mandag, oktober 08, 2007

Palestinsk kristen drept på Gazastripen



Det er livsfarlig å være kristen på Gazastripen. Søndag ble Rami Ayyad, palestinsk kristen og leder for det palestinske bibelselskapets bokhandel i Gaza, funnet myrdet. Tilbake sitter hans gravide kone, og deres to små barn. Rami ble bare 26 år. Tidlig søndag morgen ble han funnet død i nærheten av bokhandelen han drev. Her solgte han både bibler og kristen litteratur. Liket hadde både skudd og knivskader, og spor etter tortur. Telefonen til Rami Ayyad skal ha blitt avlyttet en periode, og lørdag slo ukjente menn til og kidnappet ham. Simon Azazian, talsmann for Det palestinske bibelselskapets hovedkontor i Jerusalem, sier de tror at Rami ble drept på grunn av sin kristne tro.

Ekstreme muslimske grupper i det palestinske selvstyreområdet ønsker å drive ut de palestinske kristne. Omtrent 3200 av Gaza-stripens nesten 1,5 millioner innbyggere er kristne, og det blir stadig færre av dem. For kort tid siden ble en ny baptistkirke plantet på Gazastripen. Modermenigheten er baptistkirken i Betlehem.

La oss huske på våre palestinske brødre og søstre, og be for dem i denne svært vanskelige tiden, og la oss spesielt huske den unge enken etter Rami Ayyad og deres to barn. Rami Aayad ble gravlagt i går ettermiddag.

Foto: Suhaib Salem.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Drapet på denne mannen er ikke bare brutalt og bestialsk, men det viser også til fulle hva enkelte muslimer er i stand til å gjøre mot de kristne. Og Hamas gjør ingenting for å beskytte de få kristne palestina-araberne som er igjen.

Anonym sa...

Jeg er enig i første setning i hva anonym skriver. Men har han dekning for den andre setningen? Kan du grunngi din påstand at Hamas ikke gjør noen ting for å beskytte kristne palestine-arabere? Myndighetene (Hamas) har fordømt bortføringen og drapet. Og bibelbutikken i Gaza får tross alt åpent lov til å drive. Bibelselskapet blir verdsatt fordi de også gjør mye godt humanitært (diakonalt) arbeid. Tidligere har det vært bombeattentat mot bibelbutikken, og jeg har forstått det slik at myndighetene (Hamas) tok avstand også fra det. Selv om de er - etter vår forståelse - radikale muslimer, skal vi ikke av den grunn bare tenke negativt om dem.

Anonym sa...

En ting er å ta avstand fra drapet og bombeangrepet, noe annet er å iversette tiltak som kan beskytte de få kristne som er igjen mot overgrep. Og seriøst, Stærk, er det noe ved denne terroristorganisasjonen som vil de kristne eller jødene vel? Er ikke denne avstandstagen kun et spill for galleriet?

Anonym sa...

Anonym hadde altså ikke dekning for den andre setningen, ut over egne spekulasjoner.

Anonym sa...

Hvis Hamas hadde vært interessert i å verne de kristne på Gazastripen, hadde ikke dette drapet skjedd. Når bibelbutikken hadde vært utsatt for bombeangrep tidligere er det jo merkelig, at stedet ikke hadde politibeskyttelse. Men nå skal det jo bli spennende å se om Hamas vil etterforske dette drapet, og om de skyldige vil bli tatt og stilt for en rett.

Anonym sa...

Det er forskjell på å svartmale alt Hamas gjør og å hvitmale dem. Jeg vil ikke gjøre det siste. Hvordan deres evne og vilje er til å etterforske dette drapet, vet jeg ikke. Men jeg tror nok vi er hinsides virkeligheten hvis vi tenker oss at det er lov og orden i Gaza, med mulighet for politi til å beskytte alle som før har blitt utsatt for bombeangrep.

Nå vet ikke jeg akkurat hva myndighetene på Gaza har gjort, heller ikke hva de kommer til å gjøre. Men det er mulig å få en del rede på det. Frikirken støtter det palestinske bibelselskap, og vi lønner hun som er lederen på Gaza. Vi har også en medarbeider som arbeider for bibelselskapet, men ut fra Jerusalem. Så vi får en del informasjon. Vi får vel høre noe mer etter hvert. Men jeg undrer meg altså på at anonym (den ene av dem) kan være så kategorisk i sin bedømmelse. Bygger du det på konkret informasjon? Eller er det bare synsing? Det er all grunn til å være kritisk til mye av det Hamas står for, men det betyr jo ikke at de bare gjør gale ting.

For øvrig kan jeg anbefale bloggen til Frikirkens utsending til Det palestinske bibelselskap, Karin Riska: http://karinriska.blogspot.com/
Karin Riska var for øvrig tidligere leder for Frikirkens Israelsarbeid.

Anonym sa...

THE JERUSALEM DECLARATION ON CHRISTIAN ZIONISM

29-Aug-06
Local Heads of Churches In Jerusalem


"Blessed are the peacemakers for they shall be called the children of God." (Matthew 5:9)

Christian Zionism is a modern theological and political movement that embraces the most extreme ideological positions of Zionism, thereby becoming detrimental to a just peace within Palestine and Israel. The Christian Zionist programme provides a worldview where the Gospel is identified with the ideology of empire, colonialism and militarism. In its extreme form, it places an emphasis on apocalyptic events leading to the end of history rather than living Christ's love and justice today.

We categorically reject Christian Zionist doctrines as false teaching that corrupts the biblical message of love, justice and reconciliation.

We further reject the contemporary alliance of Christian Zionist leaders and organizations with elements in the governments of Israel and the United States that are presently imposing their unilateral pre-emptive borders and domination over Palestine. This inevitably leads to unending cycles of violence that undermine the security of all peoples of the Middle East and the rest of the world.

We reject the teachings of Christian Zionism that facilitate and support these policies as they advance racial exclusivity and perpetual war rather than the gospel of universal love, redemption and reconciliation taught by Jesus Christ. Rather than condemn the world to the doom of Armageddon we call upon everyone to liberate themselves from the ideologies of militarism and occupation. Instead, let them pursue the healing of the nations!

We call upon Christians in Churches on every continent to pray for the Palestinian and Israeli people, both of whom are suffering as victims of occupation and militarism. These discriminative actions are turning Palestine into impoverished ghettos surrounded by exclusive Israeli settlements. The establishment of the illegal settlements and the construction of the Separation Wall on confiscated Palestinian land undermines the viability of a Palestinian state as well as peace and security in the entire region.

We call upon all Churches that remain silent, to break their silence and speak for reconciliation with justice in the Holy Land.

Therefore, we commit ourselves to the following principles as an alternative way:

We affirm that all people are created in the image of God. In turn they are called to honor the dignity of every human being and to respect their inalienable rights.
We affirm that Israelis and Palestinians are capable of living together within peace, justice and security.
We affirm that Palestinians are one people, both Muslim and Christian. We reject all attempts to subvert and fragment their unity.
We call upon all people to reject the narrow world view of Christian Zionism and other ideologies that privilege one people at the expense of others.
We are committed to non-violent resistance as the most effective means to end the illegal occupation in order to attain a just and lasting peace.
With urgency we warn that Christian Zionism and its alliances are justifying colonization, apartheid and empire-building.
God demands that justice be done. No enduring peace, security or reconciliation is possible without the foundation of justice. The demands of justice will not disappear. The struggle for justice must be pursued diligently and persistently but non-violently.

"What does the Lord require of you, to act justly, to love mercy, and to walk humbly with your God." (Micah 6:8)

This is where we take our stand. We stand for justice. We can do no other. Justice alone guarantees a peace that will lead to reconciliation with a life of security and prosperity for all the peoples of our Land. By standing on the side of justice, we open ourselves to the work of peace - and working for peace makes us children of God.

"God was reconciling the world to himself in Christ, not counting men's sins against them. And he has committed to us the message of reconciliation." (2 Cor 5:19)

His Beattitude Patriarch Michel Sabbah
Latin Patriarchate, Jerusalem

Archbishop Swerios Malki Mourad,
Syrian Orthodox Patriarchate, Jerusalem

Bishop Riah Abu El-Assal,
Episcopal Church of Jerusalem and the Middle East

Bishop Munib Younan,
Evangelical Lutheran Church in Jordan and the Holy Land

Anonym sa...

By Gideon Levy

It was a pretty quiet year, relatively speaking. Only 457 Palestinians and 10 Israelis were killed, according to the B'Tselem human rights organization, including the victims of Qassam rockets. Fewer casualties than in many previous years. However, it was still a terrible year: 92 Palestinian children were killed (fortunately, not a single Israeli child was killed by Palestinians, despite the Qassams). One-fifth of the Palestinians killed were children and teens - a disproportionate, almost unprecedented number. The Jewish year of 5767. Almost 100 children, who were alive and playing last New Year, didn't survive to see this one.

http://www.haaretz.com/hasen/spages/907708.html