tirsdag, august 16, 2011

Mennesker som har formet mitt teologiske ståsted, del 13

"Mange mennesker som til det ytre blitt omvendt til Kristus har aldri blitt omvendt til det rike Han forkynte."

Ordene tilhører Howard A. Snyder (bildet), professor ved Tyndale University College and Seminary, og tidligere rektor ved en teologisk høgskole i Brasil. Howard A. Snyder har skrevet to bøker som har betydd svært mye for meg, og som har vært med på å forme mitt teologiske syn med hensyn til det som omtales som "Evangeliet om Guds rike" - "De gode nyhetene om Guds rike", i Det nye testamente.

De to bøkene det er snakk om er: "Kingdom Manifesto" fra 1986 og "The Problem of Wineskins" fra 1975. Jeg er glad for at jeg fikk anledning til å lese disse to bøkene så tidlig i mitt kristenliv. Jeg er et barn av den såkalte Jesusvekkelsen på 1970-tallet, og disse to bøkene - med sin grundige undervisning om den nytestamentlige forsamlingen og Guds rike satte så djupe spor at mye av grunnlaget for min forståelse av den kristne forsamlingens betydning, og Guds rike ble lagt den gangen jeg leste dem. Siden har jeg hentet dem frem igjen ved flere anledninger.

Og da ikke minst boken "Kingdom Manifesto". En av årsakene er at budskapet om Guds rike nærmest er et ikke-tema i den kristne forkynnelsen, og det til tross for at vi har lært å be: "Komme Ditt rike!" i Herrens egen bønneundervisning!

I blant råder den holdningen at Guds rike kun hører sammen med en åndelig verden, som er skilt fra vår hverdag. Howard A Snyder hjalp meg til å komme ut av den villfarelsen og gir i denne boken et realistisk bilde av Guds rike, hvor familieliv og naborelasjoner like mye som utenrikspolitikk, økonomi og militær opprustning hører med til hvordan vi som kristne tar imot Guds rike og hvilke konsekvenser det får for våre liv.

Howard A Snyder, som er metodist, siterer en annen velkjent metodist, Stanley Jones, som blant annet sa dette om Guds rike:

"Jesu budskap var budskapet om Guds rike. Det var sentrum og omkrets i alt hva Han lærte og gjorde... Guds rike er mestertanken, mesterplanen, mesterhensikten, mesterviljen som forener alt og skjenker det forløsning, sammenheng, hensikt og mål."

Jeg lengter etter å se en ny understekning av Guds rikes innhold og prinsipper forkynt i våre menigheter, jeg tror det vil endre på mangt og mye av det vi holder på med. Det vil gi oss det rette perspektivet og det vil utfordre oss til å leve langt mer radikalt for Jesus. Men til det trengs det åpenbaring! Selv om Guds rike er "det gjennomgående tema" i Bibelen, for å låne Snyders ord igjen, så er det likevel ikke så mange som ser det. Vi trenger derfor å be om Helligåndens åpenbaring.

I forordet til "Kingdom Manifesto" skriver Snyder:

"I min egen bibelforskning begynte jeg med kirken men jeg har mer og mer blitt drevet mot en Gudsrikes-teologi, nettopp derfor er det vesentlig at kirken følger bibelordet."

Jeg tror Howard A. Snyder er inne på noe særdeles viktig. Måtte vi alle få en ny forståelse av hva Evangeliet om Guds rike innebærer!

(fortsettes)

Ingen kommentarer: