lørdag, februar 27, 2021

Tro er mer enn ord


 Hellige Cosmas av Aetolia spurte en gang noen han møtte: "Hvem av dere har kjærlighet?"                 

"Jeg, Guds hellige, tror jeg har kjærlighet," sa en enkel gjeter til ham.

"Hva heter du og hvilket arbeid gjør du?" spurte den hellige.

"Jeg heter Costa og jeg er sauegjeter."

"Du, Costa, ta vare på sauene så skal jeg stille deg noen spørsmål om din kjærlighet. Når jeg har et glass vin og jeg drikker det helt alene, og ikke gir det til deg i det hele tatt, har jeg da kjærlighet?"

"Nei! Guds hellige," svarte gjeteren.

"Og når jeg har et brød og spiser det helt alene, og jeg ikke gir det til deg som er sulten, har jeg da kjærlighet?", spurte hellige Cosmas ham igjen.

"Nei! Jeg har ikke kjærlighet".

"Du sier at du har sauer. Du har sikkert melk også. Gir du melen til noen andre?"

Nei, jeg gir ikke Guds hellige."

"Har du kjærlighet da?"

"Nei, jeg har ikke".

"Vel, da Costa, du gjør narr av meg når du forteller meg at du har kjærlighet og at du ikke gjør kjærlighetsgjerninger."

Oversatt fra: Orthodox Parables and Stories av Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: