Her følger tredje og siste del av beretningen til pilegrimen Egeria om dåpsforberedelsene som ble holdt i 'den store kirken som kalles Martyrium og ligger på Golgata bak Korset', (bildet) som hun beskriver den:
'Når syv uker er gått og bare påskeuken, som her kalles Den stille uke, gjenstår, begir biskopen seg om morgenen til den store kirken, Martyrium. Innerst i absiden, bak alteret, blir det så satt fram en stol for biskopen, og nå kommer kandidatene èn for èn, mennene med sin gudfar og kvinnene med sin gudmor, og fremsier trosbekjennelsen fo biskopen. Deretter henvender biskopen seg til samtlige og sier:
"I disse syv uker er dere blitt undervist i Loven som står i De hellige skrifter, og dere har også hørt om troen og om kjødets oppstandelse. Dere har nå lært så meget om trosbekjennelsen som dere kan mens dere ennå er katekumener. Men om det dypere mysterium som heter dåpen, får dere ikke høre, fordi dere ennå er katekumener. Men dere skal ikke tro at noe som helst skjer uten gru; når dere er blitt døpt i Guds navn, skal dere i de åtte dagene etter påske få høre alt om dåpen etter gudstjenesten i Anastasis; da dere fremdeles er katekumener, kan dere ennå ike innvies i Guds dypeste mysterier".
I tiden mellom påskedag og åttendedagen går man etter avslutningen i kirken under hymnesang til Anastasis. Straks fremsies en bønn og de troende velsignes. Biskopen står oppreist og støtter seg tin innsiden av skranken som er rundt grotten i Anastasis, og forklarer alt som skjer under dåpen. På dette tidspunkt har katekumener ikke adgang til Anastasis, bare de nydøpte og de troende som vil høre om mysteriene. Portene blir stengt forat ingen katekumener skal komme inn. Biskopens forklaring og fortolkning av disse ting blir mottatt med høye bifallsrop, ja, så høylytte at de blir hørt utenfor kirken, for han gjør så klart rede for mysteriene at alle må bli dypt grepet'.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar