Roy-Olav fra Bergen har etterlyst en definisjon på erstatningsteologien, og hva som er kildene for min definisjon.
Erstatningsteologien er det lærdomsvær som går ut på at Gud har forkastet det "gamle Israel" og erstattet det med "Kirken". Alle Det gamle testamentes løfter gjelder nå, i følge disse teologene, "Kirken" i egenskap av "det nye Israel". Dette er en utvikling vi ser tidlig i menighetens historie. Den første menighet mistet nemlig ganske raskt av syne Israels spesielle stilling og rolle og Faderens pakts-kjærlighet til sin førstefødte sønn. Snart hadde en anti-jødisk kreftsvulst begynt å infisere dens rekker.
Når det gjelder kildematerialet mitt så støtter jeg meg til Dr. Michael L. Brown som er professor i hebraisk bibelhistorie og jødedom og er rektor for Messiah Biblical Institute og Graduate Schoool of Theology, til kirkefedrenes skrifter som jeg har studert ganske inngående, til Eusebios kirkehistorie og til frimenighetenes historie.
Det er interessant å se det skiftet som skjer hos kirkefedrene når det gjelder synet på jødene. Denne utviklingen må sees som ledd i prosessen en stadig mer selvbevisst institusjonskirke for å styrke sin stilling i forhold til jødedommen. Til å begynne med møter vi dem samme ånd som vi møter hos apostelen Paulus i Rom 9,10 og 11. Men dette forandret seg raskt.
I den vesterlandske delen av kristenheten var det første rekke Tertullian (død 220) og Augustin (354-430) som utformer polemikken mot jødedommen. I den øst-romerske delen av kristenheten er det Justinian (ca 150) og Origenes som fører den teologiske kampen, men det er verd å merke seg at er uten de grove anklagene som er så typiske for holdningene i vest. Men med tiden overtok den vestlige holdningen også her. Eusebios av Cæsarea (265-340) og Johannes Chrysostomos (354-407) er erstatningsteologiens fanebærere i Østkirken.
På denne tiden er kirkens standpunkt til jødedommen og dermed også til jødene som folkegruppe klart utformet. Vi kan sammenfatte dette slik:
1, Jødene "drepte" Jesus ved å tvinge fram Hans korsfestelse.
2. Jødenes stilling som Guds eiendomsfolk ble opphevet da de forkastet Jesus. Ødeleggelsen av Jerusalem var et tegn på Guds dom. Riket ble tatt fra dem og gitt til hedningene.
3. Etter at de var forkastet, var jødenes historiske oppgave å presentere et negativt vitnesbyrd for verden. Se hvordan Gud handler med et folk som Han har forkastet.
Som en avslutning på denne artikkelen kan jeg gi et konkret eksempel på det synet Johannes Chrysostomos hadde på jødene. I følge ham er:
"synagogen verre enn en bordell ... den er en hule full av kjeltringer og tilholdssted for ville dyr ... tempel for demoner, for avgudsdyrkelse... tilfluktsted for røvere og banditter, og en grotte full av djevler. (Den er) en kriminell forsamling av jøder .... et møtested for Kristi mordere ... et hus verre enn en drikkebule... en røverhule, et hus med dårlig rykte, en bolig for synden, et tilfluktsted for djevler, et svelg og en avgrunn av fordervelse ...." Når det gjelder det jødiske folket, hadde Chrysostomos, den som ble kalt for kirkens gullmunn, følgende kommentar: "Jeg ville sagt det samme om deres sjeler." Og videre: "Jeg for mitt vedkommende hater synagogen ... jeg hater jødene av samme grunn."
Sitatene er hentet fra Malcom Hay: The Roots of Christian Anti-Semittism. New York, Liberty Press, side 27)
(fortsettes)
Erstatningsteologien er det lærdomsvær som går ut på at Gud har forkastet det "gamle Israel" og erstattet det med "Kirken". Alle Det gamle testamentes løfter gjelder nå, i følge disse teologene, "Kirken" i egenskap av "det nye Israel". Dette er en utvikling vi ser tidlig i menighetens historie. Den første menighet mistet nemlig ganske raskt av syne Israels spesielle stilling og rolle og Faderens pakts-kjærlighet til sin førstefødte sønn. Snart hadde en anti-jødisk kreftsvulst begynt å infisere dens rekker.
Når det gjelder kildematerialet mitt så støtter jeg meg til Dr. Michael L. Brown som er professor i hebraisk bibelhistorie og jødedom og er rektor for Messiah Biblical Institute og Graduate Schoool of Theology, til kirkefedrenes skrifter som jeg har studert ganske inngående, til Eusebios kirkehistorie og til frimenighetenes historie.
Det er interessant å se det skiftet som skjer hos kirkefedrene når det gjelder synet på jødene. Denne utviklingen må sees som ledd i prosessen en stadig mer selvbevisst institusjonskirke for å styrke sin stilling i forhold til jødedommen. Til å begynne med møter vi dem samme ånd som vi møter hos apostelen Paulus i Rom 9,10 og 11. Men dette forandret seg raskt.
I den vesterlandske delen av kristenheten var det første rekke Tertullian (død 220) og Augustin (354-430) som utformer polemikken mot jødedommen. I den øst-romerske delen av kristenheten er det Justinian (ca 150) og Origenes som fører den teologiske kampen, men det er verd å merke seg at er uten de grove anklagene som er så typiske for holdningene i vest. Men med tiden overtok den vestlige holdningen også her. Eusebios av Cæsarea (265-340) og Johannes Chrysostomos (354-407) er erstatningsteologiens fanebærere i Østkirken.
På denne tiden er kirkens standpunkt til jødedommen og dermed også til jødene som folkegruppe klart utformet. Vi kan sammenfatte dette slik:
1, Jødene "drepte" Jesus ved å tvinge fram Hans korsfestelse.
2. Jødenes stilling som Guds eiendomsfolk ble opphevet da de forkastet Jesus. Ødeleggelsen av Jerusalem var et tegn på Guds dom. Riket ble tatt fra dem og gitt til hedningene.
3. Etter at de var forkastet, var jødenes historiske oppgave å presentere et negativt vitnesbyrd for verden. Se hvordan Gud handler med et folk som Han har forkastet.
Som en avslutning på denne artikkelen kan jeg gi et konkret eksempel på det synet Johannes Chrysostomos hadde på jødene. I følge ham er:
"synagogen verre enn en bordell ... den er en hule full av kjeltringer og tilholdssted for ville dyr ... tempel for demoner, for avgudsdyrkelse... tilfluktsted for røvere og banditter, og en grotte full av djevler. (Den er) en kriminell forsamling av jøder .... et møtested for Kristi mordere ... et hus verre enn en drikkebule... en røverhule, et hus med dårlig rykte, en bolig for synden, et tilfluktsted for djevler, et svelg og en avgrunn av fordervelse ...." Når det gjelder det jødiske folket, hadde Chrysostomos, den som ble kalt for kirkens gullmunn, følgende kommentar: "Jeg ville sagt det samme om deres sjeler." Og videre: "Jeg for mitt vedkommende hater synagogen ... jeg hater jødene av samme grunn."
Sitatene er hentet fra Malcom Hay: The Roots of Christian Anti-Semittism. New York, Liberty Press, side 27)
(fortsettes)
16 kommentarer:
Frid BjornOlav!
Her kommer en liten helsning fra New York.Jag er mycket tacksam for dina forboner bjornOlav!Ma Herren rikligen velsigne dej!Jag er verkligen tacksam till Jesus,att jag har fatt prata med mina barnbarn om himlen! Vet du BjornOlav,ner mine barn var sma so var jag inte frelst,derfor so talade jeg inte just nanting om Jesus med dom.Jag blev frelst som 15-aring,sedan efter ett ar so blev jag avfalling.So for 8-ar sedan so gjorde jag en hel omvendelse till Jesus,och po den vegen er det.So derfor so er det so underbart att fo tala med mina barnbarn om Jesus.Och jag har den fortrostan pa Jesus att Han ska frelsa hela min familj.
Derfor er jag so tacksam,BjornOlav att vi for be for varandra!
So,nu vet du lite mer om mej.
Her sender jag till dej ett litet citat som jag har i min bibel.
;"Rekna inte med dina egna krafter och din egen formoga,de recker enda inte till.
REKNA MED GUD,och Hans formoga,och Hans krafter, so skall du fa uppleva att de alltid recker till for deg".
Gud velsigne deg BjornOlav,och de dine.Helsar Karin.
Det meste du skriver her har jo ingenting med erstatningsteologi å gjøre.
Det er egentlig bare følgende setning som angår erstatningsteologi.
Resten forklarer i beste fall en utvikling som bla. førte til erstatningsteologien, men også antisemittisk teologi uten at den antisemittiske teologien du beskriver i seg selv har noe med erstatningsteologien å gjøre, selv om den raskt blir en betingelse for antisemittisk teologi.
Men det er forsåvidt interessant at Christian Identity grupper som Ku Klux Klan (som nå er etablert i Norge, og holder faste Gudstjenester), og Aryan Nations gjerne fokuserer på at de er det sanne Israel.
Mvh.
Lars
Lars:
Du skriver:
"Det meste du skriver her har jo ingenting med erstatningsteologi å gjøre.Det er egentlig bare følgende setning som angår erstatningsteologi."
Dette er omtrent ubegripelig.
1. Hva er da erstatningsteologi?
2. Hva mener du med "følgende setning"? Det er umulig å vite hva du sikter til med dette.
Det siste du nevner med Ku Klux klan har da intet å gjøre med det jeg skriver om.
Whooops!
Glemte sitatet, som var det eneste som definerte hva erstatningsteologi er:
"Erstatningsteologien er det lærdomsvær som går ut på at Gud har forkastet det "gamle Israel" og erstattet det med "Kirken". Alle Det gamle testamentes løfter gjelder nå, i følge disse teologene, "Kirken" i egenskap av "det nye Israel"."
Riktignok er det upresist da en erstatningsteolog ikke nødvendigvis sier at Gud har forkastet jødene, men snarere har inkludert alle. Det involverer altså ikke i erstatningsteologens øyne en forkastelse (i annen grad enn du selv står for ved at du sier at en jøde kun kan bli frelst ved troen på kristus Jeusus.)
Mvh.
Lars
Grunnen til at jeg nevnte Ku Klux Klan er at de står for en erstatningsteologi, hvor de utgjør det nye Israel.
Det hadde altså en relevanse ved at en del som står for en antisemittisk teologi gjerne er erstatningsteologer.
Men likefullt er det ikke slik at en erstatningsteolog automatisk står for en antisemittisk teologi.
Karin:
Takk for hilsnen fra New York. Jeg har aldri vært der, men det skulle jeg gjerne ha vært! Får du muligheten til å besøke David Wilkersons menighet: Times Square Church? Det hadde jo vært kjempeflott, men det er ikke sikkert det passer inn i ditt øvrige program.
Så godt å høre at du fant Jesus igjen! Og takk for verset. Det skal jeg ta med meg inn i mine litt tunge hverdager som jeg opplever nå. Gud velsigne deg rikelig.
Det var ubegripelig fordi definisjonen som er gitt er nemlig definisjonen på erstatningsteologien. Jeg vil med disse artiklene påpeke utviklingen fra den tidlige kirkens historie. Fra denne historien kan vi også se hva erstatningsteologien representerer.
Ku Klux klan i Norge er nok veldig marginalt, og derfor veldig lite interessant i denne sammenhengen.
Den såkalte "inkluderingsteologien" er interessant, men den tar altså grunnleggende feil. Den velger altså å se bort fra Guds løfter gitt til Israel, og representerer dermed en form for liberal teologi, i det den fornekter Guds ord om Israels folk og land og viktige sider ved det Jesus selv sier i sin undervisning om endetiden.
Bjørn Olav:
Jeg lurer på om vi snakker litt forbi hverandre.
Jeg var i all hovedsak enig i definisjonen som kom frem i den delen av ditt innlegg som jeg siterte:
"Erstatningsteologien er det lærdomsvær som går ut på at Gud har forkastet det "gamle Israel" og erstattet det med "Kirken". Alle Det gamle testamentes løfter gjelder nå, i følge disse teologene, "Kirken" i egenskap av "det nye Israel"."
Det var resten av innlegget jeg mente ikke i seg selv har noe med erstatningsteologi å gjøre som F. eks synet på jøder som "kristusmordere".
Og ta eksempelet mitt om Ku Klux Klan for hva det var. En liten digresjon. (forøvrig snakket jeg om hele den internasjonale Christian Identity bevegelsen, og ikke bare KKK isolert.)
Mvh.
Lars
Jeg mener altså at erstatningsteologien og "inkluderingsteologien" har flere likhetstrekk, og at begge har samme røtter.
Inkluderingsteologien fornekter jo også vesentlige sider ved Guds ord.
Ku Klux Klan høres ut som en fin klubb for Hansen.
Er ikke de bibeltro?
Sier Ivar Kvistum, som fortsetter å skrive på bloggen, til tross for at han har fått beskjed om at han er utestengt pga at han ikke respekterer bloggens publiseringsregler. Men dette er Kvistums debattnivå. Han kan sjikanes kunst.
Allerede de apostoliske fedrene (tidlig litteraturgruppe som oppstod i oldkirken) vektlegger avstanden til jødisk tro/jødene. Ifølge Barnabasbrevet (130 e.Kr.) hater Gud alle de jødiske budene om mat, omskjæring og fester. Og Didaché (100) oppfordrer til faste på andre dager enn "hyklerne".
Vil bare si til Bjørn Olav at du er modig. Det er ikke mange kristenledere i Norge som så klart står fram og forkynner hva Bibelens sier om disse ting (Israel, homofili, disippelskap m.m.)Gud velsigne deg, og må Han gripe inn når det gleder din helse
Takk for innspillet Geir. Det er dessverre mye grums å finne, når man begynner å granske disse skriftenes omtale av jødene.
Takk rusvi. Det er godt å få støtte i en særdeles turbulent tid med mye motstand, og med en kropp som krangler mye for tiden. Takk for forbønn. Det er jeg veldig glad for. Måtte Gud rikelig velsigne deg tilbake.
Siden jeg er nevnt i bloggteksten her, vil jeg opplyse om at jeg har lagt ut en kortversjon av erstatningsteologien min på bloggen min. Den samsvarer sikkert med som her bli omtalt som "den urene elv".
Legg inn en kommentar