søndag, august 21, 2011

Ortodoks skriftforståelse, del 1

Hvordan ser ortodokse kristne på Bibelen? Jeg synes denne artikkelen av metropolitt Kallistos Ware (bildet), var så interessant at jeg oversatte den.

Vi tror at, Den Hellige Skrift utgjør et sammenhengende hele. Skriften er på èn og samme tid guddommelig inspirert og uttrykt av mennesker. Den er et autoritativt vitnesbyrd om Guds åpenbaring av seg selv; i skapelsen, i inkarnasjonen av Gud-Ordet og i hele frelsesforløpet. Skriften uttrykker på denne måten Guds ord i menneskelig språk. Vi kjenner, mottar og fortolker Skriften gjennom Kirken og i Kirken. Vi nærmer oss Skriften i lydighet.

Vi kan markere fire sentrale egenskaper, som karakteriserer en ortodoks kristen lesning av Skriften:

1. Vår lesning må foregå i lydighet
2. Den må være kirkelig, finne sted innenfor Kirkens rammer
3. Den må være sentrert om Kristus
4. Den må være personlig

1. Om å lese Bibelen i lydighet:

For det første: Når vi leser Skriften, må vi lytte til lydighetens ånd. Den ortodokse kirke tror at Bibelen er guddommelig inspirert. Skiften er et brev fra Gud, hvor Kristus selv taler. Skriften er Guds vitnesbyrd om seg selv. Den fremsetter Guds ord på vårt menneskelige språk. Fordi Gud selv taler til oss i Bibelen, er den korrekte reaksjon fra vår side lydighet, mottagelighet og det at vi lytter. Når vi leser, tjener vi Den Hellige Ånd. Men er Bibelen guddommelig inspirert, er den menneskelig uttrykt. Den er et helt bibliotek av bøker, skrevet til forskjellige tider, av forskjellige mennesker. Hver enkelt av Bibelens bøker avspeiler sin tids oppfatning, og sin forfatters sælige synsvinkel. For Gud gjør ikke noe ensidig, den guddommelige nåde samarbeider med den menneskelige frihet. Gud tilintetgjør ikke vår personlighet. Han forsterker den. Og det er slik, den inspirerte Skrev ble skrevet. Forfatterne var ikke kun passive instrumenter, diktafoner, hvor en beskjed blir registrert. Hver enkelt av Skriftens forfattere bidrar med sin egen særegne, personlige begavelse. Foruten det guddommelige er det også et menneskelig aspekt i Skriften; vi skal verdsette begge.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: