Det hender jeg 'drikker kaffe med søster Vassa Larin', en russisk-ortodoks nonne, med bostedsadresse i Wien. Våre ortodokse venner, som følger den gamle julianske kalenderen, feirer påske denne uken. Jeg undres hvordan de opplever Russlands blodige invasjon av Ukraina, et broderfolk? Mange må ha det forferdelig vondt. Her kriger et ortodoks land mot et annet ortodoks land. Hvilken forferdelig tragedie, og hvilket hån mot Kristi kors. Her er søster Vassa Larins betraktninger, i min oversettelse:
Putin valgte denne uken å starte sin store offensiv mot Donbas; å fullføre det som er igjen av Mariupol (byen som er viet til Maria) og menneskene som er igjen der; og å gjenoppta bombingen av Kyiv og andre byer og uskyldige mennesker over hele Ukraina. Kunne han ikke ha ventet, kan man spørre seg, kanskje til rett etter Pascha? Vi blir tross alt fortalt at den «russiske verden» som Putin og hans patriark sprer (forsvarer? redder? – se på ferske bilder av Mariupol og se om du kan finne ut av det) på en eller annen måte er knyttet til russisk ortodoksi. Pascha er høytidens fest i ortodoks tradisjon; det er en stor sak. Det er virkelig ikke den beste tiden for bombing, folkemord, plyndring og voldtekt og å lyve for verden om alt dette og andre slike ting.
Men feiringen av Pascha har ikke en prioritet for den "russiske verden" sett med Putin og hans patriarks øyne. De forbereder seg til festen deres, som er 9. mai. Seiersparaden 9. mai, som Putin-regimet desperat trenger en slags seier for å feire, nærmer seg, så ingen tid kan "tapes" på ikke-essensielle ting som Den Hellige Uken. Kristi seier over døden, er ikke den typen seier som interesserer dette regimet."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar