onsdag, november 12, 2008

Synene fra Patmos, del 1





Jeg har visst skrevet det en gang før på denne bloggen: jeg ønsker meg en tur til Patmos. Blant annet for å be i grotten hvor Johannes oppholdt seg når han fikk motta de syner og åpenbaringer om endens tid. Aldri før har vel ordene i Apokalypsen - eller Åpenbaringen - vært mer aktuelle enn nå. Vi begynner jo å bevege oss inn i de begivenheter som apostelen Johannes fikk se.

Men det blir nok ingen reise til Patmos med det første. Det er likevel lov å drømme.

Det jeg derimot kan gjøre imellomtiden er å lese hva Johannes skriver, og det er knyttet et spesielt løfte til den som gjør det: "Salig er den som leser og som hører det profetiske ord og tar vare på det som står skrevet der. For tiden er nær." (Åp 1,6)

Den som:

1. Leser. 2. Hører. 3. Tar vare på.

Han er salig, det vil si velsignet, lykkelig.

Jeg har også valgt et reisefølge denne gangen: Mor Basilea Schlink. I september 1975 dro hun til Patmos sammen med to Mariasøstre. Der tilbrakte hun tiden i bønn og stillhet i Johannesgrotten, ved siden av å bo i et hus på øya. Her skrev hun boken: "Patmos - da himmelen åpnet seg." I 2004 kom det så en minnebok om Mor Basilea, hvor mye av stoffet er hentet fra nettopp Patmos. Den heter: "Sown in weakness, raised in glory". Begge disse bøkene skal jeg nå lese på nytt, ved siden av at jeg skal lese meg igjennom Åpenbaringen, jeg aner ikke for hvilken gang!

Jeg gjør det fordi jeg er overbevist om at Bibelens siste bok har noe svært viktig å si meg nå når vi går inn i finaleetappen før Jesu gjenkomst. Noe av det jeg oppdager vil jeg dele med bloggens lesere, etter hvert som det er naturlig. Serien vil sansynligvis komme og gå her på bloggen, med forhåpentligvis jevne mellomrom.

Det er interessant å lese litt om bakgrunnen for at Mor Basilea dro til Patmos. Året før hun dro var en tid merket av en indre konflikt og mange ubesvarte spørsmål. Hvorfor griper ikke Gud inn? Synd, ondskap, lovløshet, urettferdighet, krig og elendighet dominerer verden. Hvorfor er Gud taus? Hvordan kan Gud som er kjærlighet tillate at det onde skjer? Han har makt til å forhindre at det skjer, hvorfor bruker Han den ikke? Hvor er beviset på Jesu seier?

Med disse og andre spørsmål i baggasjen reiser så Mor Basilea til Patmos.

Apostelen Johannes levde i eksil på Patmos - sannsynligvis år 95-97 e.Kr. Han forteller selv om årsaken:

"Jeg, Johannes, som er deres bror, og har del med dere i trengselen og riket og tålmodet i Jesus, jeg var på den øy som kalles Patmos, for Guds ords og Jesu vitnesbyrds skyld." (Åp 1,9)

Det var som en følge av hans uredde Jesusforkynnelse at han ble landsforvist hit under kristenforfølgelsen. Det er tydelig ut fra hva han skriver her i vers ni, at oppholdet her var en lidelse for ham. Men som en frukt av sine lidelser tar han imot Apokalypsen. Han får høre sin Mester tale til ham i "jeg-form".

"Endetid," skriver mor Basilea og legger til: "en tid da enhver tidligere målestokk faller bort. Det er som om hvert mellomstadium, hver mellomting, er opphevet, for Åpenbaringen viser oss bare himmelens høyeste herlighet ved tronen, Guds stad, på den ene siden, og det dypeste helvete, ildsjøen, på den annen. Endetiden er en id da det settes et skille: Noen stiger opp til den høyeste himmel, mens andre styrter ned i helvetes dypeste avgrunn. Alt modnes under forførelsene og deretter under dommene i endetiden."

Så legger hun til:

"Midt i endetidens gru viser Jesus oss i Apokalypsen himmelen med hele sin herlighet, for å få oss til å jage etter dette målet med støree iver. Han viser oss at himmelen er bestemt for dem som har gått igjennom store lidelser og angrep fra Satan. Etter trengselstiden skal himmelen åpne seg for dem og ta imot dem for en hel evighet. I den sataniske tiden lar Jesus himmelen stråle frem for dem som tilhører Ham, for å vise dens tiltrekningskraft.... Den apokalyptiske tid, som også selve Apokalypsen, rommer ikke bare budskapet om redsler, dom og dyret fra avgrunnen. Nei, i samme grad som helvete i dag blir åpenbart for menneskene og blir en realitet, skal også himmelen bli en virkelighet som aldri før. Nå i endetiden skal vi oppleve at himmelen bryter inn i meget større grad enn helvete, selv om dets innflytelse på jorden er sterkere enn noensinne tidligere."

Dermed tar jeg fatt på Johannes åpenbaring.

Ingen kommentarer: