Den tredje faktoren som korsets evangelium ble stilt overfor, var ved siden av jødedommen og grekernes visdom, romernes maktapparat. Korset var jo en romersk henrettelsesmetode.
Det er interessant å merke seg hvordan Romeriket og Guds rike kolliderer med hverandre. Jesus sa det krystallklart:
"Mitt rike er ikke av denne verden. Var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere kjempet, så jeg ikke skulle overgis til judeerne. Men nå er mitt rike ikke av denne verden." (Joh 18,36)
Guds rike representerer det motsatte av det som var karakteristisk for Romerriket. Romerriket kjennetegnes av pomp og prakt, fråtseri, umoral, makt, overgrep og terror. Guds rike kjennetegnes blant annet slik:
"Guds rike består jo ikke i mat og drikke, men i rettferdighet og fred og glede i Den Hellige Ånd." (Rom 14,17)
Guds rike forkynnes som gode nyheter, og alle disse gode nyhetene har sin basis i korset. For romerne et tegn på svakhet, for Guds rike et tegn på triumf over døden, over syndens makt, over alle åndsfyrster som nevnes kan. Også keiseren må bøye kne for den korsfestede!
Apostlene og deres kompromissløse forkynnelse av korset, førte til at det ble bråk bokstavelig talt. Det var to verdener som dermed kom på kollisjonskurs. Dette er godt beskrevet i Apostlenes gjerninger:
"Disse som oppvigler hele verden, er også kommet hit! Jason har tatt imot dem. Alle handler de STIKK I IMOT KEISERENS BUD og sier at en annen, en som heter Jesus, er konge." (Apgj 17,6-7)
Som kristne er vi kalt til å underordne oss de styrende makter. Den første kirke var pasifistisk. Deres våpen var Ordet. Øvrigheten kan vi bare bøye oss for så lenge dens lover ikke bryter med Guds ord. Da må vi lyde Gud mer enn mennesker.
Kirkens største tragedie begynte den dagen stat og kirke ble blandet sammen. En slik allianse er i strid med Guds ord, og alle Guds rikets prinsipper. Disse prinsippene får fremdeles - om vi vil følge dem på Lammets vei - få konskvenser for vårt forhold til dagens myndigheter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar