søndag, november 28, 2010

Kampen for den overleverte troen, del 6

Det var keiser Theodosius II som innkalte til det tredje økumeniske kirkemøtet. Dette ble holdt i Efesos i 431. Man var enda ikke ferdig med striden rundt Nestorius. Biskop Kyrillos og fraksjonen fra Alexandrua dominerte dette kirkemøtet. Nestorius ble avsatt og kirkemøtet bestemte også at de opprettholdt den nye tittelen til jomfru Maria: Theotohos, eller gudføderske.

Kirkemøtet i Efesos betydde ikke slutten på den kristologiske striden, ettersom keiseren og biskopene hans kjempet for å forlike de antiokenske og alexandrinske fløyene. Ikke lenge etter at kirkemøtet var avsluttet ble biskop Kyrillos tvunget til å undertegne det vi kan kalle en "gjenforeningsformulering". Denne var faktisk utarbeidet av den antiokenske teologen Theodoret av Cyrrhus. Dette dokumentet, som inneholdt uttrykket "en forening av to naturer" ved beskrivelsen av Kristus, virket på tilhengerne til biskop Kyrillos som et fullstendig nederlag for den alexandrinske teologi. Og striden fortsatte.

I årene etter dette drev innflytelsesrike prester i både Alexandria og Konstantinopel teologien som biskop Kyrillos stod for enda lenger og erklærte til slutt at det kun er èn, guddommelig natur i Kristus.

Et nytt kirkemøte ble holdt i Efesos i 449. Det avsatte pave Leo 1, som hadde forfattet et læreskrift, kalt "Tome". I dette uttrykte han sin tilslutning til en definisjon av Kristus med to naturer.

(fortsettes)

På maleriet ses biskop Ambrosius og keiser Theodosios.

4 kommentarer:

Biskop Kyrillos sa...

Käre vän och broder i Kristus. Du skriver år 451 för det 3:e Ekumeniska kyrkomötet i Efesos, men du menar väl 431?
451 hölls det 4:e Ekumeniska kyrkomötet i Chalkedon. Och där emellan den så kallade "rövarsynoden" 449 i Efesos.

Bjørn Olav sa...

Du har så rett så rett. Slurv fra min side. Beklager. Det ble sent i natt før jeg ble ferdig med denne artikkelen.

Anonym sa...

Har to spørsmål.
1. Hvilke kilder og på hvilke grunnlag diskuterte deltakerne på kirkemøtene? Jeg går ut i fra at de hadde bibler og at bibelen var det sentrale. Men hadde de andre henvisninger/kilder i diskusjonene sine?
2. Har "vedtakene" henvisninger til bibelen og ellers grundige begrunnelser? Jeg går ut i fra det. Hvor kan man lese disse?

Hilsen
Thomas i S.

Broder i Kristus sa...

Er i Egypten nå å opplever den dype hjerte bønnen som er i kirkene.Ord blir fattige når man opplever gavene Jesus åpnet for i hjertene av den dype medfølende kjærlighet som har Guds egen i seg. Copterene ber meg si til alle kristene i Norge "be for oss" Dem er lys for dette området for Jesus i bønn natt og dag.våk og be