fredag, november 21, 2008

Brødsbrytelsens betydning slik jeg ser den



I går fikk jeg følgende spørsmål på bloggen: "Hvilket syn har du på nattverden og sakramentene? Hva legger du i dem?" Jeg er veldig glad for å få slike spørsmål!

I den tradisjon jeg står i regner vi med to sakramenter: dåp og nattverd.

Den vanligste måten å se nattverden på er at det er et minnemåltid. Det er også min oppfatning, men jeg kan ikke lenger se på nattverden "bare" som et minnemåltid. At dette er et måltid for å minnes taler jo Den Hellige Skrift klart og tydelig om: "For jeg har mottatt fra Herren det som jeg også har overgitt til dere, at Herren Jesus den natt da han ble forrådt, tok et brød, takket, brøt det og sa: Dette er mitt legeme, som er for dere. GJØR DETTE TIL MINNE OM MEG. Likeså tok han også kalken etter aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod. GJØR DETTE, SÅ OFTE SOM DERE DRIKKER DEN, TIL MINNE OM MEG." (1.Kor 11.23-25)

Men allerede her i 1.Kor 11 ser vi en annen side av nattverden: "For så ofte som dere eter dette brød og drikker denne kalk, FORKYNNER DERE HERRENS DØD, INNTIL HAN KOMMER." (1.Kor 11,26) Med andre ord: Brødsbrytelsen er ikke bare et minnemåltid, det er også i aller høyeste grad forkynnelse, og da satt i en eskatologisk sammenheng. Brødsbrytelsen er en eneste stor preken om Jesu soningsdød, og når vi feirer nattverden er det dette vi forkynner frem til Jesus kommer igjen!

En tredje side ved brødsbrytelsen er at det er et fellesskapsmåltid. "Velsignelsens kalk som vi velsigner, er den ikke samfunn med Kristi blod? Brødet som vi bryter, er det ikke samfunn med Kristi legeme? Fordi vi er ett brød, er vi ett legeme enda vi er mange. For vi har alle del i det ene brød." (1.Kor 10,16-17)

Dette er en side ved brødsbrytelsen vi ikke skal se lettvint på, for om vi fikk øynene opp for hvilken betydning dette har, så ville vi forstå enda bedre betydningen av hvorfor vi feirer nattverd. Nå vi gjør det minnes vi Jesu soningsdød og Hans oppstandelse, vi forkynner dette, hva det i praksis innebærer: syndernes forlatelse og legedom for våre sykdommer, og vi får samfunn med resten av Kristi kropp! Brødsbrytelsen gir oss del i Kristi kropp!

Og her er vi inne på noe særdeles viktig i denne sammenhengen: Etter min mening har vi gjort en stor feil! Vi har tatt brødsbrytelsen ut av sin sammenheng, og gjort den til noe helt spesielt. Vi får noen oblater og litt vin i et beger, enten ved at vi går frem for å ta det imot, eller vi sitter i benkeradene. Slik var ikke opprinnelsen! Jeg finner ingen bibelsk begrunnelsen for at vi feirer nattverd slik det gjøres i våre frikirkelige sammenhenger i dag! Hvor står det noe om at vi skal gå frem eller sitte i benkeradene, og motta et lite stykke brød og litt vin? Det som står er følgende: "Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, velsignet det og brøt det ....." (Matt 26,26flg)

Opprinnelsen var et måltid mat! Mens de spiste sammen, tok Jesus et brød, brøt det. Selve ordet "nattverd" betyr egentlig "kveldsmat". Tenk om vi kunne vende tilbake til originalen. Da hadde vi også fått et bedre forståelse av fellesskapets betydning.

Brødsbrytelsen - jeg velger å bruke denne benevnelsen da jeg både synes den er vakker og bibelsk uangripelig, ble også feiret langt oftere enn vi gjør i dag. "Hver dag kom de trofast og med ett sinn sammen i templet, og i hjemmene brøt de brødet, og holdt måltid med fryd og hjertets enfold." (Apgj 2,46) Her ser vi igjen koblingen mellom brødsbrytelsen og måltidsfellesskapet. Det skjer noe når vi spiser sammen. Det er en god måte å ha fellesskap på. Min mening er at hver gang vi kommer sammen som menighet, skal vi spise sammen og bryte brødet. Av de nevnte grunner som jeg her har gitt:

1. Vi minnes Jesu soningsdød.

2. Vi forkynner Hans døds og oppstandelses betydning for våre synderes forlatelse og helbredelse for våre kropper. "Ved hans sår har vi legedom." Jeg henviser til det siste hver gang jeg tar del i brødsbrytelsen, fordi jeg trenger legedom.

3. Vi får del i fellesskapet med alle de andre av Kristi disipler.

4. Brødsbrytelsen kalles også i en del sammenhenger for "eukaristi", hvilket betyr takksigelse. Det er også en side ved det å komme sammen for å spise og bryte brødet. Den stunden gir oss rik anledning til takksigelse og lovprisning.

Jeg har skrevet en rekke artikler om nattverden/brødsbrytelsen/eukaristien. Disse artiklene gir uttrykk for ulike synspunkter. Denne har gitt uttrykk for mitt ståsted.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Amen!! Måtte det skje at vi gikk tilbake til opprinnelsen.
Takk for din klare beskrivelse.
Velsignet helg.
Hilsen karin.

Anonym sa...

Det var en mycket bra förklaring av Brödsbrytelsen BjornOlav!
Kan det vara förklaringen som Jesus säger att ;den som inte kan skilja på en vanlig måltid och Herrens måltid,den äter och dricker en dom över sig?
Att man ska hålla Herrens måltid tillsamman med en vanlig måltid, men ändå skilja på dom?
Då faller ju allt på plats.

Ja,jag tror att vi i mycket vad som rör det kristna livet,måste tillbaka till "ursprunget", eller opprinnelsen som Karin här skriver om.
Guds välsignelse!
Karin

Bjørn Olav sa...

Takk til dere begge. Ja, jeg tror du er inne på noe av svaret åpå hvorfor apostelen ber oss skille mellom måltidet vi spiser og brødsbrytelsen. Det ene var et helt ordinæt måltid mat, det andre handler om de øvrige tingene jeg har beskrevet i teksten. Ha en velsignet helg begge to.