Den norske utgaven av Le Monde Diplomatique for oktober har et stort oppslag om pinsevekkelsen i Brasil:
Tre store avissider har de spandert på det avisen kaller 'en revolusjon'. Artikkelen er skrevet av Lamia Oualalou, som arbeider som journalist i Brasil for Le Monde Diplomatique - en avis som kommer ut i 75 utgaver, på 30 språk i et opplag på 2,4 millioner eksemplarer. Deriblant norsk.
Bakgrunnen for oppslaget er det kommende presidentvalget i Brasil, og det er veldig interessant å se hvordan en sekulær journalist beskriver evangeliske kristne og hvordan de utgjør en sterk påvirkningsfaktor i samfunnet - på en positiv måte.
'Det har skjedd en revolusjon. I 1970 oppga 92 prosent av befolkningen at de var katolikker, ifølge det brasilianske statistikkbyrået IBGE. I 2010 sank tallet til 64,6 prosent', skriver Lamia Ouralalou og siterer Jose Eustaquio Alves, som er demograf ved ENCE, den nasjonale høgskolen for statistikkvitenskap:
'Brasil er det eneste store landet som har opplevd en radikal endring av det religiøse landskapet på så kort tid'.
Det er i første rekke pinsevennene som har vekst. Andelen lutheranere, metodister og baptister er stabil. Protestantenes andel har økt fra fem til 22 prosent på 40 år. Med 123 millioner katolikker er Brasil fremdeles verdens største katolske land.
'Men ikke så mye lenger', sier Alves, som har beregent at de to gruppene vil være jevnstore innen 2030.
Journalisten fra Le Monde Diplomatique beskriver forskjellene mellom byene og landsbygda. Mens 75 prosent av innbyggerne i sentrum av Rio oppgir at de er katolikker, faller andelen til 30 prosent i forstedene.
'Forvandlingen er tydeligst i byene. Cinelandia-plassen i Rio de Janeiro er oppkalt etter kinoene opp på begynnelsen av 1900-tallet. Nå er nesten alle kinoene borte. Plakater med Marlon Brando og Cary Grant er byttet ut med neonopplyste Jesus-bønner og kirkenavn: 'Den universelle kirke', 'Gud er kjærlighet', 'Verdenskirken for Guds rike'. Slik ser det ut i alle Brasils storbysentra', skriver Lamia Ouralalou.
Journalisten fra Le Monde Diplomatique har også snakket med Cesar Romero Jacob, som er professor i statsvitenskap ved Det pavelige katolske universitetet i Rio de Janeiro. Han har følgende å si om den kolossale pinsevekkelsen:
'Pinsebevegelsen har flink til å tilpasse seg i motsetning til katolikkene'.
En annen som analyserer pinsevekkelsen er den franske geografen Heve Thery, som underviser ved universitetet i Sao Paul og er ekspert på nybyggerområdene i Brasil:
'De evangeliske kirkene tilbyr en form for sosialhjelp og fritidsaktiviteter og de lytter faktisk til folk, noe den katolske kirken har sluttet med. Det er en av forklaringene på suksessen', sier han.
Journalisten fra Le Monde Diplomatique tar også for seg forskjellene i gudstjenestelivet og i prekenene innen de evangeliske kirkene og blant katolikkene. Mens de romersk-katolske kirkene har prester som serverer teologien på en akademisk måte, er pinsevennene folkelige og snakker om det folk flest er opptatt av.
Har du en Narvesen-kiosk i nærheten bør du spandere på deg 49 kroner og lese denne artikkelen. Den er ikke bare informativ for den som er interessert i kirke- og vekkelseshistorie, den er rent oppbyggelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar