Her følger andre del av Mariann Eigeles grundige artikkel hvor han besvarer spørsmål vedrørende spekulasjonene om når Jesus ble født. Artikkelen er hentet fra Ordet og Israel:
Den jødiske kalenderen
Før vi plasserer tjenesteukene, må vi si noe om de jødiske måneder. I Den hebraiske Bibelen ble månedene vanligvis omtalt med nummer. Etter det babylonske eksilet har hver måned sitt babylonske navn:
1.Nissan (mars-april, 30 dager)
2.Iljar (april-mai, 29 dager)
3.Sivan (mai-juni, 30 dager)
4.Tamuz (juni-juli, 29 dager)
5.Av (juli-august, 30 dager)
6.Elul (august-september, 29 dager)
7.Tishr (september-oktober, 30 dager)
8.Cheshvan (oktober-november, 29 dager)
9.Kislev (november-desember, 30 dager)
10.Tevet (desember-januar, 29 dager)
11.Shevat (januar-februar, 30 dager)
12.Adar (februar-mars, 29 dager)
Vi ser at oddetallsmånedene har 30 dager og partallsmånedene har 29 dager. Et år blir da på 354 dager. I vår tid begynner det jødiske året med Bibelens 7. måned (Tishri) og ender med Elul (8. måned) Men i vårt regnestykke bruker vi det bibelske året som starter med Nissan.
Forskjellige utregninger
I utregningene har jeg benyttet meg av Strack-Billerbeks kommentarverk. Der fant jeg to lister utarbeidet av Rabbi Chija. Den første listen (A) gjaldt når påskedag (Pessach den 15. Nissan), falt på en sabbat, den andre (B) når påskedag falt på en annen ukedag. Vi finner da følgende tjenesteuker:
A: Abias' gruppe tjenestegjorde 1: 27 Iljar-5. Sivan (3. måned) og 2: 18-25. Chesvan (8. måned)
B: I tilfelle B var Abias tjenesteuker 1: 17-24 Iljar (2.måned) og 2: 8-16 Cheshvan (8. måned)
Ut fra dette har vi fire muligheter til å plassere Sakarjas tjenestetid og tiden for Jesu sannsynlige fødsel:
A 1: Sakarja avsluttet sin tjeneste i begynnelsen av den 3. måned (Sivan). Hvis Elisabet straks ble gravid, kom engelen til Maria i begynnelsen av den 9. måned (Kislev). Jesus ble da født i begynnelsen av neste års 6. måned, Elul. Siden Løvhyttefesten (Sukkot) først begynner 15. Tishri, altså den 7. måned ble Jesus altså ikke født under Sukkot.
Sammenligner vi dette med den muligheten som er skissert i B 1, blir avstanden mellom Jesu sannsynlige fødsel og Løvhyttefesten enda større siden Jesus da ble født i måneden Av (5.måned) Når vi ser på de to siste mulighetene, A 2 og B 2, blir det enda mer håpløst. Elisabets 6. måned faller da i årets 2. måned, dvs i Iljar. Da ble Jesus født i måneden Shevat (11.måned).
(fortsettes)
Siste del kommer i morgen.
1 kommentar:
Tack för god utredning.
Legg inn en kommentar