Her er tredje del av artikkelserien om hva vi kan lære av undergrunnskirken i Kina. Menigheten i Kina understreker betydningen av:
3. Lidelsens og martyreriets teologi
Undergrunnskirken i Kina er blitt døpt med en ild av intensiv forfølgelse. Denne forfølgelsen har skapt det vi kan kalle for lidelsens og martyreriets teologi. De har forstått at all forfølgelse er på grunn av Kristus og for Kristus. Paulus, som forfugte den tidlige kirken, ble fortalt at når han forfulgte kirken, var det Jesus han forfulgte: 'Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg? Hvem er du, Herre, spurte Saul. Og svaret lød: Jeg er Jesus, han som du forfølger'. (Agj 9,4-5)
Det finnes en villighet til å lide for Jesus blant kinesiske kristne. Det er ganske enkelt en del av det å være en kristen. Og det er akseptert at det er Guds vilje at man lider til tider, ja til og med at man må forvente lidelse. Denne formen for lidelse skaper en glede og en følelse av privilegium som handler om at de er villige til å lide for deres kjære Herre som frelste dem.
Vi leser om det samme i Apg 5,41: 'De forlot Rådet og gledet seg over at de var funnet verdige til å bli vanæret for Navnets skyld'.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar