkning av Bibelen at det uansett gir godt grunnlag for å forstå.
Mvh Tor
Takk Karin, nok en gang for innholdsmettede dikt. Jeg deler dem med meg til mennesker som blir velsignet av dem, i likhet med meg.
Takk for innlegget, Tor. Jeg prøver bare å være meg.
Prøvde testen Lars, selv om det var vanskelig å finne den på den adressen du oppgir. Måtte søke på Quiz. Undersøkelsen bærer preg av å være amerikansk, og jeg mistenker at det er avgjørende hva du svarer med hensyn til King James oversettelsen. Men her er resultatene for mitt vedkommende:
Evangelikal 79%
Moderat: 48%
Fundamentalist: 38%
Liberal: 33%
Ikke kristen: 0
Oj, ganske overraskende resultat for Hansens vedkommende, synes jeg, i hvertfall for dem som kaller ham fundamentalist.
Jeg tok foresten testen omigjen, og da fikk jeg
79% moderat, 75% evangelikal, 33% fundamentalist, og 33 "vanlig liberal".
Ellers er jeg enig med deg Bjørn Olav om at mye trakk i moderat og liberal retning som ikke burdte det som F. eks å kunne Bibelen utenatt, hvorvidt Maria var jomfru hele livet (jesus hadde jo vitterlig yngre brødre selv om katolikkene, og noen andre mener ordet "bror" betyr "fetter"), etc.
Hand in Hand
with Little Sister Magdeleine "God took me
by the hand
and blindly
I followed."
"We must open wide our hearts"
"I believe more and more that we have not been created merely to achieve our own personal spiritual perfection. Neither have we been called to organise efficient, well-run communities.
"Our role is to prepare the ground and to sow the seed...
"The whole world is crying out to us. Faith is dying, the spark of love is fading, because there are not enough warm hearths of welcoming love in the world...
"I am sure that we must open wide our hearts and souls and the doors of our houses..."
Legg inn en kommentar