Hvordan ville Maria, Jesu mor, se ut med anabaptistiske klær? Blant de tidlige anabaptistene var det jo en sterk motstand mot Den romersk-katolske kirke, både av teologiske årsaker og det faktum at denne kirken forfulgte døperbevegelsen med alle midler: fengsel, bestialsk tortur og voldsom død.
Men Maria finnes jo der, i Skriften, uavhengig av Den romersk-katolske kirke. Så hvordan forholder man seg så til henne?
24.-26. mars ble det holdt en unik konferanse i Associated Mennonite Biblical Seminary, med tittelen: "Min sjel fryder i Gud, min Frelser. Maria med anabaptistiske klær." 100 pastorer, kunstnere, musikere, historiefortellere, åndelig veiledere og forskere deltok på dette som må ha vært den første konferanse i anabaptistisk sammenheng. Samtalene dreide seg om den plassen Maria har hatt i mennonitisk og anabaptistisk tro og hvordan det eventuelt kan endres.
Mary H. Schertz, professor i nytestamentlig teologi, presenterte en oversikt over de tekstene i Det nye testamente som omhandler Maria.
"Vi hører en lengsel etter Maria," sa professor Schertz, og mente at et svar på dette måtte være å gjøre det anabaptister alltid har gjort, gå til Skriften for å finne svarene. Professor Schertz påpekte at de nytestamentlige forfatterne, og da særlig Lukas, beskriver hennes mot. "Hun aksepterte Guds invitasjon til å bli Jesu mor, og handlet med det mot alle de forventninger som hennes familie og kultur hadde mot henne. Maria sa et djervt ja og med tillit," sa professor Schertz.
John Rempel, professor i teologi og anabaptistiske studier, så på Maria med reformatorenes øyne: "Den første generasjonen protestanter så på Maria og hennes forhold til Kristus, og ikke som medforsoner," sa professor Rempel og la til at "vi bør gjøre grundigere studier av betydningen av de helliges samfunn. De hellige som nå er i Guds nærvær er så ett med Guds vilje at de ber om at Guds hensikt må bli realisert i våre liv. De hellige ber for oss, ikke fordi vi henvender oss til dem, men fordi de nå helhjertet vil det Gud vil.
Andre av deltagerne på konferansen påpekte Marias eksempel i etterfølgelsen av Jesus, hennes radikale overgivelse til Guds vilje, hennes kjærlighet til Gud og hennes plass ved korset. Enkelte mente også at vi har et behov for et kvinnelig forbilde som troende i menigheten med så mange maskuline trekk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar